Môžu od nás žiadať náhradu za poškodené dvere v podnájme?

Zodpovedané
7. mar 2022

Dobrý deň,

potrebovala by som poradiť, ako postupovať ďalej.

Od 11/2017 do 31/1/2022 sme bývali v podnájme v byte. V roku 2020 sa majiteľka rozhodla byt predať a aj nový majiteľ chcel byt prenajímať. V októbri 2020 sme podpísali novú zmluvu na rok a po roku sa predlžovala. My sme si našli nové bývanie a v decembri sme sa dohodli, že k 15.2.2022 skončíme nájom a byt odovzdáme. Byt bol zariadený našim nábytkom, čo je aj uvedené v zmluve.

Nový majiteľ videl vždy byt iba zariadený, nezaujímal sa o poškodenia. Keď sme ho aj na niečo upozornili, nemal čas to riešiť. Byt bol pri odovzdaní vyprataný a čistý. Pri preberaní podpísal protokol, kde neuviedol žiadne poškodenia a vady. Manžel ho upozornil, aby si byt poriadne prezrel, aby nevznikli neskôr nejaké nezhody.

Po 2 týždňoch nám poslal fotku dverí kúpeľne, ktoré majú v spodnej časti odreniny a diery z navlhnutia. Neboli nijak inak poškodené a sú aj naďalej funkčné, len nevyzerajú veľmi pekne. Žiada od nás náhradu za nové dvere. Tvrdí, že sme to spôsobili my. Podarilo sa mi nájsť fotku z roku 2017 pred tým ako sme byt prebrali, kde už je vidieť poškodenie.

Predchádzajúca majiteľka to neriešila, dvere boli také už pri predaji bytu. Majiteľ nám odmieta vrátiť depozit, nové dvere si dal naceniť na 150€. Rovnaké dvere sme našli za 70€ (Bauhaus, Merkury Market a pod.).

Manžel mu napísal, že poškodenie sme nespôsobili a ak depozit nevráti, budeme to riešiť inou cestou. Majiteľ sa teraz vyhráža, že dá dvere posúdiť súdnemu znalcovi. Vec chce posunúť manželke advokátke a za zamlčanie závažného poškodenia si bude žiadať náhradu za znalca aj náhradu súdnych trov. Máme sa vyjadriť do 7.3.2022, kedy by mal vyplatiť znalca a potom sa vraj dohodneme ako nám vráti späť depozit, ak náklady nebudú vyššie ako depozit.

Čo máme robiť?

Ďakujem

Dobrý deň,

vzhľadom na to, že neviem aký je obsah preberacie protokolu predpokladám, že sa v ňom nachádza ustanovenie, ktoré hovorí, že prenajímteľ si byt skontroloval a nenašiel žiadne poškodenie (alebo niečo v tomto zmysle).

V tomto prípade prenajímateľ nemá právo po Vás považovať akúkoľvek náhradu za poškodené dvere, nakoľko v čase preberania písomne svojím podpisom potvrdil, že dvere nemali žiadnu vadu.

Nakoľko Vám nechce vrátiť depozit, dopúšťa sa tzv. bezdôvodného obohatenia.

Bezdôvodným obohatením je majetkový prospech získaný plnením bez právneho dôvodu, plnením z neplatného právneho úkonu alebo plnením z právneho dôvodu, ktorý odpadol ako aj majetkový prospech získaný z nepoctivých zdrojov.

Vo Vašom prípade odporúčam osloviť advokáta, ktorý Vám pomôže spísať výzvu na vydanie bezdôvodného obohatenia (depozitu).

V prípade záujmu a potreby právneho zastúpenia ma kontaktujte.


JUDr. Renáta Smetana
hosťujúca euroadvokátka a mediátorka
kancelária: Kniežaťa Pribinu 2, 911 01 Trenčín
mail: info@advokatkaostrava.cz
web: www.advokatkaostrava.cz