Tibor Eliot Rostas - TRI ANGEL - GOOD ANGEL

    Niekde v televízii išiel spot, kde smutný detský hlas hovoril, ako mu v liečbe s rakovinou pomáha Dobrý anjel. Animácia predstavila nemocničnú posteľ s hadičkami. Tie do detského bojujúceho telíčka dopravujú tú správnu pomoc, ktorej by sa mu od tejto spoločnosti inak nedostalo. Na prvý pohľad si asi väčšina povie: ako dobre, dokonca niekam do neba možno pošle Kisskovi "kiss". To však prehliadli pointu. Základný moment je vyzbierať peniaze na zadlžovaní ľudí, potom akože vrátením časti z tohto zisku v Dobrom anjelovi spraviť marketing, no a napokon byť archanjelom samotným. Ak 1,3 milióna ľudí dopustilo, aby sa z kšeftára s ich vlastným zadlžovaním a úpadkom stal prostredníctvm marketingu Dobrého anjela, vyrobeného v reklamnej agentúre Wiktor Leo Burnett, prezident, máme ešte veľa práce. Ale dobrou správou je, že 1,3 milióna nie je väčšina. Tou druhou dobrou správou je, že mnohým z tých, ktorí sa nechali podviesť, to už došlo. Vo chvíli, keď som videl ten spot, pochopil som, že vidím priam esenciu toho, prečo sme ako spoločnosť v tejto katastrofe. Tento spot je synergiou toho najhoršieho tváriac sa ako to najlepšie. Spojilo sa tu citové vydieranie prostredníctvom zneužitia dieťaťa chorého na rakovinu, implicitné propagovanie (v drvivej väčšine) neefektívnej liečby rakoviny a marketing "dobrovoľnosti" prezidenta SR, ktorý zadlžoval vlastný národ a profitoval z toho. Je to však veľmi dobrá didaktická pomocka. Poznáte 3D obrázky? Niekto v nich vidí skryté motívy hneď, iní po dlhom čase, niektorí vobec nikdy. Aj tu je to tak. Niekomu je dovolené v tom spote, a najmä v impulze k motivácií k tomu celému, vidieť jedno, druhému zas to, o čom píšeme. Vždy máme na výber. Viete, na čo títo ľudia potrebujú potlesk? Aby sa pokúsili vykúpiť. Jestvujú však hranice, za ktorými ani najlepší marketing nespraví z darebákov cnostných. O podvode a zneužití dobrého anjela napokon celkom jasne vraví aj jeho spoluzakladateľ Igor Brossmann. V tlači sa objavili správy, že Kisku považuje za klamára, ktorý "brutálne porušil" dohodu. Podľa nej zakladatelia Dobrého anjela nebudú výsledky tejto charity využívať v politike. Pre mesačník Stratégie priznal, že "je to úpllné iné ako na začiatku. Vlastne, už dávno to začalo byť iné. Niekedy v 2008-om som začal mať intenzívny pocit, že ma Andrej už od prvopočiatku Dobrého anjela klame. A nielen mňa, ale najme ľudí, ktorí nam nezištne pomáhali. Niekedy v roku 2010 sa mi to definitívne celé poskladalo. Tisíc zdanlivých drobností z minulosti. Zrazu som naplno pochhopil, že Andrej od začiatkuvošiel do Dobrého anjela nie preto, aby pomáhal iným, ale preto, aby iní pomáhali jemu. Pochopil som, že všetci tí, ktorí sme venovali čas a peniaze Anjelovi, sme v skutočnosti od začiatku financovali politickú kampaň jednému človeku. Keďže som to nedokázal zmeniť, a nechcel som sa na tom ďalej podieľať, tak po dlhom zvažovaní som začiatkom roka 2011 odišiel zo všetkých výkonných funkcií. To som už vedel, že ide na prezidenta. Odvtedy Andrejovi prajem len to najlepšie - čo najďalej odo mňa." Samotná Kiskova kampaň, ktorú si financoval z vlastných zdrojov, oficiálne viac ako dvojnásobne presiahla presne stanovenú hranicu 132 775 eur. A tak si mohol dobrý archanjel z biznisu so zadlžovaním a marketingom útrap dovoliť minúť 350 000 eur. Je doteraz najdrahšia kampaň skutočne vizitkou dobrej anjelskej duše, alebo Fausta? Machiavelli vo svojom Vladárovi píše o tvrdosti a ľsti, ktorou treba dosiahnuť moc. Táto Quatro lesť má však oproti Niccolovi jeden veľký bonus navyše: vytvára moc jedného. ktorý sa podelením o zisk nad nakazením spoločnosti zároveň tvári, že lieči jej smrteľne choré deti... Ak by bola zdravá, nepotrebuje vyzbierať peniaze na liečenie detí, ale lieči ich, rovnako ako má poctivých, statočných a čestných na svojom čele.