1 / 1

    A?
    Nikto nevie dnes s urcitostou potvrdit, ci je tento model vychovy spravny. Deti su deti, nie dospeli, ak by boli na urovni dospeleho, rodili by sa inak telesne aj mentalne vybaveni. A nemyslim si, ze dieta sa ma rozhodovat o tom, co mu treba kupit v obchode, este si na tonezarobilo. A tak by sme mohli pokracovat do aleluja, nemam ale cas sa o tom rozpisovat,je nedela

    26. jan 2020

    veľmi zaujímavý článok, mali by sme si brať príklad z niektorých vecí

    26. jan 2020

    Suhlas s
    @tenerifka
    Btw.moj syn chodi sam do školy od druhého polroka prveho rocnika, tiez si moze vybrať co bude jest -teda samozrejme ak mam navareny obed nebude jest čokoládu aj v obchode si moze vybrať napr.tricko ktore sa mu paci. A to som ani ten clanok nečítala.😀

    26. jan 2020

    @tenerifka
    @evittam oplatí sa prečítať

    26. jan 2020

    @tenerifka presne tak 👍
    Vsak oni zistia samy, ale mozno uz bude neskoro...

    26. jan 2020

    Nie vsetky deti su rovnako mudre a preto tento model vychovi nie je vhodny pre vsetkych. Keby sa moje deti rozhodovali same, co budu jest, tak su to cely den sladkosti. Co si oblecu? Poltopanky do snehu, lebo jej sa prave v tu chvilu pacia. A sami sa rozhodnu, co im v obchode treba kupit? Rozhodnut sa mozu, no len ci rodicia na to maju peniaze, ked samo dieta na to asi este vlastne zdroje nema... A tak dalej a tak dalej...

    26. jan 2020

    @zuzanockamt Neriadim sa clankami z netu. Zase jeden pisalek "objavil Ameriku".

    26. jan 2020
    Autor komentár zmazal

    @evittam netreba sa riadiť, len nazbierať nové info...ide o reálnu skúsenosť slovenskej matky žijúcej v Nórsku 🙂

    26. jan 2020

    @zuzanockamt precitam. Ja som reagovala na tie konkretne body vybrate z clanku

    26. jan 2020

    @tenerifka to je občas chyba, že sa človek chytí vecí, ktoré tvoria len časť celku 😉

    26. jan 2020

    Existuju aj rozne ine modely vyucovania, nez su nase klasicke ZŠ,kde si napriklad dieta samo vyberie, na aky predmet prave chce ist. Nemaju presny rozvrh. Sami su urcuju prestavky, su zmesani 6rocni s 9 rocnymi,aby sa ucili od starsich. Ruku na srdce, viete si predstavit, ze to moze fungovat? V BA taka bola a zrusili ju, lebo zistili, ze deti su vo vedomostiach na svoj vek zaostale. A ani sa necudujem

    26. jan 2020

    Tak, aby sme boli spravodlivi, dame dietatu aj na vyber, ked je moznost a situacia, napr. v restauracii, v obchode s oblecenim a pod. Samozrejme pod dohladom dospeleho a po dohode, ale aby si same rozhodovalo, to je nemozne...
    Urcite si moze vybrat zaujmivy kruzok a vela veci, ktore ho budu rozvijat, ale musi byt vedeny a usmrnovany...
    Prilisna benevolentnost ho nauci nerespektovat pravidla a prirodzene autority...
    Ale to my, na Slovensku zatial vieme, sa mi zda 🌝

    26. jan 2020

    @0anickamalicka a prečo je toľko problémových detí, toľko porúch správania, keď rodičia vedia vychovávať, dodržiavajú pravidlá atď? 🤔

    26. jan 2020

    @zuzanockamt na Slovensku, myslis?

    26. jan 2020
    26. jan 2020
    Autor komentár zmazal

    @zuzanockamt lebo niekto sa nudil a musel poruchy spravania vymysliet. Kedysi boli tiez take deti, no nikto ich neskatulkoval

    26. jan 2020

    @katarinka289 nudil? 🙄😳

    26. jan 2020

    velmi kratky clanok, nejde do hlbky. S niecim by som urcite suhlasila, napr. s tym, ze chodia casto von a aj vonku jedia(nesuhlasim s tym byt 2hodiny vonku, ked prsi). Ze sa mozu v sporte porovnavat a zacat sikanovat, ak je dieta pozadu? Cele zle, co ak je zdravotne znevyhodnene,ma ploche nohy,ci nejaky blok....a tak by som mohla pokracovat. Na jednej strane sa podporuje samostatnost, na druhej strane nesmies vytrcat z davu. Ja si nemyslim, ze to, co je opisane v clanku, je vysledkom nadpriemernej inteligencie norskych rodicov, ale skor ulahcenie si vychovy sposobom "mat na haku"

    26. jan 2020

    @zuzanockamt to bola metafora. Myslim to tak, ze dnes sa proste vo vsetkom hlada problem. Je prilis vela prikazov, zakazov a zakonov, bez ktorych sme sa kedysi zaobisli a sme tu. Zivi, zdravi a slusne vychovani

    26. jan 2020

    @katarinka289 nebolo toľko detí so psychiatrickými diagnózami, na antidepresívach, s emočnými problémami, nebolo toľko rodičov, ktoré svoje deti nezvládajú...hlavne, že každá sa tu dušuje, aký má systém, režim atď. ... len že to teda nevidno na populácii mladších detí

    26. jan 2020

    @zuzanockamt urcite bolo, len sa o tom nepisalo. Bez internetu nebola taka osveta

    26. jan 2020

    @katarinka289 ja to nemám z internetu

    26. jan 2020

    Dať ešte väčšiu voľnosť deťom? Bože môj,veď potom to tak aj v školách vyzerá .Dieťa môže všetko,učiteľ nič .Dieťaťu sa nič nestane,môže sa sťažovať,čo sa mu nepáči a dospelý musí držať jazyk za zubami 🤦.Dnešné deti poznajú len svoje práva ,ale žiadne povinnosti. Česť výnimkám .

    26. jan 2020

    V minulosti sa veci opravovali...dnes sa vyhadzujú...v triede bolo 1-2 deti s rozvedenymi rodicmi,dnes opacne....v minulosti rozvedena zena mala oznacenie ....a rozvedeny muz bol....dnes su to prikladni rodicia,ktori sa striedavo staraju o deti,maju ine deti,novu rodinu a vsetci stastne ziju...mamicky doma na md v ziadnom pripade nemaju doma 3 rocneho surodenca,lebo nemaju na neho cas a potrebuje kolektiv....v blate sa deti zaspinia,preto sa prechadzaju po meste ci obchodoch...deti mozu vsetko a musia vsetko-to co chcu rodicia...my vychovavame deti,keby bol kazdy prikladom,bolo by vsetko ok...
    A k uceniu-v minulosti mali ziaci 4aj 5,nemali stanovene diagnozy...dnes musia mat deti 1,takze maju napr
    Dysgrafiu...a potom v 7.triede sa to zrusi,aby sa dostalo dieta na vybranu skolu...
    Nehadzem vsetkych do jedneho vreca,nie vsetko je biele alebo cierne,ale vacsinou za to mozeme my-rodicia...zacinam od seba..

    26. jan 2020

    @zuzanockamt tiez pracujem s detmi a zatial bolo s poruchami spravania len jedno, aj to bolo z rozvratenej rodiny z detskeho domova kazdu chvilu u inych profi rodicov. Po case, ked sme ho naucili nase pravidla a zvykol si, bolo to lepsie

    26. jan 2020

    Nórov by som si ako príklad na výchovu nikdy nebrala-vrah za 90 ľudských životov tam dostane 21 rokov a kráľovskú starostlivosť! No go.

    26. jan 2020

    @katarinka289 tak ja mám inú skúsenosť ...

    26. jan 2020

    @zuzanockamt tak su ludia, ktori kazdemu nepozornemu, zivsiemu dietatu pridelia hned diagnozu

    26. jan 2020
    26. jan 2020

    nemozem to ani citat,lebo pod nami sa nastahovala suseda s rovnako benevolentnou vychovou a ti jej mali "anjelikovia" uz zo mna kazdy den svojim revom a hranim hokeja v byte a buranim neviemcoho,kym ona si sedi na nete alebo co vlastne robi,urobili s nervami kolabujucu osobku...ale vsak su to deti,nedotknutelne bytosti a sami si urcia ako stravia svoj volny cas,co tam po ostatnych,hlavne nech maju co chcu... 😈😈 takze tolko moj postoj k malym bohom...

    26. jan 2020

    Mne je tento štýl výchovy veľmi blízky a prirodzene ho aplikujeme. Nie na základe článkov, ale na základe prežitého, skúseností zo školstva, s vlastným i cudzími deťmi. Za seba poviem, že u nás funguje. Staršia je už dospelá, samostatná, úžasná mladá dáma a som na obe deti hrdá. Školstvo je u nás v zúfalom stave. Väčšina učiteľov, rodičov, žiakov sa sťažuje. Niekde asi tá chyba bude. Tento štýl výchovy neznamená nechať deti bez problémov robiť čokoľvek sa im zachce. Vôbec nie. Je o rešpektovaní pocitov, prirodzeného záujmu, talentu, o využití prirodzenej chuti detí učiť sa nasávať vzorce správania, vedomosti.

    26. jan 2020

    @zuzanockamt prepac, ze az teraz odpovedam...
    Myslim si, ze vacsina deti je " normalna", o tych sa nepise.
    Vzdy boli aj deti tazsie zvladnutelne (ucila som 35 rokov), ale riesilo sa to v rodine, v skole mali ucitelia prirodzenu autoritu. Dnes sa vsetko riesi cez psychologov a mozno to ani nie je take potrebne, ale pohodlnejsie...
    A mozno prave ta volna vychova je dosledok problemov
    Je to zlozite, najst tu spravnu, strednu cestu

    26. jan 2020

    Zaujimavy pohlad rada som si precitala. Súhlasím s
    @tenerifka 🙂

    26. jan 2020