Dobrý večer,
chcela by som sa poradiť ohľadom vývoja reči pri dvojjazyčných deťoch. Môj syn má 3,5 roka, žijeme v zahraničí a rozprávame dvomi jazykmi. Syn nám odpovedá hlavne v druhom jazyku, ale nie je to ucelená komunikácia.
V škôlke nám povedali, že im nerozumie. Pri rozhovore s jeho učiteľkou mi bolo povedané, že keď s ním sedí sama, tak jej rozumie na 90%.
V skupine však nastane problém, že keď ho po niečo pošlú, tak nevie čo robiť. Už sme boli aj u ušného a sluch má v poriadku. Odtiaľ nás poslali k logopedičke a k detskej psychologičke. Kreslenie, pohybové aktivity, farby, čísla a všetky ostatné veci ovláda v norme.
Je naozaj nutné navštíviť psychologičku?
Ďakujem za odpoveď
Dobrý deň,
ďakujem za otázku. Osobne si myslím, že treba navštíviť najmä logopéda. Ten vám povie, či je to ešte v norme, alebo to treba nejako riešiť.
Reč každého dieťaťa sa vyvíja inak. Každé dieťatko má iné tempo a u bilingválnych detí záleží či isté míľniky spĺňa aspoň v jednom jazyku.
Záleží od toho ako často s ktorým jazykom prichádza do kontaktu, ako sa rozprávate doma a viacero faktorov. Tiež je dôležité posúdiť, či pozorovaná nižšia úroveň patrí medzi normálne rozdiely úrovne medzi deťmi, alebo či tomu treba venovať vyššiu pozornosť.
Odpovede na tieto otázky Vám najlepšie pomôže nájsť logopéd.
Prajem vám pekné dni!
Martina Wäldl
email: mata.waldl@gmail.com