Plačlivé a bojazlivé 6 ročné dieťa s podozrením na ADHD. Čo nám odporúčate?

Zodpovedané
1. jún 2020

Dobrý večer,

máme 6 ročného syna, ktorý má zvláštne prejavy v správaní. Manžel si myslí, že nie je v poriadku a mali vy sme ísť ku klinickému psychológovi.

Napodobňuje karate, lebo má rád lego Ninjago. Mnohých vecí sa bojí. Pre všetko až hystericky plače. Počúva o čom sa rozprávame s manželom, proste sa príde hrať k dverám detskej izby, aby nás počul. Nevie si poradiť s bežnými vecami. Nevie ako má otvoriť smetný kôš, keď má v jednej ruke tanier a v druhej papier, ktorý chce odhodiť. Hneď sa vzdáva a podceňuje sa.

Je veľmi neposlušný i napriek tomu, že má stanovené pravidlá a za ich porušenie je potrestaný napr. tým, že nepozerá TV. Bol testovaný na školskú zrelosť u psychológa. Do školy ho odporučil, ale máme ísť na neurologické vyšetrenie, kvôli podozreniu že má ADHD.

Bojíme sa, že nezvládne vôbec školu kvôli týmto jeho prejavom v správaní.

Čo nám odporúčate?

Ďakujem za odpoveď

Dobrý deň,

vo vašom popise čítam, že Váš syn je aktívny, zvedavý, citlivý chlapec, ktorý rieši veľa vecí naraz. Niet sa čo čudovať, že sa dostáva do spletitých situácií, v ktorých sa cíti aj bezradný, neistý.

Veľa ste mi naznačili, no napriek tomu je pre mňa ťažké identifikovať primárny koreň problémov. Čo mu však v jeho situácii môže pomôcť je podporiť jeho sebavedomie, dodať odvahu. Preto sa skúste zamerať na ocenenie jeho snahy, akéhokoľvek pokroku, a to špecifickým vyjadrením. Povedzte napríklad: „Zdá sa, že karate ťa baví a trpezlivo skúšaš nové prvky.

Chce to asi veľa trpezlivosti a sústredenia, aby sa ti cvik podaril. Je to tak?“ Týmto spôsobom mu dáte najavo, že činnosť, ktorú robí je dôležitá, keďže aj vás dospelého zaujala. Prejavujete záujem, čo ho povzbudí a potvrdí aj zmysluplnosť toho, čo robí. Najmä sa môže podeliť o tom, čo je pre neho na cvičení karate tak zábavné a dôležité. Budete mať možnosť vojsť do jeho sveta, odhalí vám kus seba. Takto môžete podporiť jeho sebadôveru a tým aj istotu, že si vie v živote v niečom poradiť. Týmto spôsobom ho aj posmeľujte v situáciách ako napríklad pred košom, kde odrazu nechápe, čo skôr spraviť.

Povedzte mu: „Stojíš pred košom a nevieš, čo skôr? Skús prvé, čo ťa napadne a zistíš, či to bol dobrý nápad. Tak to robíme všetci... „ Viac k povzbudzovaniu nájdete tu https://efektivne-rodicovstvo.sk/wp-content/upl...
Kritika, dohováranie a iné typy korekcie mu berú odvahu a chuť. Tresty nepomáhajú vyriešiť problém, za ktorý ich dostane. Práve naopak len utvrdzujú nepravdivé presvedčenia o jeho schopnostiach. Preto ich nahraďte radšej prenesením zodpovednosti za nápravu toho, čo sa mu nepodarilo. Viac ako na to sa dozviete tu https://efektivne-rodicovstvo.sk/wp-content/upl...

Čo sa týka školy na základe výsledkov vyšetrenia a tiež zmeny komunikácie s ním, ktorú som vám odporučila, uvidíte ako sa syn bude javiť. Prípadne sa ešte poraďte s odborníkom.

Prajem všetko dobré.