Dobrý deň,
náš 5 ročný synček je od malička vnímavejší a citlivejší na podnety. Má veľmi jasnú predstavu o tom,čo chce a čo nechce.
V roku začal rozprávať, neskôr začal tvoriť zložité súvetia a v troch rokoch už plynule rozprával. Má extrémnu pamäť, čítať začal v štyroch rokoch. Teraz počíta, násobí jednociferné čísla.
V emočnej oblasti si nevieme dať s ním rady. Jeho reakcie, keď sa mu niečo nepáči sú hnev, škriekanie. Doma sa snažím uznať pocity, vypovedať čo asi vidím, že sa deje. Niekedy to prejde a nechá si vysvetliť. Niekedy to spustí ďalší prílev kričania. Trápi ma interakcia s rovesníkmi. Na ihrisku sa chce väčšinou hrať sám. Ak niekto k nemu príde, tak začne na neho kričať. .Ak sa on chce hrať nejakým spôsobom a kamarát inak, tiež sa ho snaží prekričať. Alebo ho posiela preč
Stále mu všetko vysvetľujem, rozprávam mu o dôsledkoch jeho správania. Ale už aj ja strácam trpezlivosť a fantáziu.nefunguje.
Ako zmením jeho reakcie?
Z čoho môže prameniť takéto správanie?
Za odpoveď ďakujem
Dobrý deň,
ďakujem za otázku. Vidím, že sa naozaj snažíte a pristupujete k synčekovi vnímavo. Hnevlivé reakcie detí na podnety, ktoré sa im nepáčia sú prirodzené. Emócia a telesný pocit s ňou spojený ich prevalcujú.
Ako píšete, je dobré reakcie zrkadliť, rozprávať sa o nich, večer si prebrať konkrétne situácie, pýtať sa ako sa vtedy cítil, čo by mu pomohlo, ako ste sa vy cítili, ako by sa ešte dalo reagovať. Treba budovať slovnú zásobu v tejto oblasti a rozširovať spôsoby zvládania emócie. Existujú rôzne knižky, hry.
Dieťa tiež veľa odpozerá z reakcií rodičov, dospelých a detí v jeho okolí.
Vidím, že skúšate mnohé, ale niekedy si neviete rady. Ak máte pocit, že je to bez posunu, odporúčam navštíviť psychológa. Tiež by som zvážila diagnostiku synčeka. Mám veľmi málo informácií, avšak niektoré prejavy správania, ktoré popisujete sú zhodné s prejavmi porúch autistického spektra.
Prajem vám pekné dni!
Martina Wäldl
email: mata.waldl@gmail.com