Polročná dcérka má strach zo zvuku mixéra. Ako jej môžem pomôcť?

Zodpovedané
1. júl 2020

Dobrý deň,

mám polročnú dcérku, ktorá má zavedenú sondu a jedlo jej stále mixujem. Problém je, že sa bojí zvuku mixéra. Keď začínam mixovať, tak začne veľmi plakať. Nemôžem ju vziať von, lebo muža nemám.

Pred mixovaním dcérke 4x krátko zavrčím s mixérom.

Ako dcérku naučiť nebáť sa mixéra?

Čo jej mám hovoriť pred a počas mixovania?

Za odpoveď ďakujem

Dobrý deň,

rozumiem, že vás daná situácia trápi. Rada by ste dcérke nejako pomohli, pochopili, čo sa deje. Chápem, že je to pre vás náročné keď ste s dcérkou sama. Rada by ste jej to nejako uľahčili, a tým pádom aj sebe.

Dcérka vás v týchto chvíľach potrebuje ako svojho sprievodcu, svoj bezpečný prístav.
Ona to momentálne inak nevie, strach je pre ňu reálny.

Dôvody môžu byť rôzne. Môže ísť len o obdobie. U detí sa rôzne obdobia strachu striedajú. Môže byť, že je dcérka senzitívnejšia, možno niečo nepríjemné spojené s mixérom zažila, niečo ju vyľakalo, možno je to tým hlasným zvukom, možno to má spojené s tou sondou. Nepíšete ako dlho to trvá.

Dcérka je však ešte veľmi maličká. Keď sa bojí, potrebuje najmä vás.
Skúste ju mať blízko pri sebe, v šatke, niekde, kde viete udržiavať očný kontakt a pozerať sa na ňu. Aby z vás cítila istotu a bezpečie.
Dopredu sa jej jemne prihovárajte, že teraz to bude hlučné, že viete, že to nemá rada, ale že to spraviť treba. Počas toho na ňu pozerajte, alebo ju majte blízko.

Po skončení jej pomenujte. Nepáčilo sa ti to. Nemáš rada ten zvuk. Bojíš sa ho. Som pri tebe. Skúste ju dostať do pohody.

Tento prístup dieťa upokojuje, prepájajú sa mu pritom hemisféry, učí sa spojiť si telesný pocit s emóciou a jej pomenovaní, buduje si slovnú zásobu a emocionálnu inteligenciu.
Zároveň sa dieťa cíti prijaté, v bezpečí, dostáva odkaz, že na jeho pocitoch záleží, že je dôležité. Že ho rodič počúva a snaží sa mu rozumieť.

Do budúcna, je dôležité so strachom pracovať. Dcérke ho priznať, pomenovať. Pracovať s tou emóciou. Tým sa dcérka upokojuje, učí sa spojiť telesný pocit s emóciou a jej pomenovaním. Dajte jej najavo, že ste pri nej, snažíte sa jej rozumieť, počúvate ju. Ukážete jej, že to čo cíti je dôležité.

Poskytujte bezpečie a prijatie. Pracujte s emóciami. Používajte otvorené vety, bez konca, bez rôznych uzáverov. Prejavujte lásku a pozornosť. Tiež porozumenie. Komunikujte empaticky a láskavo.

Dieťa potrebuje istotu, veľa sa objímajte.


Prajem vám pekné dni!

Martina Wäldl
email: mata.waldl@gmail.com