Čo so zhoršeným správaním päťročného syna v škôlke?

Zodpovedané
15. jún 2022

Dobrý deň,

chcela by som sa poradiť ohľadom zhoršeného správania päťročného syna v škôlke. Nabádajú ho k nemu jeho kamaráti.

Chce veľmi zapadnúť do partie chlapcov, ktorí sú však problémoví. Nahovoria ho na rôzne hlúposti. Napríklad zobral učiteľke na ich podnet cukríky zo stola, ponatieral sa nátierkou po hlave, behá po lavičkách.

Doma sa o tom s ním vždy porozprávam. Vysvetlím mu, že je potrestaný od učiteľky len on, že to nie sú dobrí kamaráti, lebo ho aj tak hneď žalujú, nepriznajú sa na spoluvine. Vždy za všetko môže len môj syn.

Povie mi, že rozumie a už to neurobí avšak na ďalší deň v škôlke počúvam opäť tie isté sťažnosti. Doma sa mu venujeme. Má dostatok pozornosti. Žije v kompletnej harmonickej rodine, preto nechápeme prečo na seba musí takto pútať pozornosť a stoj čo stoj chce zapadnúť medzi problémové deti a slušné, kľudné si vôbec nevšíma.

Ako zmeniť prístup k riešeniu týchto problémov?

Ako mám reagovať?

Ďakujem

Dobrý deň,

čo sa týka škôlky, tak vy sama nedokážete úplne vyriešiť situáciu, ktorá sa stáva mimo váš dohľad. Preto je dôležité nekonfliktne s učiteľkami hovoriť a hľadať spoločné riešenia v prospech syna. Keď rodičia a učitelia držia za jeden povraz, tak je to pre všetkých výhodné.

Ak vám učiteľka povie, čo sa v škôlke dialo, tak môžete si situáciu doma so synčekom prehrať a hľadať spoločne nejaké riešenia. V tomto prípade je dôležité byť kreatívny a využívať napr. terapeutické príbehy, či knihy na zvládanie podobných problémových situácií. Zahrajte sa so synčekom na situácie, ktoré sú u vás problematické. Pozvite ho v hre k riešeniu týchto situácií.

Dôležité je mu klásť otázky. Napr. Napadá ťa niečo iné ako by si mohol situáciu vyriešiť? Neskôr mu pridajte ešte nejaké návrhy vy. Situáciu si trénujte dovtedy, kým syn nereaguje samostatne prijateľným spôsobom. Na záver ho oceňte. Ak sa stane nejaká situácia, že syn agresívne zareaguje na iné dieťa nezabudnite pri tom aj pomenovať ako sa ten druhý cíti.

Možno v práci so synom vám pomôže čiastočne zmeniť komunikáciu a nastoliť hranice s prijatím emócií a potrieb syna. Nikdy nekritizujeme a nenálepkujeme nejakým spôsobom dieťa (ty si zlý chlapec). Mali by sme hovoriť pokojným hlasom v prvej osobe, pozerať do očí ak je to možné. Následne prijmem aj to čo chce dieťa, pomenujem emóciu, zadám hranicu jasne a zreteľne a dám nejaké možnosti výberu. Prípadne ponúknem nejakú pomoc alebo spoločné riešenie konfliktu.

Napríklad: Vidím, že ťa nahnevalo, že keď sa o tom rozprávame. Je to pre teba ťažké, ale radšej by som bola keby si radšej povedal čo si myslíš. Spoločne to určite vyriešime. Dajte mu skrátka nejaké iné prijateľné alternatívy ako sa vyjadriť.

Využívajte u syna povzbudenia a ocenenia za jeho pozitívne prejavy v správaní. Vyjadrujte ich v prvej osobe, takto idú viac do vnútra dieťaťa. Zameriavajte sa vždy skôr na nejaký pokrok či opis toho čo chcete pochváliť, ako na výsledok nejakej činnosti. Napríklad môžete povedať: Som na teba hrdá, ako pekne sa teraz spolu s kamarátom hráte. Hovore mu, že ste rada, že ho máte.

Prajem veľa zdaru.


Mgr. Katarína Kaličiaková
psychologička