Dobrý deň,
chcela by som sa poradiť ohľadom môjho 28 mesačného syna, ktorý sa narodil v 34. týždni a dva dni bol na ventilácii. Do prepustenia bol v nemocnici celkovo dva týždne.
Narodil sa mi ako 35 ročnej a ide o moje prvé dieťa. Muž mal vtedy 40 a je to jeho tretie dieťa. Jeho starší syn má epilepsiu, mladší dyslexiu.
Môj synček hádže vonku kvetináčmi, doma hračkami, aj pri jedle. Keď nedovolím, tak sa nenapapá. Syn kričí, vrieska a má hrozne decibely. Nič pri ňom nespravím, sám sa nezahrá. Keď sa zahrá, tak len chvíľu v ohrádke. Je to tak 10, max. 15 minút.
Tam si trieska hlavu. Síce hneď reagujem, no za tú chvíľu si dokáže urobiť aj modrinu. Voľne ho nemôžem nechať behať. Všade vylezie a snaží sa všetky dočiahnuť. Celkovo je neposlušný. Robí veci náročky. Pri obliekaní spustí hysterický krik.
Niekedy nerozumiem spúšťačom. Keď som v koncoch, tak mi pomôže zapnutie telky. Keď sa mu chce, tak mi pomáha a podáva veci. Bavilo ho poskladať stoličku a dvíhať stoličku.
S loptou sa pohrá máličko. Od rána do večera pobehuje, otvára, vylieza, nesadne si k hre. S obedným spánkom mal niekoľkomesačnú prestávku a teraz začal znovu spávať. Okolo 16.00 niekedy zaspí.
Syn ešte nerozpráva, teda iba pár slov povie. Má svoju reč. Pri ničom dlho nevydrží.
Čo nám odporúčate?
Ďakujem
Dobrý deň,
syn sa nachádza v období autonómie a vôle, alebo v tzv. období vzdoru. Mnoho vecí by robil rád sám, mnohé však ešte nedokáže a z toho vychádza aj vnútorný konflikt, frustrácia. Nejaké stopy mohol na ňom zanechať aj štart do života.
Navyše ho valcujú emócie a snaží sa ich učiť zvládať. Na to, aby sa mu to podarilo, potrebuje vás ako svojho sprievodcu.
Je prirodzené, že keď nie je podľa neho, tak sa nahnevá, rozzúri, pohltí ho hnev. Vtedy koná pod vplyvom emócií. Treba si uvedomiť, že žiadna emócia nie je zlá, teda ani hnev. Je to emócia ako každá iná, dieťa má na ňu nárok, je v poriadku, že sa takto cíti.
Aby sa synček naučil emócie zvládať, treba s nimi pracovať. V prvom rade ich príjmite, synovi ich pomenujte, zrkadlite. Hneváš sa. Chcel si to ináč.
Tento prístup dieťa upokojuje, prepájajú sa mu pritom hemisféry, učí sa spojiť si telesný pocit s emóciou a jej pomenovaní, buduje si slovnú zásobu a emocionálnu inteligenciu.
Zároveň sa dieťa cíti prijaté, v bezpečí, dostáva odkaz, že na jeho pocitoch záleží, že je dôležitý. Že ho rodič počúva a snaží sa mu rozumieť.
Ak v hneve, alebo aj inak, koná nežiadúco, treba mu nastaviť hranicu. Momentálne ich testuje, skúša.
Hranice nastavujte v troch krokoch.
1. Popísanie situácie, pomenovanie emócie.
2. Nastavenie hranice, limitu.
3. Poskytnite alternatívu.
Tiež mu nastavujte fyzickú hranicu. Keď niekoho ohrozuje, aj seba, použite kľudne slovko Stop! Nie! a až následne komunikujte hranicu tak ako spomínam vyššie.
Vytvárajte synovi bezpečie a prijatie. V hneve nemá zmysel mu dohovárať, lebo v emócii je zapnutá úplne iná časť mozgu a dieťa nie je schopné racionálne uvažovať, počúvať, je v emócií. Zrkadlenie emócií pomáha k upokojeniu.
Venujte synovi pozornosť, prejavujte lásku. Sledujte jeho signály a napĺňajte jeho potreby. Možno sa takto správa, lebo mu to napĺňa nejakú potrebu, ale môže ísť aj o vývinovú záležitosť. Myslím si však, že synček takýmto správaním niečo získava. Potrebuje pozornosť, cítiť sa bezpečne, milovaný. Prejavujte mu veľa lásky.
Syn potrebuje cítiť, že jeho ako osobu prijímate a len niektoré jeho správanie nie je v poriadku.Buďte mu sprievodcom, práve v tých náročných chvíľach vás najviac potrebuje. Využite ich na to, aby ste sa so synom zblížili, aby ste sa vzájomne niečo naučili.
Dávajte mu ocenenie, na výber, nechajte ho občas rozhodovať a jeho rozhodnutia rešpektujte.
Komunikujte empaticky. Krik, tresty, vyhrážky, odsudzovanie, zastavovanie emócii určite nie sú na mieste.
Prijatie je veľmi dôležité.
Syn dáva najavo svoje potreby, komunikuje ich, niečo prežíva, trápi sa a chce vás pri sebe. Takto to skrátka má, inak to teraz nevie. Hľadajte čo by mu pomohlo, pri čom je pokojnejší. Potrebuje vás. Možno skúste porozmýšľať či nejaké činnosti nevynechať a nebyť viac pri synčekovi.
Rozumiem, že ste frustrovaní a unavení, obzvlášť v tomto náročnom období.
Ak máte pocit, že to nezvládate, že by ste potrebovali nejaký nový prístup, pohľad, pomôcť vo vzťahu a komunikácii so synom, obráťte sa na odborníka. Možno sa poraďte aj s pediatrom a logopédom.
Každé dieťa má svoje tempo, ale dajte aj na intuíciu. Ak máte pocit, že jeho psychomotorický nepokoj je priveľký, že niečo nie je v poriadku, poraďte sa.
Prajem vám pekné dni!
Martina Wäldl
email: mata.waldl@gmail.com