Dobrý deň,
mám 8 ročného syna, ktorý je veľký flegmatik. Spraví len to, čo sa mu chce a keď sa mu chce. Keď nechce, môžeme sa všetci aj na hlavu postaviť. Každé ráno meškám do práce, pretože ho nedonútim načas vstať, najesť sa a obliecť. Stále mu vysvetľujem, že budeme meškať, prosím ho a nakoniec to vždy skončí krikom.
Je veľmi nesamostatný, potrebuje vždy pri sebe niekoho, kto mu povie, čo má kedy robiť. Inak by kľudne odišiel z domu bez tašky či vetrovky. Pravidelne si v škole zabudne fľašu, obedár, knihy a zošity.
Keď prídeme pre neho do družiny, bežne ho 2-3x vrátime s otázkou, či všetko má. Som z toho unavená, nechcem sa stále hádať. Inak je veľmi múdry a šikovný. Žiaľ je lenivý a je flegmatik.
Ako sa máme k nemu správať?
Ďakujem za odpoveď
Dobrý deň,
ďakujem za otázku.
Ťažko povedať, čím sú synove ťažkosti spôsobené.
Problémy ráno môžu byť aj vecou nedostatočne nastavených hraníc a pravidiel.
Skúsim Vám dať pár tipov, ktoré môžete skúsiť.
Budík - je to výborná pomôcka na meranie času. Deti si len ťažko dokážu predstaviť, čo znamená keď rodič povie, že o 5 minút odchádzame. Ale ak nastavíte budík a poviete, že keď zazvoní budík, ideme sa obúvať, je to jasná správa.
Tiež pesnička, ktorú pozná. Keď skončí táto pesnička, odchádzame/ideme sa obúvať. Skús, či to stihneš kým skončí.
Ak nebude mať napr. dojedené, nevadí. Keď mu to začne vadiť, poponáhľa sa.
Popr. ak si aj niečo zabudne. Len je dobré, aby ste mali jasno v tom, či to, že si niečo zabudne vadí viac jemu alebo vám. Ak chcete, aby bol viac zodpovedný sám za seba, aj rodič by sa mal pripraviť na možné prešľapy, zabudnutia, chyby.
Čo sa týka zabúdania vecí, môžete mu skúsiť pripraviť vizuálnu pomôcku: nakreslené, popr. napísané, čo má pred odchodom z domu/zo školy spraviť/vziať si.
Môže si to sám kontrolovať, odškrtávať, záleží od toho ako si to vyrobíte. Syn by mohol byť pri výrobe pomôcky prítomný.
Takto necháte zodpovednosť na ňom. Skontroluj si či máš všetko.
Samozrejme, že sa môže stať, že si niečo zabudne, ale malo by sa to stávať čoraz menej.
Možno si zvykol, že mu všetko poviete, prikážete, takto sa bude podieľať aj on.
Treba hľadať, diskutovať, možno sa aj syna spýtať čo by mu ráno pomohlo byť rýchlejší, ako by sa mu darilo lepšie si po škole skontrolovať si veci.
Niekedy sa rodičia dozvedia veci, ktoré nevedeli a deti vedia prísť s dobrými nápadmi.
Prajem vám pekné dni!
Martina Wäldl
email: mata.waldl@gmail.com