Prečo ostal môj 6 ročný syn neistý?

Zodpovedané
14. feb 2020

Dobrý deň,

som matkou 6 ročného syna a 3 ročného dievčatka. Syn je vyslovene extrovert, obľúbený v kolektíve. Je veľmi hravý, ukričaný, veselý. Okrem škôlky, kde je momentálne predškolákom, navštevuje rok krúžok taekwonda. Už postúpil do vyššej skupiny a darí sa mu. Tréningy mal vždy rád.

Posledné dva - tri mesiace sme však zbadali veľkú zmenu v synovom správaní. Začal byť veľmi neistý. Stále o sebe pochybuje, je veľmi negatívny voči všetkému a všetkým. Mrnčí, že nechce ísť do škôlky. Plače, že nechce chodiť na tréningy. Na tréningu som vždy prítomná a nepobadala som žiadnu situáciu, kde by sa mohol cítiť zle, neisto. Práveže je veľmi šikovný.

Včera dokonca nabral odvahu a sám trénerovi povedal, že sa mu tréningy nepáčia a nechce už chodiť. Mal na mále, aby sa pri tom rozplakal, ale bola som pri ňom a potom som to prebrala na seba a dovysvetľovala trénerovi ja.

Keď sa syna pýtam, čo sa deje a prečo zrazu nechce chodiť medzi kamarátov, tak len krčí ramenami, nafukuje líca, že chce byť doma a chce sa hrať s legom.

Doma mu však čas na jeho aktivity dávame. Dokonca oddeľujeme syna od dcéry, aby mu jeho výtvory neničila, aby mal on kľud.

Syn si prestal aj veriť. Vie plávať, korčuľovať od piatich rokov sám. V škôlke mal prednedávnom plavecký a korčuliarsky kurz a toľko sa naplakal. Vraj bude najhorší, že on to nevie a nechce tam ísť.

Kurzy prebehli v pohode. Bol zadelený do najlepších skupín. Každé ráno si pomrnčal, že nikam nechce ísť.

Minulý týždeň sme boli v psychologickej poradni kvôli diagnostike školskej zrelosti. Syn je vraj komunikatívny, veľmi zlatý, šikovný. Má však trochu popracovať na krátkodobej zrakovej sluchovej pamäti.

Psychologičke som spomínala náš problém, len to nekomentovala. Mám byť viac empatická a uznať, že situácia - život je pre neho ťažký a potrebuje čas.

Ja uvažujem nad tým, či nerobíme niečo zle.

Čo sa mu mohlo stať?

Žiarli na sestru?

Za odpoveď ďakujem

Dobrý deň,

Váš syn prechádza obdobím, kedy sa jeho mozog vyvíja smerom k zvládnutiu novej etapy života, vstupu do vzdelávacieho systému.

Zjavne sa zvýšila jeho citlivosť k vnímaniu vlastnej sebahodnoty, teda k uvedomeniu si výbavy, s ktorou zvláda život.

Vzhľadom na to, ako je naše prostredie či už škôlkarske, školské, ale aj krúžky postavené na hodnotení, syn pochopil, že jeho hodnota je odvodená od úspechu. Preto si pravdepodobne spojil byť najlepší znamená mať hodnotu. Prevládol u neho strach z toho, či to vždy dokáže.

Zdá sa, že vsadil na dokonalosť. Čiže je dôležité začať ho podporovať vo formovaní sebavedomia a sebahodnoty na základe úcty, rešpektu a jedinečnosti. To znamená povzbudzovať ho. Pričom mám tým na mysli reflektovanie každej jeho snahy, akéhokoľvek posunu smerom vpred, prejavenie odvahy, vnímanie chyby ako príležitosti prísť na to, ako problém vyriešiť.

Tento spôsob nehodnotí dieťa, ale popisuje to, čo dieťa robí (teda reflektuje proces) a pomáha dieťaťu zisťovať, čo bolo užitočné a čo nie v porovnaní s tým, čo chcelo dokázať urobiť. Rodič ho necháva rozmýšľať nad tým, čo získal a stratil pri danom postupe. Vedie dieťa k tomu, či mu daná činnosť dáva zmysel. Reflektuje pocity dieťaťa.

Týmto rodič pravdivo poukazuje na to, čo dieťa samé dokázalo, pomáha mu pochopiť ako k tomu prišlo a čo mu proces priniesol alebo ako bol užitočný pre druhých. Slovom buduje jeho sebaistotu.

Viac k tomu nájdete tu: https://vagacova.blog.sme.sk/c/400587/zazracna-...

Držím palce a prajem pekný deň.