Ako riešiť zvláštne správanie našej prváčky?

Zodpovedané
29. jan 2020

Dobrý deň,

moja 6 ročná dcéra tento rok nastúpila do prvej triedy. Je šikovná, no všetko robí veľmi pomaly. Dlho sa oblieka, dlho sa učí, dlho jedáva. Má s tým problém aj v škole.

Ale to nie je jediný problém. Najnovšie chodí často na záchod, ale nie je prechladnutá. Ja si osobne myslím, že ani na záchod nechodí, len chce odísť z triedy aspoň na chvíľu.

No naposledy, keď ju pani učiteľka pustila takto na záchod, tak išla po chodbe okolo nástenky a všetky obrázky z nej dala dole. Pekne ich odopla a nechala na zemi. Sama nevie povedať prečo to spravila, ale veľmi ju to mrzí.

Ale ona občas spraví niečo a nevie prečo to spravila a potom aj plače, lebo ju to tak veľmi mrzí. Naozaj ju to mrzí, poznám ju. Len nevieme prečo to robí. Niekedy mám pocit, že je občas v takom svojom svete až kým ju niekto nepreberie.

Aký je Váš názor a čo nám odporúčate?

Za odpoveď ďakujem

Dobrý deň,

úprimne povedané, naozaj neviem čo by sa mohlo diať.

To, že má pomalšie tempo, to má mnoho detí. Psychomotorické tempo je totiž vrodené. Dôležité je to prijať a pracovať s dieťaťom. Žiada si to väčšiu trpezlivosť rodiča a možno istý nácvik, predvídateľné situácie, plán, časovú hranicu, nevyžadovať všetko na 100%, dať si na veci viac času. Dá sa s tým naučiť žiť a v škole môžete popr. požiadať aj o nejaké úľavy. Možno bude potrebné potvrdenie z pedagogicko-psychologickej poradne.

Čo sa týka odchodov z triedy, treba zrejme pátrať po príčine. Skúste jej doma len reflektovať situáciu, možno hľadať nejakú emóciu. Bola si sa počas hodiny prejsť. Zrejme si sa nudila. Asi sa ti tam už nechcelo byť. Niečo ti tam vadilo. Keď to prijmete, bude sa cítiť bezpečne, bude cítiť vašu podporu a to, že sa jej snažíte rozumieť, možno sa rozrozpráva, rozpomenie čo sa dialo.
Komunikujte empaticky, poskytujte jej bezpečie a prijatie. Oceňujte ju a venujte jej pozornosť.

To, že niektoré veci spraví a idú ako keby mimo ňu, môže byť tým, že má ako keby vlastný svet, možno jej myseľ zamestnáva niečo iné, ale môže ísť aj o nejaký problém s pozornosťou, prílišnými asociáciami, možno aj s tým, že je v triede toho na ňu veľa (súvis s psychomotorickým tempom) a takýmto spôsobom si ako keby pomáha.

Skúsila by som zistiť úroveň psychomotorického tempa so psychológom a s ním aj prediskutovať iné možnosti. Poprípade sa spýtajte aj pediatra a následne zvolíte postup, ktorý bude pre dcérku najlepší.


Prajem vám pekné dni!

Martina Wäldl
email: mata.waldl@gmail.com