Čo nám odporúčate, keď trojročný syn nezvláda adaptáciu v škôlke?

Zodpovedané
3. mar 2022

Dobrý deň,

syn má 3 roky a 3 mesiace. Od malička bol náročné dieťa. Je citlivý a všetko robí na plno. Keď plače, tak až do záchvatu. Keď sa teší, tak ho je počuť všade. Veľmi rád má pohybové aktivity. Chodili sme aj na plávanie a gymnastiku aby sa aj socializoval. Snažíme sa chodiť často na ihriská a robiť mu program, lebo je veľmi živý. Občas sa stretávame s deťmi, veľmi sa teší. Keď sme niekde na dovolenke, tak ich vyhľadáva.

V lete mu pribudne súrodenec a tak sme sa rozhodli dať ho do škôlky, aby si zvykol kým príde táto ďalšia zmena. Navyše som mala pocit, že ho to bude baviť, bude mať aktivity a bude aj s deťmi. Ja už mu niekedy nevládzem. Hľadali sme menšiu škôlku s individuálnym prístupom, nakoľko aj doma sa snažíme o rešpektovanie a veľa sa rozprávame a vysvetľujeme. Mával časté záchvaty hnevu pre veci nám nepochopiteľné (napríklad loptu mu hodím inak ako si predstavoval, navrhnem nejakú hru, ktorú on nechcel). Časom sme si našli cestu ako ho upokojiť. Je nutné nechať ho chvíľu tak a potom ponúknuť objatie. Väčšinou to zaberie.

Je na mňa veľmi naviazaný. Posledný rok chodieval v pohode k babkám aj na celý deň, alebo vedel byť len s manželom bez mojej prítomnosti.

Na škôlku sme ho pripravovali, rozprávali sme sa o nej, vysvetľovali čo ho čaká. Čítali sme knižky, boli sme sa pozrieť spolu v nejakých škôlkach.

Do škôlky nastúpil minulý mesiac. Dohodli sme sa, že začne najprv na 3 dni v týždni a veľmi sa tešil. Hovoril, že tam chce byť celý deň a aj spať. Doma už nespáva. Prvý deň tam teda ostal a prišla som pre neho až po obednom spánku a olovrante. Učiteľky ho chválili a aj on hovoril pozitívne. Na druhý deň sme sa dohodli, že ak bude treba, že mi zavolajú. Volali cez obed, že nech prídem. Plakal - bolo smutno za mnou. Potom už nechcel ísť do škôlky a začal sa aj doma cez deň a v noci pocikávať. To sa mu predtým nestavalo. Tretí deň sme ho tam nejak presvedčili ísť a znova cez obed volali nech prídem. To už silno plakal a aj tam sa pocikal.

Začal sa aj v noci budiť, že nechce do škôlky. V pondelok sme sa snažili nejako mu pomôcť. Nakreslila som mu na ruku srdiečko, aby si ho mohol pozrieť, keď mu bude smutno. Čítali sme si knižku ako dráčik sa bál škôlky a nakoniec to zvládol. Nakoniec sa syn pred škôlkou zasekol s takým plačom, že sa nedalo s ním pohnúť a učiteľky nás poslali domov. Ďalší deň znova plakal pred dverami. Učiteľky povedali nech idem s ním a som s ním v škôlke.Tak som bola s ním, ale asi po hodine chcel ísť domov. Tak sme išli (učiteľky to odporučili). Na ďalší deň som išla znova s ním a presne to isté. Tretí deň šiel manžel (s ním nebýva taký precitlivený a lepšie zvláda veci) a vydržali dlhšie. Ale aj tak často plakal, že chce ísť domov. Tretí týždeň som znova išla s ním a skúšala som odísť aspoň do šatne. Hneď záchvaty plaču a ani tie finty, že idem niečo vybaviť a vrátim sa nezabrali. Stále len plač a ze chce ísť domov.

Keď som s ním bola v triede, tak sa veľakrát zapájal do aktivít, nemá problém komunikovať s učiteľkami. Všetko im povie, čo potrebuje a čo robiť nechce. S deťmi sa zatiaľ nechcel veľmi kontaktovať.

Učiteľky povedali, že už nemám chodiť s ním. Vraj to nepomáha. Vonku sa hodil o zem s plačom, že chce ísť domov a to som bola pri ňom.

Zdá sa mi trocha zmätočná takáto adaptácia. Viem, že keď ho tam odveziem, tak to tam preplače a bude aj doma na nervy. Aj doma odkedy tam chodí stále na mne visí a odmieta ísť k babke.

Rozmýšľam aj nad výmenou škôlky, aj keď učiteľky sú veľmi milé a chapave tiež sa snažia veci deťom vysvetliť, nekričia, ale možno má už on v sebe blok.

Aký je Váš názor?

Ďakujem

Dobrý deň,

z vašich slov je vidieť, že syn sa u vás cíti veľmi bezpečne a isto. Keď sa deti začínajú osamostatňovať, tak stále potrebujú k tomu dospelého človeka. A obzvlášť deti citlivé, ktoré pravdepodobne z nejakého dôvodu budú potrebovať dlhšie, aby ste boli "bezpečným prístavom".

Veľmi častou príčinou u detí je to, že začnú trpieť kvôli strate pocitu bezpečia domova, čo sa deje hlavne u citlivých detičiek. Predsa doma pociťujú kľud a istotu. Preto reagujú veľmi citlivo na rôzne zmeny, ktoré v nich hromadia pocity neistoty.

Po príchode do škôlky každé dieťa potrebuje rôzny čas na adaptáciu a prechádza si určitými adaptačnými štádiami. Zväčša to netrvá dlhšie ako 3 mesiace, no u niektorých detí sa to môže ešte trochu predĺžiť. Dajte tomu ešte nejaký čas. Nie každé dieťa je hneď v škôlke ako ryba vo vode.

V prvom rade treba pracovať aj na vašej vlastnej osobnosti. Vaše obavy, či tlak, že niečo veľmi chcete docieliť vníma aj samotné dieťa. Musíte pôsobiť pozitívne v súvislosti s navštevovaním škôlky, aj keď to niekedy môže byť ťažké. Napr. pri takom rannom lúčení. To však neznamená, že ak sa niečoho bojíte máte to skrývať. Jednoducho mu to tak isto pomenujte a hovorte, čo pomáha vám. Dieťa musí vidieť, že to myslíte so škôlkou vážne a tiež, že dôverujete učiteľkám.

Dieťa musí mať v tomto prípade istotu, že kedykoľvek sa môže na rodiča obrátiť, bude ho rodič vnímať a počúvať a rozhodne nič nebagatelizovať. Vety typu, čoho sa bojíš nemáš sa prečo báť nie sú rozhodne na mieste.

Odporučila by som byť ako keby sprievodcom. To znamená reflektovať jeho pocity, teda pomenovať. Vidím, že máš strach, musí to byť pre teba ťažké, ale ja som tu s tebou spoločne to dáme. Teraz sa rozlúčime a prídem pre teba hneď ako sa v škôlke naspinkáš. Verím, že to zvládneš.

Skúste spoločne prísť na to, z čoho jeho negatívne pocity pramenia. Využívajte rešpektujúcu komunikáciu teda prihliadajte na jeho potreby a nalaďte sa na ne. Pýtajte sa, čo by mu pomohlo, aby sa cítil lepšie. Povedzte mu, že spoločne určite na niečo prídeme. Ak vám neodpovie, skúste dať návrh vy - rodinná fotka v skrinke, predmet, ktorý si zoberie so sebou.

Porozmýšľajte nad zavedením nejakého lúčiaceho rituálu, ktorý budete opakovať. Nemal by byť dlhý (pusa, pac objatie a odchod). Prejavujte mu dôveru, že to zvládne a v škôlke mu je predsa dobre. Dôležité je ubezpečiť ho, že vás nestratí a oceňovať to, ak dobre zvládne lúčenie s vami pred odchodom, či nejaké obdobie v škôlke bez negatívnych prejavov.

Dieťa potrebuje mať istotu a určité časové ohraničenia. Predvídateľnosť a rutina mu pomôže cítiť sa istejšie. Vytvorte si napríklad spoločne nejaký kalendár cez týždeň. Nech vie, čo môže očakávať. Do kalendára dokresľujte nejaké symboly. Domček môže znamenať škôlku, miska je to kedy v škôlke papá, následne postava znamená, že pre neho prídete a pod. Je to na vašej kreativite. Každý deň mu vysvetlite kto po neho príde a kedy (po obede, po tom ako sa vyspí a pod.)

Po škôlke sa zaujímajte o činnosti, ktoré dieťa prežilo. Zamerajte sa skôr na hru, aktivity nie na spánok a jedlo, ktoré bývajú často neobľúbené. Rozhovor odporúčam začať nepriamo (Ja som dnes mala ťažký deň, necítila som sa dobre, dúfam, že ty si zažil lepší deň, čo ste robili vy? Keď ste sa hrali páčilo sa ti to?...)

Večer sa o tom nerozprávajte, nekomentujte ranný odchod do škôlky. Ak by sa spýtal, len mu povedzte, že pôjde tak ako aj dnes.

Dieťa môžete motivovať aj tým, že skúsite mu nájsť nejakého kamaráta. Ak poznáte rodičov detí, ktoré chodia do škôlky pozvite niektorého na návštevu aby sa zoznámili pre synčeka v bezpečnom prostredí. Vhodné je keď si pre toho kamaráta vopred niečo pripraví napríklad nejaký darček ako kresba a podobne.

Na to aby ste vedeli aké dieťa skutočne prežíva v škôlke pocity pomôže vám pri tom rolová hra. Vy môžete byť dieťa a on učiteľka. Následne si roly môžete obrátiť alebo do hry zapojte hračky a hrajte to prostredníctvom nich.

V tomto prípade by som odporúčala aj konzultovať vaše problémy so synčekom aj s učiteľkou v materskej škôlke. Je dôležité nekonfliktne s učiteľkami hovoriť a hľadať spoločné riešenia v prospech syna. Keď rodičia a učitelia držia za jeden povraz, tak je to pre všetkých výhodné. Môžete jej povedať čo si myslíte, že je príčinou a čo vám na neho funguje napríklad doma. Nech spoločne prídete na nejaké nápady a návrhy. Od učiteliek môžete napríklad zistiť čomu sa dieťa rado v škôlke venovalo a môžete to následne použiť na motiváciu dieťaťa do škôlky ísť.

Inšpiráciou môže byť aj príbeh v prílohe, ktorý si samozrejme prispôsobte jazyku vášho dieťaťa.

Väčšina detičiek takéto negatívne pocity prekoná, ak by pretrvávali dlhodobejšie obráťte sa na odborníka.

Prajem veľa šťastia.


Mgr. Katarína Kaličiaková
psychologička