Je toto učivo, ktoré by mal zvládnuť tretiak v októbri?

Zodpovedané
21. okt 2022

Dobrý deň,

môj syn je tretiak a dostal novú triednu učiteľku. Pani učiteľka je mladá, práve doštudovala, ale zrejme nemá žiadny vzťah k deťom. Dieťa chodí zo školy deprimované a pýta sa ma, že prečo ho pani učiteľka neznáša. Vraj sa vôbec neusmieva, kričí po deťoch, hreší ich.

Moje obidve deti nemali doteraz zo žiadnou z učiteliek problémy. Zarážajúci je pre mňa najmä spôsob výučby. Na literatúre im diktuje poznámky, ktorým deti nerozumejú. V zošite som čítala poučku, čo je to “výrok”. Je napísaná tak, že som si ju musela prečítať 3x, aby som mu to vysvetlia a rozobrala slovo po slove.

Podotýkam, že môj syn číta knihy, takže nemá problém so slovnou zásobou. Ďalej má v poznámkach uvedené: "Čo je to ľudová rozprávka, báseň alebo povesť?" Ale poučka znie ako z literárnej encyklopédie. Mám aj staršie dieťa a pri ňom toto bolo úplne jednoducho podané a vysvetlené. Dokonca si spomínam, že takéto učivo vtedy preberali až v 5. ročníku. V zošite tretiaka je, že: “Výrok je vyjadrenie vlastnej myšlienky alebo názoru slovami”. Veď tie deti sa ešte len učia čítať a učia sa, čo slová myšlienka alebo názor znamenajú.

Z ďalších poznámok uvediem: “Báseň je viazaná reč.” Syn sa má pýta, že čo je to viazaná reč, že tomu nerozumie. Ďalej sa v poučkách nachádzajú slová ako “konkrétne reálie”, namiesto “skutočné postavy a veci“, "končí tragicky” namiesto “končí smutne”, “je to autorský výtvor”, namiesto “poznáme autora”, “s kúzelnými črtami “, namiesto “nachádzajú sa tam čary a kúzla”. Spomeniem ešte spojenia ako: "tradovala sa ústnou podobou z generácie na generáciu”, "rým je zvuková zhoda na konci veršov".

Je toto skutočne učivo, ktoré by mal zvládnuť tretiak v októbri?

Ďakujem

Dobrý deň,

byť začínajúcim učiteľom je náročné. Nielen učiteľom, ale v každej práci sa človek najskôr musí naučiť správne pracovať. Začínajúci učiteľ má pri sebe uvádzajúceho učiteľa, ktorý je akýmsi mentorom-poradcom. Určite má niekoho pri sebe aj Vaša pani učiteľka. Možno sú to rady od uvádzajúceho pedagóga, možno je to naozaj spôsob výučby pani učiteľky. Určite príde nato, že dnes sa už poznámky nediktujú. Existuje veľa efektívnejších metód ako naučiť žiakov učivo. Je koniec októbra, ešte pani učiteľku nezatracujte.

Neviem z akej učebnice/čítanky sa učia, ale naozaj nie je vhodné diktovať náročné poznámky žiakom. Je dôležité aby žiak rozumel a vedel vlastnými slovami povedať čo je báseň, nájsť rým a podobne. Na druhej strane - aj ja používam "odborné výrazy." V prvej triede - samozrejme ku koncu roka som bežne používala slovo opozitum/antonymum. Žiaci sa rýchlo učia. Nie je zlé používať odborné výrazy, len treba vedieť vyhodnotiť danosti žiakov v triede.

Verím v to, že ak Vaše dieťa povie poučku zjednodušene, ale správne, určite mu to nebude uznané ako chyba. Verím aj v to, že ak dokáže rozlíšiť povesť od básne, povedať kto je hlavná postava, povedať myšlienku príbehu, atď., tak je to viac ako nabifľovaná poučka.

Naozaj neviem podľa akej učebnice sa učia, ale aj v čítanke sú poučky, ktoré sú "odborné." Je však na učiteľovi, či ich chce od žiakov odrecitované, alebo použiteľné do praxe. Každá poučka by mala byť jasne vysvetlená, aby jej žiaci porozumeli.

Môžete sa opýtať pani učiteľky, či sa to majú deti skutočne učiť podľa poučiek, alebo môžu odpovedať aj jednoduchšie. Uvidíte čo Vám povie a to by ste mali rešpektovať.


Prajem pekný deň.
Mgr. Natália Rajnohová
Učiteľka pre primárne vzdelávanie