Je v poriadku zaokrúhľovanie pracovného času?

Zodpovedané
6. nov 2023

Dobrý deň,

nastúpila som do novej práce s pracovnou dobou 7:00 - 15:30 vrátane 30-minútovej prestávky, ktorú mám uvedenú aj v pracovnej zmluve. Jedná sa o administratívnu prácu v kancelárii.

Po pár dňoch od nástupu mi nadriadený povedal, že mi nesedí dochádzka, ktorá je elektronická na “pípak”. Vo firme to totiž funguje tak, že keď pridem 7:00:01, započíta mi to, že som prišla 7:15. Keď odídem 15:29:59, tak mi 15 minút zasa odpočíta. Ak prídem, alebo odídem o pár sekúnd skôr, zamestnávateľ vyžaduje, aby som si tých 15 minút nadrobila. Samozrejme mi to nadrobenie nepreplatí. V pracovnej dobe je klauzula o nejakých 150 hodinách, čo prenechávam zamestnávateľovi.

Je toto legislatívne v poriadku?

Pýtam sa najmä na to zaokrúhľovanie času a vyžadovanie nadrobenia si 15 minút. Pritom chodím do práce každý deň aj o 10 minút skôr, ale tie mi nevykompenzujú čas, ktorý odídem skôr. V pracovnej zmluve o niečom takomto nie je zmienka.

Dúfam, že som to napísala zrozumiteľne. S takýmto prístupom som sa nikdy nestretla a nepríde mi to v poriadku.

Ďakujem

Dobrý deň,

ustanovenie, podľa ktorého je vo výške mzdy započítaná prípadná práca nadčas, najviac však v úhrne 150 hodín v kalendárnom roku, je v zásade v poriadku, no len ak sa takáto dohoda týka zamestnanca, ktorý:

1. Je vedúcim zamestnancom v priamej riadiacej pôsobnosti štatutárneho orgánu alebo člena štatutárneho orgánu.
2. Je vedúcim zamestnancom, ktorý je v priamej riadiacej pôsobnosti tohto vedúceho zamestnanca.
3. Alebo vykonáva koncepčné, systémové, tvorivé alebo metodické činnosti, riadi, organizuje alebo koordinuje zložité procesy alebo rozsiahle súbory veľmi zložitých zariadení.

Bežná administratívna práca nespadá obvykle pod žiadnu z týchto kategórií. To by v praxi malo znamenať, že s takýmto zamestnancom nemožno dohodnúť, že 150 hodín nadčasov je zahrnutých v bežnej mzde.

Zaokrúhľovanie pracovného času na celé štvrťhodiny vždy v neprospech zamestnanca (tak, ako popisujete vo Vašej otázke) podľa mňa nie je v súlade so Zákonníkom práce.

Ak zamestnavateľ odmietne upraviť evidenciu pracovného času tak, aby bola férovejšia, odporúčala by som Vám obrátiť sa v tejto veci na príslušný inšpektorát práce.


Prajem Vám pekný deň,
Zuzana Tužilová
www.tuzilova.sk
email: zuzana@tuzilova.sk