Analyticko-syntetická metóda nácviku čítania (predčítankové obdobie – príklady hier)
Mgr. Katarína Šimunová, školský logopéd odporúča
Hra – Čo počuješ?
Cieľom tejto hry je určovanie prvej hlásky v slove. Žiakom sa rozprávajú slová a žiaci na základe sluchu majú určiť prvú hlásku v slove.
Hra na Francúzov
Pri tejto hre určujeme poslednú hlásku v slove. Žiakom sa povie, že k nám prišiel na návštevu kamarát z Francúzska a on hovorí tak, že predĺži poslednú hlásku v slove. Učiteľ vyberá také slová, v ktorých vie poslednú hlásku vysloviť dlhšie. Napr. mamičkaaa, oteckooo, cukríkyyy. Pozor na slová ako sú napr. slon – nakoľko hláska n sa nedá predĺžiť, francúzska výslovnosť bude následovná, slon-n-n-n atď. Úlohou žiakov je určiť pomocou sluchu poslednú hlásku v slove. (Tréning fonematického uvedomovania podľa Eľ Konina).
Hra na robotov – syntéza
Účelom hry je z počutých hlások poskladať dané slovo. Učiteľ rozpráva žiakom hlásky ako robot a na základe sluchu majú žiaci povedať celé slovo naraz. Napr. učiteľ hovorí p – e – s a žiaci odpovedajú pes. Postupuje sa od jednoduchšieho k zložitejšiemu. To znamená, že začíname s jednoslabičnými slovami a pokračujeme dvoj-, troj- a viacslabičnými slovami.
Hra na robotov – analýza
Táto hra je opakom hry Hra na robotov – syntéza. Zámerom tejto hry je, aby žiak povedal slovo ako robot (po hláskach) a ostatní žiaci majú uhádnuť aké slovo povedal. Opäť sa postupuje od jednoduchšieho k zložitejšiemu. Môžeme použiť viacero obmien:
Kúzlime s písmenkami
Cieľom tejto hry je poskladať čo najrýchlejšie dané slovo. Každý žiak dostane jednu kartičku s písmenom. Učiteľ zadá slovo napr. koník. V čo najkratšom čase sa musia postaviť vedľa seba a v správnom poradí žiaci, ktorí majú takéto písmeno v ruke. Písmená ukážu spolužiakom a ostatní žiaci poskladané slovo prečítajú. Okrem orientácie v slove sa pri tejto hre precvičuje aj práca v kolektíve a orientácia v priestore.
Jazyková úprava: Bc. Michaela Dobrocká
Začni písať komentár...
zdroj: http://www.virtualna-akademia.sk/aktivni/ucitel...