Dvojročný syn si nonstop chytá hornú peru. Ako to od tohto zlozvyku odučíme?

Zodpovedané
21. máj 2022

Dobrý deň,

môj dvojročný syn už 4 mesiace nemá cumlík, ktorý mal iba na spanie. Hneď od druhého dňa si prstom nonstop chytá hornú peru. Je to ako keby zlozvyk.

Keď ho na to upozorníme, prestane to robiť a po pár sekundách začne opäť. Robí to pred spaním, keď vstane, keď sa hrá, keď je vonku, keď pozerá rozprávky. Proste hocikedy.

Je to len zlozvyk, ktorý sa časom upraví a vymizne?

Dá sa s tým niečo robiť?

Ďakujem

Dobrý deň,

synček si pravdepodobne našiel spôsob ako sa inak zbaviť nejakého vnútorného napätia, či už pozitívneho alebo aj negatívneho charakteru bez cumlíka, alebo má veľa nahromadenej energie. Zväčša takéto "alternatívy", ktoré deti využívajú po čase vymiznú sami.

V prípade keď je to možné využívajte slovné pomenovanie emócie alebo potreby, ktorá u dieťaťa nastáva keď využíva svoju ruku na chytanie pery. Zrkadlite čo vidíte: "Vidím, že si nervózny, že si v postieľke. Vidím, že nie si kľudný". "Vidím, že sa veľmi tešíš na hru. Vidím, že sa sústredíš". Vo všeobecnosti takto pracujte na emocionálnej inteligencii a pomenujte si spolu základné znaky emócií napr. pomocou rôznych obrázkov.

Ďalej je dôležité spoločne hľadať riešenie. Skúste nájsť inú formu náhradnej aktivity. Napríklad pomôže ti, keď ťa budem chvíľu hladkať po chrbte, po vlasoch? Pomôže ti, keď si prečítame rozprávku pri svetielku, alebo si zahráme divadlo s baterkou? V tomto prípade by bolo vhodné iným spôsobom zamestnať ústa. Napríklad môžete skúsiť si hovoriť o tom, čo pekné cez deň prežil, dopĺňať text rozprávky a pod.

Na prejavy by sme nemali veľmi upozorňovať, pretože to by mohlo problém ešte posilňovať. Vyhnite sa v tomto prípade nejakým bojom o moc. Nepriamo niekedy môžeme napr. chytiť ruku, podať niečo do ruky, prípadne povedať ukáž mi či nemáš dlhé nechty, ukáž mi ruku. A následne pomenovať aktuálne správanie: "Mám pocit, že sa nevieš dočkať kým začneme".

Dieťa môžete navádzať na správanie, ktoré by ste u neho radi videli aj pomocou rozprávok, príbeh si môžete sama vymyslieť. Pomôže vám to tiež učiť sa novým veciam, zvládať zmeny či iné prechody, ako je napr. skoncovanie s týmto aktuálnym správaním. V príbehu požívajte napr. zvieratká ako hlavné postavy.

V prípade zlozvykov je veľmi dôležitá aj rodinná situácia. Ak máte pocit, že nie je dobrá a dieťa to aktuálne stresuje vôbec nie je vhodné odstraňovať teraz niečo čo ho upokojuje nejakým spôsobom.

Odstraňovanie zlozvykov je beh na dlhú trať, takže sa obrňte trpezlivosťou.

Prajem pekný deň a veľa šťastných spoločných chvíľ.


Mgr. Katarína Kaličiaková
psychologička