Dobrý deň,
dcérka skončila 2. ročník základnej školy. Začali prázdniny a viacerí členovia rodiny sú toho názoru, že prázdniny sú výlučne na oddych. Zo strachu pred "šokom" v septembri som dcéru a aj syna zvykla nabádať cvičiť koncom augusta matematiku, písať diktáty cca 10 - 15 minút denne. Narazilo to však na všeobecný odpor a predpokladám, že tak to bude aj tento rok. V rodine to vedie k hádkam a mojej kritike.
Staršie dieťa zvyklo dostávať na prázdniny zadania, diktáty, odporúčania. Teraz však rodičia netolerujú domáce úlohy ani počas roka, búria sa, zdá sa im množstvo neprimerané. Mám problém prinútiť dcéru vôbec čítať a kresliť. Vie, že ostatní nemusia. Napriek tomu mnohé spolužiačky dostávajú pochvaly, výborne prosperujú v škole. To isté sa týka aj staršieho syna.
Obaja sú výborní žiaci, ale doma sa pripravujú, nejde to bez učenia.
Existuje všeobecne platný názor na učenie počas prázdnin?
Je potrebné počas dvoch mesiacov čítať, alebo by dieťa malo len relaxovať?
Ide o budúcu tretiačku a šiestaka.
Ďakujem
Dobrý deň,
odpor k domácim úlohám naozaj všeobecne narastá. Počas prázdnin sa má oddychovať, nikomu sa nechce učiť. Rodičia majú konečne pokoj a deti tiež.
Prázdniny sú skutočne na oddych. Ale.... Áno, ja tu napíšem aj jedno veľké ALE. Úlohy sú dôležité. Ja si na nich zakladám a majú pre mňa dôležitú rolu vo vzdelávaní. Ak chceme školy bez úloh, je potrebné zmeniť celú koncepciu výučby.
Povedzme si príklad. Dcéra chce byť skvelou klaviristkou. Ako to dosiahne? Tréningom. Určite nestačí hodina - dve hudobnej za týždeň. Chlapec chce byť profesionálny futbalista/hokejista. Čo musí robiť? Jednoducho makať.
Chce moje dieťa vedieť čítať? Písať? Počítať? Dorozumieť sa v cudzom jazyku? Stačí mu na to iba škola? Hodina má 45 minút. Koľko času žiak aktívne číta/rozpráva anglicky? V triede s väčším počtom žiakov dostane možno 2 minúty. Skutočne to stačí? Neviem, za mňa nie. Je to môj pohľad.
Viem si predstaviť aj školu bez úloh. Ako som už napísala, chcelo by to všeobecnú zmenu.
Sú školy, kde úlohy nedostávajú a funguje im to. Super. Rodičia a ani žiaci tak nemajú starosti ešte aj poobede. Ja si však myslím, že primerané množstvo úloh vedie k zodpovednosti, plneniu si povinností a neskôr aj samostatnosti.
Úlohy si často rodičia zbytočne znechucujú, dávajú žiakom viac úloh ako reálne v škole dostanú len preto, aby si to lepšie precvičili. Je to však na inú debatu...
Pýtali ste sa čo s úlohami cez prázdniny. Nemusíte deťom hovoriť, že sa idete teraz učiť.
Dajte im bežné úlohy v domácnosti:
• Napíš zoznam do obchodu.
• Prečítaj mi recept na koláč.
• Skús podľa letáku vypočítať, koľko eur mi treba do obchodu, ak idem kúpiť toto.
• V časopise som videla slovo swimingpool. Nevieš čo to znamená?
• Napíš ockovi odkaz do práce a skryjeme mu ho k desiate. Uvidíš ako sa poteší.
• Pošlime pohľadnicu babke/dedkovi/krstnej/komukoľvek.
Jednoducho bežné veci, pri ktorých sa dá precvičiť široké spektrum učiva. Nemusíte to ani nazvať úlohami a deti sa učia.
Prajem pekný deň.
Mgr. Natália Rajnohová
Učiteľka pre primárne vzdelávanie