Má môj 6 ročný syn ADHD?

Zodpovedané
30. dec 2020

Dobrý deň,

máme 6 ročného školáka. Pred pár dňami nám jeho triedna poslala na vyplnenie papier, že pravdepodobnosť na ADHD. Jeho hyperaktivita sa vyznačuje nepozornosťou a vynucovaním pozornosti. Je jedináčik.

Ak sme s ním doma len jeden rodič a príde druhý a chceme sa rozprávať, tak stále príde a chce hovoriť on. Aj keď príde návšteva a sú to len dospeli bez deti, tak je to to isté. Ak už na neho zvýšime hlas, pošleme ho hrať sa do svojej izby. To je už väčšinou s plačom.

Aj čo sa týka akceptovania našich rozkazov alebo skôr príkazov. Ak mu povieme ulož si veci, alebo hračky, alebo vypni telku, tak je to tiež po viacnásobnom upozornení.

Triedna učiteľka hovorila, že keď majú písanie, tak si vždy k nemu pýta asistentku na tú danú hodinu, lebo on po každých pár písmenkách príde za ňou a pýta sa, či to môže byť, či to má dobré.

Ak sa hlási a nevyvolá ho, vykríkne nahlas odpoveď. Alebo sa zdvihne zo svojho miesta počas hodiny, behá po triede, pretože on už to má hotové, alebo ruší ostatných spolužiakov, ktorí sa potom sťažujú a nevedia sa kvôli nemu sústrediť. Dostal už viacero poznámok kvôli vyrušovaniu, čo sa nám zdalo trošku prehnané.

Triedna hovorila, že už sa bola na jeho správanie pozrieť aj špeciálna pedagogička, aj školská psychologička a teda zvažujú ďalšie postupy. Syn je inak veľmi šikovný. Žiadna domáca úloha mu nerobí problém. Je samostatný a má veľmi dobrú pamäť.

Čo nám odporúčate?

Ďakujem

Dobrý deň,

ďakujem za popis situácie. Najprv by som rada pripomenula, že pri formáte tohto poradenstva nie je v mojich silách poskytnúť Vám odpoveď na vašu otázku. To, čo môžem je nasmerovať vás smerom k podpornému uvažovaniu pre vášho syna.

Zdá sa, že váš syn je dieťa, ktoré oplýva významným potenciálom energie, to, čo mu prebieha v hlave, okamžite potrebuje zdieľať (extrovert), má zjavne mnoho myšlienok a rozmýšľanie je zdrojom jeho záujmu, ale aj pretlaku, ktorý treba konštruktívne využiť. Chce mať veci správne, robiť ich tak ako je to zmysluplné (preto sa veľa pýta autority).

Na to, aby takéto niečo zvládal, potrebuje rozvinúť schopnosť sebaovládania. Vedieť sa upokojiť a až potom konať je jeho veľká výzva. Popracovať na tomto je to, čo môžete pre neho urobiť. Ako?

Prospešné je nastavenie si istého poriadku, návykov v rámci denného režimu. Pravidelnosť v bežných činnostiach vytvára predvídateľnosť a tá vnáša pokoj. To má priamy vplyv na dynamiku správania, a tým aj pozornosť. Aktivitu je potrebné striedať s uvoľnením a odpočinkom. To znamená, že môžete hrať hry typu: sochy (pustíte hudbu a všetci sa hýbete, vypnete vtedy zastavíte a ostanete chvíľu v danej polohe), hra na vietor: napodobňujete celým telom vánok- vetrík- vietor- víchrica a zasa v opačnom slede k vánku.

Ďalšie nápady na aktivity nájdete v článku o všímavosti (mindfulness):https://eduworld.sk/cd/marcela-kozejova-palkechova/6880/mindfulness-pre-deti . Hry pre rozvoj všímavosti, teda schopnosti zameranej na zacielenie, uvoľnenie a sústredenie sú kľúčom k tomu, aby deti boli schopné dosiahnuť emočnú pohodu a tým mohli rozvíjať svoje zručnosti a talenty.

Dôležité je oceňovať u syna akúkoľvek snahu, každý malý krok vpred a porovnávať ho so sebou samým. To mu dodá sebadôveru k tomu, aby prekonával námahu, ktorú potrebuje vynaložiť k sebeovládaniu a koncentrácii. Podpora a povzbudenie sú kľúčom k tomu, aby mal vnútornú motiváciu napredovať.
Viac o podpore a povzbudení nájdete napríklad aj v Ako prežiť rodičovstvo, láskavý sprievodca rešpektujúcim prístupom. Napísala som ju ako praktického sprievodcu, kde okrem vysvetľujúcej teórie nájdete veľa modelových situácií, príkladov dobrej praxe zo skúseností s mojimi klientami v poradenskom procese či na rodičovských kurzoch.

Viac o knihe tu: https://martina.vagacova.sk/?page_id=1086
Kúpite ju v Artfore, Martinuse a iných knihkupectvách.