Dobrý deň,
naša dcéra má 12 rokov a po nástupe do školy sme zistili, že má synestêziu. V jej prípade ide o vizuálnu. Písmená a číslice vníma farebne, každá číslica a písmeno má svoju farbu izolovane a zároveň inú farbu, keď ide o celé slová. Súvislý text vníma ako pole s meniacimi sa farbami.
Preto je čítanie pre ňu náročné a doteraz číta zle. Pri matike tiež musí rátať dvakrát, lebo ak sú číslice modré a červené, výsledok by mal byť zelený, ale správne je napr. žltý. Napriek tomu sa učí celkom dobre, ale pri písomkách potrebuje viac času a všetky tieto farby sú skôr na obtiaž ako na osoh. Preto jej to dlhšie trvá a nie vždy stihne všetko v limite.
So školou sme to neriešili. S dcérou sme sa o tom bavili a ona odmietala pomoc, pretože ak by bola integrovaná, deti by sa jej možno vysmievali. Snažila som sa jej vysvetliť, že nemá poruchu, naopak, má niečo navyše. Jej mozgové hemisféry spolu viac pracujú. Ale začína si uvedomovať, že učivo je náročnejšie. Tým pádom aj príprava a všetko okolo toho. Bavila som sa o tom s triednou a tá odporučila mi, aby sme to riešili. A to hlavne pri niektorých predmetoch, aby sa jej výkon na predmete hodnotil inak.
Čo si o tom myslíte?
Má význam zháňať detského psychológa?
Je možné, že dostane nejaké úľavy?
Je to relevantná porucha/hendikep/nevýhoda?
Ďakujem za odpoveď
Dobrý deň,
pokiaľ jej to robí ťažkosti v učení ako popisujete, bolo by na mieste sa obrátiť na príslušné CPPPaP.
Ja osobne som sa s touto poruchou nestretla, neviem ako sa posudzuje a či je pri nej možné nejak korigovať vzdelávanie.
Prajem vám veľa šťastia.
Mgr. Katarína Kaličiaková
psychologička