Dobrý deň,
dcérka má 3 roky a 2 mesiace a chcem ju odučiť od cumlíka. Má ho iba na spanie, inak ho nepýta. Skúšala som jej ho nedať, ale potom sa hnevá a pýta ho.
Chcela som ju odučiť ako 2,5-ročnú, ale vtedy jej zistli epilepsiu. Liečba je už trochu stabilizovaná a zabrala, tak by som chcela začať s odúčaním.
Ako začať?
Ďakujem
Dobrý deň,
nedá sa na vašu otázku odpovedať jednoznačne, pretože každé dieťa je iné a môže reagovať iným spôsobom. Pri odvykaní od cumlíka sa zväčša odporúča robiť to postupne (obmedziť na niektoré činnosti postupne). Avšak poznám veľa prípadov kedy bolo úspešné práve náhle zbavenia sa cumlíka a vydržanie niekoľko dní v zlých emóciách s dieťaťom.
Strata cumlíka je pre dieťa veľká zmena a je preň veľmi náročná. Rozumiem, že pre vás, pre rodičov, je to ťažké a vyčerpávajúce. Avšak pre dieťa je tá situácia ešte horšia. Nie je preň ľahké vyrovnať sa so zmenou. Je teda prirodzené, že na to reaguje takto.
Skúste sa obrniť trpezlivosťou a byť mu oporou.
Skúste jej to vynahradiť inak. Cumlík bol pre ňu istota, potrebuje ju teraz cítiť inak. Všímajte si, v ktorých situáciách využíva cumlík najčastejšie. V prípade, keď je to možné využívajte slovné pomenovanie emócie alebo potreby, ktorá u dieťaťa vtedy nastáva. Zrkadlite čo vidíte: "Vidím, že si nervózna, že si v postieľke. Vidím, že nie si kľudná". "Vidím, že sa veľmi tešíš na hru. Vidím, že sa sústredíš". Vo všeobecnosti takto pracujte na emocionálnej inteligencii a pomáha presunúť dieťa na inú formu aktivity.
Skúste nájsť inú formu náhradnej aktivity. Napríklad pomôže ti, keď ťa budem chvíľu hladkať po chrbte, po vlasoch? Pomôže ti, keď si prečítame rozprávku pri svetielku, alebo si zahráme divadlo s baterkou? V tomto prípade by bolo vhodné iným spôsobom zamestnať ústa. Napríklad môžete skúsiť si hovoriť o tom, čo pekné cez deň prežila, dopĺňať text rozprávky a pod. Rovnakú funkciu ako sanie majú aj napr. príjemné dečky, plyšáci. Keď si bude vyžadovať cumlík, tak môžete skúsiť povedať: Vypadá to tak, že potrebuješ objať. Si veľmi nervózna.
Dieťa môžete navádzať na správanie, ktoré by ste u neho radi videli aj pomocou rozprávok, príbeh si môžete sama vymyslieť. Pomôže vám to tiež učiť sa novým veciam, zvládať zmeny či iné prechody, ako je napr. skoncovanie s týmto aktuálnym správaním. V príbehu požívajte napr. zvieratká ako hlavné postavy.
Prajem veľa zdaru.
Mgr. Katarína Kaličiaková
psychologička