chápem, že určite je na vás vyvíjaný tlak. Želali by ste si, aby dcérka ovládala vylučovanie možno ako iné deti v jej veku.
Každé dieťatko tak ako vo všetkom aj v nácviku ovládania vyprázdňovania je individuálne. Neporovnávajte ju s inými. Nevyvolávajte na ňu príliš veľký tlak, pretože môžete spôsobiť ešte väčší blok. Vytvárajte jej pokojné a bezpečné prostredie s prijatím jej aktuálnych potrieb a želaní. Dôverujte jej, že to napokon určite ako každé zdravé dieťatko zvládne.
Vydržať chvíľu sedieť na záchode alebo nočníku patrí medzi znaky pripravenosti na odúčanie od plienok ako aj iné napríklad oznamovanie, že jej treba vykonať potrebu, zostať suchý niekoľko hodín a pod. Z tohto usudzujem, že pravdepodobne ešte dcérka nie je pripravená. Plienka je pre ňu ešte stále istota a mali by ste to rešpektovať.
Ak už dcérka s vami pekne komunikuje, skúste sa jej opýtať, kde by sa chcela vycikať. Možno chce cikať ako dospelá do záchoda. Deťom sa veľmi páči, keď si následne môžu spláchnuť. Skúste sa jej spýtať, čo by jej pomohlo.
Skúste jej spraviť príjemné prostredie. Nech si sama napr. vyberie pekné sedátko na záchod, prípadne schodíky. Deťom sa taktiež páči pekný obrázkový toaletný papier.
Oceňujte to, keď sa jej podarí posedieť si na záchode alebo nočníku. Nevyvíjajte z toho príliš veľkú hystériu. Dcérka musí pochopiť, že je to bežná súčasť života. Napr. Oceňujem, že si dnes vydržala dlhšie ako včera, zajtra to zvládneš ešte lepšie. Ja ti verím.
Využiť sa dajú knižky. Napr. Čo je to hovienko? Čítajte si spolu, spievajte si, komunikujte. Aj podľa knižky dcérka môže pochopiť, že vyprázdňuje sa každý na iné miesto. Je tam pekne vysvetlené, že ľudia to robia do záchoda, nočníka, bábätká do plienky, zvieratká vonku a pod.
Dieťa sa veľmi dobre učí napodobňovaním. Teda príklad nejakého rovesníka by jej mohol pomôcť.
Ak sa rozhodnete malú nechať bez plienok, netrestajte ju za nehody. Dieťa sa aj v tomto učí pokus a omyl. Musí pochopiť, že pocit vlhka nie je príjemný. Jednoducho iba okomentujte, že sa idete prezliecť a poupratovať.
Postupne môžete skúšať sadanie na záchod či nočník najskôr s plienkou a pomaly sa pokúsiť ju potom odstraňovať. Z praxe niektorým rodičom pomohlo, keď do plienky vystrihli dieru a hovienko tak skončilo napokon predsa v záchode.
V prípade, že by to pretrvávalo dlhodobejšie, prípadne dieťa by bolo z toho frustrované, tak vyhľadajte odborníka, aby sa vylúčila prípadná organická príčina. Alebo s ňou môže dlhodobejšie pracovať psychológ a prísť na koreň problému.
Vyprázdňovanie je fyziologická potreba a každé dieťa skôr či neskôr k tomu samé príde, kde je vhodné túto potrebu vykonávať. Často sa to stáva nečakane aj zo dňa na deň. Povedzme si pravdu - v škole sme zdravé dieťa s plienkou ešte nevideli.
Dobrý deň,
chápem, že určite je na vás vyvíjaný tlak. Želali by ste si, aby dcérka ovládala vylučovanie možno ako iné deti v jej veku.
Každé dieťatko tak ako vo všetkom aj v nácviku ovládania vyprázdňovania je individuálne. Neporovnávajte ju s inými. Nevyvolávajte na ňu príliš veľký tlak, pretože môžete spôsobiť ešte väčší blok. Vytvárajte jej pokojné a bezpečné prostredie s prijatím jej aktuálnych potrieb a želaní. Dôverujte jej, že to napokon určite ako každé zdravé dieťatko zvládne.
Vydržať chvíľu sedieť na záchode alebo nočníku patrí medzi znaky pripravenosti na odúčanie od plienok ako aj iné napríklad oznamovanie, že jej treba vykonať potrebu, zostať suchý niekoľko hodín a pod. Z tohto usudzujem, že pravdepodobne ešte dcérka nie je pripravená. Plienka je pre ňu ešte stále istota a mali by ste to rešpektovať.
Ak už dcérka s vami pekne komunikuje, skúste sa jej opýtať, kde by sa chcela vycikať. Možno chce cikať ako dospelá do záchoda. Deťom sa veľmi páči, keď si následne môžu spláchnuť. Skúste sa jej spýtať, čo by jej pomohlo.
Skúste jej spraviť príjemné prostredie. Nech si sama napr. vyberie pekné sedátko na záchod, prípadne schodíky. Deťom sa taktiež páči pekný obrázkový toaletný papier.
Oceňujte to, keď sa jej podarí posedieť si na záchode alebo nočníku. Nevyvíjajte z toho príliš veľkú hystériu. Dcérka musí pochopiť, že je to bežná súčasť života. Napr. Oceňujem, že si dnes vydržala dlhšie ako včera, zajtra to zvládneš ešte lepšie. Ja ti verím.
Využiť sa dajú knižky. Napr. Čo je to hovienko? Čítajte si spolu, spievajte si, komunikujte. Aj podľa knižky dcérka môže pochopiť, že vyprázdňuje sa každý na iné miesto. Je tam pekne vysvetlené, že ľudia to robia do záchoda, nočníka, bábätká do plienky, zvieratká vonku a pod.
Dieťa sa veľmi dobre učí napodobňovaním. Teda príklad nejakého rovesníka by jej mohol pomôcť.
Ak sa rozhodnete malú nechať bez plienok, netrestajte ju za nehody. Dieťa sa aj v tomto učí pokus a omyl. Musí pochopiť, že pocit vlhka nie je príjemný. Jednoducho iba okomentujte, že sa idete prezliecť a poupratovať.
Postupne môžete skúšať sadanie na záchod či nočník najskôr s plienkou a pomaly sa pokúsiť ju potom odstraňovať. Z praxe niektorým rodičom pomohlo, keď do plienky vystrihli dieru a hovienko tak skončilo napokon predsa v záchode.
V prípade, že by to pretrvávalo dlhodobejšie, prípadne dieťa by bolo z toho frustrované, tak vyhľadajte odborníka, aby sa vylúčila prípadná organická príčina. Alebo s ňou môže dlhodobejšie pracovať psychológ a prísť na koreň problému.
Vyprázdňovanie je fyziologická potreba a každé dieťa skôr či neskôr k tomu samé príde, kde je vhodné túto potrebu vykonávať. Často sa to stáva nečakane aj zo dňa na deň. Povedzme si pravdu - v škole sme zdravé dieťa s plienkou ešte nevideli.
Prajem veľa zdaru a šťastných spoločných chvíľ.
Mgr. Katarína Kaličiaková
psychologička