Dobrý deň,
mám problém s 8 ročnou dcérkou a s jej povahou. Doma je sebavedomá, úplne sa miluje, obzerá sa v zrkadle, fotí sa. V škole, keď má čítať pred triedou, tak sa rozklepe, hanbí sa, bojí sa.
Rozprávali sme sa a vraj sa bojí výsmechu. Je si vedomá, že spolužiaci čítajú lepšie. I napriek tomu si doma sama od seba nezoberie knižku a nečíta si.
Mám pocit, že škola ju nebaví a berie ju ako nutné zlo.
Mám na ňu zatlačiť?
Čo mi odporúčate?
Ďakujem
Dobrý deň,
zdá sa, že dcérka pred väčšou skupinou zažíva neistotu, strach, možno má trému, cíti tlak na nejaký výkon, obáva sa neúspechu, výsmechu.
Môže to plynúť z nejakej zlej skúsenosti, z rečí, ktoré si vypočula.
Komunikujte s ňou empaticky a pracujte s jej emóciami. Dajte jej najavo, že ju prijímate, počúvate, snažíte sa jej rozumieť a zaujímate sa o ňu. To, že ju budete do niečoho tlačiť by zrejme nefungovalo.
Komunikujte jej jej emóciu, vyjadrite pochopenie. Máš strach, že sa ti budú smiať. Bojíš sa čítať pred celou triedou. Je to pre teba nepríjemné.
Pýtajte sa jej. Čo by ti pomohlo cítiť sa lepšie? Zvládnuť to? Je niečo čo by si mohla spraviť, aby to bolo lepšie? Viem ti ja nejako pomôcť, aby si to zvládla lepšie?
Ponúknite sa, že ste tu pre ňu ak by vás potrebovala, ak by chcela trénovať. Môžte spolu vybrať nejakú knihu, pri čítaní sa striedať. Pýtajte sa jej, čo by sa jej páčilo čítať. Keď tak hľadajte nejaké hravé formy čítania spojené s tým, čo má rada.
Zrejme ešte potrebuje trochu vaše usmernenie.
Nastavujte jej láskavo hranice. Prejavujte jej dôveru. Oceňujte ju. Napríklad, ak viete, že v škole čítala prejavte jej ocenenie: Viem, že to pre teba bolo ťažké, ale zvládla si to.
Všímajte si dcérku, jej signály a adekvátne napĺňajte jej potreby.
Prajem vám pekné dni!
Martina Wäldl
email: mata.waldl@gmail.com