Vyčleňovanie z kolektívu kvôli TikToku. Čo nám odporúčate?

Zodpovedané
23. sep 2020

Dobrý deň,

chcela by som sa poradiť ohľadom 9 ročnej dcérky. Už v 8. rokoch mali v jej triede spolužiačky TikTok a už vtedy sa začínala cítiť odstrkovaná. Nemala šajnu o čom to je, oni sa celé prestávky bavili len o tom. Tancovali spolu pred tabuľou na tie videá.

Predtým bolo všetko ok a chodila zo školy v dobrej nálade.Teraz je mĺkva, nechce sa o tom ani baviť. Ja som si to nainštalovala, že pozriem, čo tam je. Sú tam hlúposti a myslím si, že také 9 ročne dieťa si to ešte nevie vyfiltrovať.

Trápi ma, že dcéra sa necíti v škole dobre. Zákaz mobilov v škole je len na papieri.

Čo nám odporúčate?

Ďakujem

Dobrý deň,

rozumiem, že to vašu dcérku a tým pádom aj vás trápi. U detí sa v určitom období objavuje veľmi silná potreba patriť, začleniť sa a môže sa tým pádom cítiť odstrčená, menejcenná, vyčlenená.

Možno by ste mohli zvážiť, či si aspoň pod vašou supervíziou nepozrieť spolu nejaké videá. Samozrejme v prípade, že dcérka vyjadrila túžbu, potrebu to vidieť.

Ak máte zásadu, pravidlo že toto nie a nie je pre vás cesta ani spoločne pozreté videá a chcete si za ňou stáť, tak jej nastavte hranicu. Odkomunikujte situáciu a emócie, nastavte limit a poskytnite jej alternatívu.

Ak neprejavila o tie videá záujem a cíti sa odstrčená, je na vás doma, aby ste ju ošetrili.
Je prirodzené, že odstrčenie, vyčlenenie, pocit menejcennosti znáša ťažko. Je to nepríjemný pocit pre všetkých nás.
Stráca istotu, stabilitu, pociťuje obavy, môže to naštrbovať jej sebaúctu.
je to náročná situácia, v ktorej jej treba byť oporou.

Dcérku si všímajte. Reagujte na jej signály a adekvátne napĺňajte jej potreby. Komunikujte s ňou empaticky. Je dôležité, aby cítila, že ste pri nej, že ste tu pre ňu, počúvate ju, snažíte sa jej rozumieť a zaujímate sa.

Veľmi dôležité je prijatie a bezpečie. Prijímajte a zrkadlite jej emócie. Pomenujte ich. Popíšte jej situáciu, čo ste si všimli a emóciu, ktorú za tým hádate. Pýtajte sa jej, čo by jej pomohlo sa cítiť lepšie. Hľadajte zdroje, ktoré v tej situácii má a snažte sa ich posilniť.

Treba si uvedomiť, že žiadna emócia nie je zlá. To, ako sa dcéra cíti je pre ňu reálne. Netreba to banalizovať, ani sa to snažiť zmeniť. Mali by ste jej byť v týchto situáciách sprievodcom.

Skúste jej vysvetliť čo sa deje a prečo. Aby si to nedávala za vinu, aby sa necítila menejcenná. Vysvetlite jej, že dievčatá sa hrajú hru, pozerajú videá, ktoré poznajú a chcú sa o tom rozprávať lebo je to pre ne zaujímavé. Že najradšej by boli keby to každý poznal a že keď to ona nepozná tak si myslia, že sa s ňou nemajú o čom rozprávať. Ale že majú a že to nie je jej chyba, že to takto vidia.
Môžete sa tiež rozprávať o pravidlách, o mobile, ako to každý má inak, ako to máte vy.
Môžete si poprípade domáce pravidlá spísať, ak by toto bola téma.

Dcérke láskavo nastavujte hranice.

Prejavujte jej lásku a dôveru. Nechajte ju o niektorých veciach rozhodovať a jej voľbu rešpektujte. Oceňujte ju.

Dávajte jej čas na voľnú hru, avšak buďte pri nej. Mnohé veci si deti dokážu prehrať a spracovať počas hry.

Ak by sa vám zdalo, že jej reakcie sú príliš časté a intenzívne, že ju niečo trápi a vy si s tým neviete rady, poprípade ak vás to bude veľmi znepokojovať a ju veľmi ovplyvňovať, obráťte sa na odborníka.


Prajem vám pekné dni!

Martina Wäldl
email: mata.waldl@gmail.com