Test kočíkov v Nemecku: Katastrofa!
Na jeseň tento rok zverejnený test kočíkov nemeckej organizácie Stiftung Warentest vyrazil dych odborníkom i rodičom. Zo 14 testovaných kočíkov ich totiž 10 v teste úplne prepadlo a získalo najhoršie ohodnotenie „nedostatočné“.
Zároveň žiadny z kočíkov nezískal hodnotenie „veľmi dobrý“ ani dobrý“ a prakticky vo všetkých kočíkoch boli objavené jedovaté látky, ktoré môžu spôsobiť rakovinu.
Len štyri prešli
Testovali sa kočíky všetkých cenových relácií – v cene od 250 do 900 € (od 7,5- do 27-tisíc korún) a ukázalo sa, že cena nemusí vždy garantovať kvalitu. Zo 14 testovaných iba 4 kočíky obstáli, keď tri získali trojku a jeden prešiel s odretými ušami so štvorkou. Aj keď sa i v týchto štyroch kočíkoch našli škodlivé látky, z tohto hľadiska patria k najbezpečnejším.
Trojku – hodnotenie „uspokojivý“ získali:
Bugaboo Cameleon (najdrahší – 900 €),
Teutonia Mistral S (vyššia stredná cenová úroveň 550 €)
ZEKIWA Alu-Cross (druhý najlacnejší – 299 €).
Tesne nad priepasťou s hodnotením „dostatočný“ zostal visieť kočík Hartan Topline S (cena 550 €), ktorý obsahoval menej škodlivých látok.
V desiatich zostávajúcich testovaných kočíkoch odborníci zistili toľko jedovatých látok, že v teste úplne prepadli. Držadlá kočíkov, popruhy, ochranné kryty obsahujú polycyklické aromatické uhlovodíky a ftaláty (zmäkčovadlá) – karcinogénne a toxické látky, ktoré pri dlhodobom pôsobení môžu byť zdraviu nebezpečné. Tieto látky sa môžu prostredníctvom slín a potu (cez kožu) dostať do detského organizmu, pretože deti ich bežne ohmatávajú a cmúľajú. Riziko môže, samozrejme, hroziť i tomu, kto kočík riadi – práve on dlhodobo drží v rukách držadlo kočíka a ruky sa mu takisto občas potia…
Všetky testované kočíky sú v norme
Organizátor testu – nemecká organizácia Stiftung Warentest – však pripúšťa, že žiadny z testovaných kočíkov neporušil žiadny platný právny predpis a všetky testované kočíky sú podľa platných noriem schopné prevádzky!
„Výrobcovia by sa síce mali polepšiť, ale nedopúšťajú sa ničoho nezákonného: zatiaľ musia dodržiavať len predpisy týkajúce sa ťažkých kovov. Nemusia sa však riadiť prísnejšími predpismi platnými pre hračky, ktoré napríklad stanovujú limity pre obsah ftalátov. Je to paradox: obsah škodlivých látok je oveľa viac testovaný v kočíkoch pre bábiky než v kočíkoch, v ktorých sedí samotné dieťa. V teste však znalci vychádzali z toho, že deti sú so svojím kočíkom v rovnakom kontakte ako so svojimi hračkami. Berú držadlá, pláštenky aj poťahy do ruky, olizujú ich…
Pretože testované kočíky sú schopné prevádzky, rodičia, bohužiaľ, nemajú právo zakúpené kočíky vrátiť alebo vymeniť pre vysoký obsah škodlivých látok. Môžu sa aspoň obrátiť na predajcu a dúfať v jeho slušnosť. Je tiež možné vymeniť časti obsahujúce škodlivé látky,“ uvádza nemecká organizácia Stiftung Warentest.
Ako tomu rozumieť?
Ako sa v tejto neprehľadnej situácii majú vyznať vydesení rodičia? Nemeckí odborníci otestovali 14 kočíkov, ktoré sa bežne ponúkajú v nemeckých obchodoch ( a aj v okolitých štátoch). Použili pri tom tú najprísnejšiu normu, ktorá sa vzťahuje na hračky a nie na kočíky s argumentom, že dieťa je so svojím kočíkom v rovnakom kontakte ako so svojimi hračkami.
A zistili, že: väčšina kočíkov obsahuje škodlivé látky v množstve, ktoré by u hračiek nemohlo prejsť. Podľa platných európskych noriem pre kočíky sú však namerané hodnoty v limite. Výsledky nemeckého testu treba brať ako určité varovanie smerom k výrobcom kočíkov. Aby viac dbali na používané materiály a zvýšili kontrolu výroby svojich produktov, ktorá, bohužiaľ, neprebieha v Európe, ale väčšinou v Číne.
„Nie je pravda, že by spotrebiteľská organizácia Stiftung Warentest dopustila pochybenia v tomto teste a testovala podľa nesprávnych noriem, ako bolo zverejňované,“ vyhlasuje Ida Rozová, predsedníčka partnerského Občianskeho združenia spotrebiteľov TEST, a ďalej vysvetľuje: „Cieľom testu bolo objektívne zistiť obsah škodlivých látok a dať tak rodičom možnosť vybrať si kočík, ktorý škodlivé látky v rizikovom množstve neobsahuje.“
„Skutočnosť, že kočíky toxické látky obsahujú, sa testom dostatočne preukázala. Testované kočíky predstavujú zdravotné riziko. Spochybnenie výsledkov sa nezakladá na žiadnych dôkazoch,“ uvádza Václav Beneš, manažér testovania časopisu TEST.
Cieľom spotrebiteľských organizácií je obhajovať záujmy spotrebiteľov. „Objektívne a nezávislé testovanie výrobkov upozorňuje spotrebiteľov na riziká, ktoré im môžu pri užívaní výrobkov hroziť. V prípade kočíkov je chemickému riziku vystavená najzraniteľnejšia skupina, teda malé deti,“ dodáva Rozová.
Kvalita kočíkov horšia než pred troma rokmi
Tohtoročný test kočíkov dopadol horšie ako minulý v roku 2006, vtedy iba tretina z nich obsahovala škodlivé látky. Zdá sa, že výrobcovia kočíkov sa nepoučili a nevenujú potrebnú pozornosť preverovaniu niektorých komponentov, ktoré sa vyrábajú na Ďalekom Východe.
Vari najväčším paradoxom je, že ozajstné kočíky sú nebezpečnejšie ako kočíky pre bábiky. Pre hračky totiž platia prísnejšie normy a škodlivé látky nesmú obsahovať.
TABUĽKA VÝSLEDKOV NEMECKÉHO TESTU KOČÍKOV
Na zväčšenie tabuľky na ňu kliknite!
Kočíky nevhodné pre deti
Testy kočíkov odhalili i ďalšie problémy: Veľa výrobcov nevyrába kočík naozaj vhodný pre deti. V tejto kategórii navyše nebola udelená žiadna jednotka či dvojka. Testované kombinované kočíky by mali byť vhodné pre deti až do troch rokov – približne pol roka dieťa leží vo vaničke, neskôr v sedačke, ktorá sa na spanie upraví do vodorovnej polohy.
Desať kočíkov je však určených len pre deti do 15 kg. To síce zodpovedá priemernej hmotnosti, ale existuje veľa prípadov, keď tieto hodnoty môže dosiahnuť aj dvojročné dieťa. Navyše sedadlá sú často veľmi úzke a operadlá príliš nízke. Napríklad pre malé trojročné dieťa sa hodia kočíky Brio, Bugaboo, Emmaljunga a I'coo.
Krátke a úzke vaničky
Príliš krátke a veľmi úzke vaničky sú ďalší problém. Pre bábätká sú úzke, pre šesťmesačné dieťa v sedadle sú podložky pod nohy často príliš dlhé a hĺbka sedáka príliš veľká. V takom prípade menším deťom, pre ktoré môže byť sedačka kočíka priveľká, pomôžu len dodatočne inštalované zmenšovacie vložky.
Iba Quinny, Teutonia a Emmaljunga takúto úpravu ponúkajú. Riešením môže byť i vankúšik za chrbátik, ale iba v prípade, ak bude možné zapnúť bezpečnostný popruh.
Pre deti môže byť nepríjemné aj cestovanie v niektorých kočíkoch v zlom počasí. Zatiaľ čo kočík Herlag nemá žiadnu ochranu pred dažďom, cez vetrací otvor v kapote kočíka Emmaljunga pre zmenu dovnútra prší.
Pre koho vyrábame kočíky?
Kočíky už dávno neslúžia iba na prepravu najmenších detí. Postupne sa vyvíjajú do zložitých zariadení, ktoré vlastnosťami i dizajnom stále viac pripomínajú automobily. A takisto oveľa častejšie rešpektujú požiadavky tých, ktorí ich riadia, než tých, pre ktorých sú určené a ktorí v nich ležia či sedia – teda detí. Vymýšľajú sa ľahké a jednoducho rozložiteľné kočíky, aby sme ich mohli pohodlne prevážať a naložiť do kufra auta. A navyše, aj pekné, aby sme sa mohli pochváliť kamarátkam.
Najnovší test ukázal, že výrobcovia čím ďalej, tým viac zabúdajú na základné potreby bábätiek a batoliat a vyvíjajú kočíky len podľa požiadaviek rodičov. Výsledok je, že máme krásne a dokonalé kočíky, ktoré sa však stali aj akýmsi symbolom spoločenského postavenia, ale ktoré vo svojej podstate nie sú vhodné pre deti alebo dokonca sú pre ne nebezpečné.
Tip na nákup kočíka
Nech už si kúpite akýkoľvek kočík, odborníci ho odporúčajú pred prvým použitím poriadne vyčistiť. Najviac to platí pre snímateľné poťahy. Takáto očistná kúra môže znížiť úroveň škodlivých látok.
Aká je situácia u nás?
Drvivú väčšinu z testovaných kočíkov nájdete i v slovenských obchodoch. Paradoxne ide prevažne o drahšie a značkové výrobky.
Ďalšie detailné výsledky testov:
Vhodnosť pre deti
Celkovo v tejto kategórii zvíťazil kočík I´coo Plasma pred Bugaboo Cameleon a Babywelt Pro 4S, najhoršie hodnotenie si odniesli kočíky Quinny Speedi SX, Herlag Rimini a Hartan Topline S. Ťažkosti s ležaním dieťaťa vo vaničke mali Zekiwa Alu-Cross, Herlag Rimini, Hartan Topline S a Quinny Speedi SX.
Problémy s popruhmi má podľa odborníkov Brio Go a Speedi SX, s odpružením nebola spokojnosť pri modeloch Brio Go, Herlag Rimini a Speedi SX. Ochrana proti dažďu nie je dostatočná pri kočíku Emmaljunga Nitro City.
Ovládanie kočíka
Celkovo sa najlepšie ovládajú kočíky Gesslein Future, Emmaljunga Nitro City a Hauck Chicago air, naopak v tomto ohľade prepadli ABC Design Turbo 6S a Hartan Topline S.
Prvé zmontovanie kočíka je najkomplikovanejšie u Bugaboo Cameleon, ale aj u Emmaljunga Nitro City a Quinny Speedi SX.
Skladanie a montáž kočíka je komplikovanejšie u Quinny, Maxi-Cosi Mura 4, I´coo, Hauck, Zekiwa, Teutonia Mistral S a Bugaboo. Najpohodlnejšie sa viedli kočíky Hartan, Brio, Herlag, Emmaljunga, Quinny a Gesslein Future. Ťažkosti s ovládaním brzdy majú Bugaboo a Teutonia.
Bezpečnosť a odolnosť
Najlepšiu známku dostali dva kočíky – Quinny Speedi SX a Brio Go.
Reakcia niektorých výrobcov a dovozcov kočíkov
Niektorí výrobcovia kočíkov vzápätí výsledky testov spochybnili. Vyhlasovali, že ich kočíky sú v súlade s predpismi.
Prinášame reakcie niektorých výrobcov a dovozcov na výsledky uverejnených nemeckých testov:
Napríklad firma Dorel, výrobca značiek Maxi-Cosi a Quinny, vo svojom vyhlásení okrem iného uvádza:
„Článok v časopise StiWa dáva neobvykle veľký dôraz na chemické testy a predkladá požiadavky, ktoré neobsahuje žiadne európske nariadenie. V skutočnosti zlučuje povinné bezpečnostné nariadenia (vyplývajúce z európskych noriem) a testy, ktoré nie sú štandardizované alebo podľa expertov nemajú žiadne opodstatnenie.
Podľa nás je teda tento článok dosť zavádzajúci, pričom neprináša konečnému spotrebiteľovi žiadne seriózne odporučenia. Podľa neho totiž viac než 70 % testovaných kočíkov nesie známku „nevyhovujúci“ len pre kritérium týkajúce sa obsahu chemických látok, ktorých nebezpečnosť je prinajmenšom sporná, lebo ani Európska komisia ich za nebezpečné nepokladá. Toto je obzvlášť poľutovaniahodné, lebo štúdie nehodovosti dokazujú, že oveľa väčšie riziko, ktorému dieťa vozené v kočíku čelí, je predovšetkým mechanické (zakliesnenie, privrznutie, pád dieťaťa).
Môže nás teda len mrzieť, že tento porovnávací test nekladie v celkovej známke dostatočnú váhu na kritérium „bezpečnosti a trvanlivosti“, ktoré vychádza z európskych ustanovení a noriem spracovaných expertmi technickej komisie CEN/TC252, poverenými štandardizáciou noriem týkajúcich sa detského tovaru,“ uvádza sa vo vyhlásení firmy. Celý text vyhlásenia nájdete tu.
Medzi „postihnutými“ bol aj kočí BRIO GO, ktorý testami neprešiel, lebo obsahoval škodlivé látky. Obchodné zastúpenie firmy BRIO pre Nemecko, Rakúsko a Luxembursko tvrdí, že ich kočíky sú bezpečné. „Kočík BRIO GO neobsahuje žiadne zakázané látky a publikované výsledky testu Stiftung Warentest považujeme za zneistenie spotrebiteľov,“ vyhlásil zástupca firmy BRIO. Zároveň však oznámil, že predmetný kočík vyrábaný v Číne bude čo najskôr vyrábaný bez jedinej škodlivej látky.
Dovozca kočíkov ABC Design do Českej republiky (ktorých kočík bol v teste tiež vyhodnotený ako nevyhovujúci) tvrdí, že testy kočíkov vykonávané organizáciou Stiftung Warentest neprebehli správne. Podľa Jiřího Bracháčka bol obsah škodlivín v kočíkoch posudzovaný podľa normy, ktorá neplatí pre detské kočíky.
„Test neprebehol správne, lebo obsah škodlivín bol porovnávaný s nezodpovedajúcou normou,“ uviedol Jiří Bracháček. „Kočíky podľa normy ZEK 01-08 patria do kategórie 2, teda do kategórie výrobkov prichádzajúcich do styku kontaktom na čas dlhší než 30 sekúnd, ktorá má limit škodlivosti PAK (PAH) 10 mg na kilogram. Test však kočíky porovnával s normami kategórie 1 pre výrobky prichádzajúce do styku s potravinami alebo do priameho styku s ústami, rovnako ako hračky pre deti do 36 mesiacov. Tá má, pochopiteľne, prísnejší limit 0,2 mg na kilogram.“
Ak by test prebehol podľa správnych noriem, prešiel by napríklad aj kočík ABC Design Turbo 6S týmto testom ako vyhovujúci a bezpečný. Všetky hodnoty PAK (PAH) sú totiž pod limitom kategórie 2, rukoväť – 5,5 mg/kg, lákový poťah 0,72 mg/kg, výplň poťahu 0,23 mg/kg, uviedol zástupca dovozcu.
Rodičia i obchodníci v neistote – Babyweb bude reagovať!
V nasledujúcich týždňoch sa bude problematike detských kočíkov Baby-web prednostne venovať a uverejní špeciálny seriál „Ako vyberať kočík“, kde dostanú priestor tak výrobcovia, ako aj nezávislí odborníci, aby rodičia dostali kvalitné, objektívne a zrozumiteľné informácie,“ uvádza sa vo vyhlásení servera Baby-web. Už teraz môžete na danú tému diskutovať v našom špeciálnom diskusnom fóre.
Slovníček škodlivých látok
Ftaláty a spomaľovače horenia sú chemikálie, ktoré v životnom prostredí dlho pretrvávajú, hromadia sa v organizme alebo sú toxické pre reprodukciu. „Dieťa ženy vystavovanej v tehotenstve ftalátom je ohrozené, najmä ak ide o chlapca, pretože sa môže narušiť jeho pohlavný vývoj, čo sa potvrdilo výskumom u zvierat. Týka sa to aj malých detí, ktoré s týmito nebezpečnými látkami môžu ľahko prisť do styku v domácnosti (ftaláty sa vyparujú z niektorých druhov podlahových krytín) alebo pri kontakte s časťami kočíka, hračiek a podobne. Deti sú tak náchylnejšie na astmu a alergie.
Polycyklické aromatické uhlovodíky (PAU)
Celý rad látok zo skupiny polycyklických aromatických uhlovodíkov predstavuje pre človeka závažné zdravotné riziko. Ich nebezpečenstvo spočíva predovšetkým v karcinogenite a ohrození zdravého vývoja plodu. Môže vyvolať poškodenie dedičných vlastností i poškodiť reprodukčnú schopnosť.
Polycyklické aromatické uhlovodíky sú látky, ktoré sa vo väčšine prípadov cielene nevyrábajú. PAU ako skupinu látok však obsahujú mnohé bežné produkty dnešného priemyslu, ako sú napríklad: motorová nafta, výrobky z čiernouholného dechtu, asfalt a materiály používané pri pokrývaní striech, pri stavbe ciest a podobne. V prípade kočíkov sú podozrivé tmavé zapáchajúce materiály.
Brómované spomaľovače horenia (BFR) predstavujú rôznorodú skupinu organických zlúčenín brómu, ktoré sa používajú ako prísada do horľavých materiálov (plasty, textílie) s cieľom obmedziť či spomaliť ich horenie a zlepšiť ich požiarnu bezpečnosť. BFR sa používajú v elektronike, v elektronických zariadeniach, v podlahových krytinách. Sú toxické, vo výrobkoch pretrvávajú a uvoľňuju sa z nich.
Tím profesorky Hajšlovej z VŠCHT pri analýzach materského mlieka žien z Olomouckého kraja preukázal brómované spomaľovače v mlieku všetkých testovaných matiek. Akútna toxicita BFR je nízka, ale chronické vystavenie v priebehu vnútromaternicového vývoja môže viesť k narušeniu vývoja mozgu a kostry.
Začni písať komentár...