Dobrý deň,
náš syn bude mať 15 mesiacov. Spolu s manželom žijeme v zahraničí a väčšinu času som s ním sama. Zahrňujeme ho láskou a všetkým, čo mu treba a čo mu môžme dať. Milujeme ho nadovšetko.
Pred pár týždňami začalo obdobie, keď sa začína hnevať a občas čosi hodí. Veľakrát, keď ide tam, kde nesmie, tak len nono a zakričím mu menom. Občas ukážem prstom, že nesmie alebo fuj.
Vtedy počúvne. Ale už sa začína hnevať. Začne mrnčať, plakať, búcha si hlavu, kde príde. A to je to, čo ma trápi. Som na neho sama. Cez deň ho ešte ako tak zvládam. Chytím ho, postískam a poviem, aby si neubližoval. Rýchlo ho skúšam niečim zabaviť, ale už mi sem tam praskli nervy a kričala som.
Aj po plienke som ho capla, keď to už prehnal. Následne hneď reval, lebo silno si hlavu udrel. Nedávno som potratila a chceme sa znova pokúsiť on ďalšie bábätko, ale toto mi nerobí dobre.
Ako ho mám zvládnuť?
Ďakujem
Dobrý deň,
syn sa pomaly nachádza v období autonómie a vôle. Mnoho vecí by robil rád sám, mnohé však ešte nedokáže a z toho vychádza aj vnútorný konflikt, frustrácia.
Navyše ho valcujú emócie a snaží sa ich učiť zvládať. Na to, aby sa mu to podarilo, potrebuje vás ako svojho sprievodcu.
Je prirodzené, že keď nie je podľa neho, tak sa nahnevá, rozzúri, pohltí ho hnev. Vtedy koná pod vplyvom emócií. Treba si uvedomiť, že žiadna emócia nie je zlá, teda ani hnev. Je to emócia ako každá iná, dieťa má na ňu nárok, je v poriadku, že sa takto cíti.
Aby sa synček naučil emócie zvládať, treba s nimi pracovať. V prvom rade ich príjmite, synovi ich pomenujte, zrkadlite. Hneváš sa. Chcel si to ináč.
Tento prístup dieťa upokojuje, prepájajú sa mu pritom hemisféry, učí sa spojiť si telesný pocit s emóciou a jej pomenovaní, buduje si slovnú zásobu a emocionálnu inteligenciu.
Zároveň sa dieťa cíti prijaté, v bezpečí, dostáva odkaz, že na jeho pocitoch záleží, že je dôležité. Že ho rodič počúva a snaží sa mu rozumieť.
Ak v hneve, alebo aj inak, koná nežiadúco, treba mu nastaviť hranicu. Momentálne ich testuje, skúša.
Hranice nastavujte v troch krokoch.
1. Popísanie situácie, pomenovanie emócie. Hneváš sa. Hádžeš po mne veci/ búchaš si hlávku.
2. Nastavenie hranice, limitu. Veci ale nie sú na hádzanie. Ľudia ale nie sú na ubližovanie. Hlávka nie je na búchanie.
3. Poskytnite alternatívu. Môžeš hádzať loptu. Môžeš udierať do vankúša.
Tiež mu nastavujte fyzickú hranicu. Keď niekoho ohrozuje, aj seba, použite kľudné slovko Stop! Nie! a až následne komunikujte hranicu tak ako spomínam vyššie. Chyťte mu ruky, hlávku, postavte sa medzi neho a objekt, o ktorý sa udiera.
Vytvárajte synovi bezpečie a prijatie. V hneve nemá zmysel mu dohovárať, lebo v emócii je zapnutá úplne iná časť mozgu a dieťa nie je schopné racionálne uvažovať, počúvať, je v emócií. Zrkadlenie emócií pomáha k upokojeniu.
Venujte synovi pozornosť, prejavujte lásku. Sledujte jeho signály a napĺňajte jeho potreby. Možno sa takto správa, lebo mu to napĺňa nejakú potrebu, ale môže ísť aj o vývinovú záležitosť.
Potrebuje pozornosť, cítiť sa bezpečne, milovaný. Prejavujte mu veľa lásky.
Syn potrebuje cítiť, že jeho ako osobu prijímate a len niektoré jeho správanie nie je v poriadku.Buďte mu sprievodcom, práve v tých náročných chvíľach vás najviac potrebuje. Využite ich na to, aby ste sa so synom zblížili, aby ste sa vzájomne niečo naučili.
Dávajte mu ocenenie, na výber, nechajte ho občas rozhodovať a jeho rozhodnutia rešpektujte.
Komunikujte empaticky. Krik, tresty, vyhrážky, odsudzovanie, zastavovanie emócii určite nie sú na mieste.
Prijatie je veľmi dôležité.
Syn dáva najavo svoje potreby, komunikuje ich, niečo prežíva. Takto to skrátka má, inak to teraz nevie.
Rozumiem, že ste frustrovaná a unavená, obzvlášť v tomto náročnom období.
Ak máte pocit, že to nezvládate, že by ste potrebovali nejaký nový prístup, pohľad, pomôcť vo vzťahu a komunikácii so synom, obráťte sa na odborníka. Je dôležité, aby ste boli v pohode aj vy.
Prajem vám pekné dni!
Martina Wäldl
email: mata.waldl@gmail.com