Dobrý deň,
naša dcéra má 2 roky a 3 mesiace a odmieta poslúchať. Napríklad, veľakrát má vysvetlené, že prečo nemôže robiť zle nášmu psovi. I napriek tomu sa stále po ňom vešia a zapcháva mu nos.
Keď sa jej snažím vysvetliť, že prečo nemôže robiť nejakú činnosť, tak mi odvráva. Vôbec nás nerešpektuje. Pri natieraní nožičiek občas do mňa kopne a po upozornení, že to nesmie robiť, tak to urobí znova.
Snažím sa jej všetko vysvetľovať, ale nechce počúvať. Krik ju vystraší, ale len kvôli zvýšeniu hlasu. Potom si ide zase svoje a po zadku jej dávať nechcem.
Je neustále so mnou a manželom, nemáme starých rodičov ani z jednej strany. V prítomnosti cudzích ľudí je ako anjel. Čo sa týka iných deti, tak do škôlky ešte nechodí. So svojim 11 ročným synovcom sa pekne hrá. Pri rovesníkoch je dominantná a nerobí jej problém aj capnúť iné dieťa. Tiež vie, že urobila zle a neskôr sa ospravedlní.
Ako máme reagovať na správanie našej dcérky?
Čo nám odporúčate?
Ďakujem
Dobrý deň,
správanie vašej dcérky odráža jej vývinové obdobie, ktoré popisujem v jednej z predošlých odpovedí, a preto vám ju sem kopírujem:
...pokúsim sa priblížiť, čo sa u vás s dcérkou deje. Správanie dcérky je len kódovanou správou o tom, čo prežíva. Preto nejde o nerešpektovanie rodičov, ale o náročné obdobie osamostatňovania sa a sebauvedomovania. Je to čas sprevádzaný veľkou neistotou a frustráciou. Keďže nedokáže ešte slovne verbalizovať svoj stav, používa intenzívne slová a správanie, ktoré sa nedajú prehliadnuť. Nechce Vám ubližovať, ide o impulzívnu reakciu.
Predtým než odpoviete na jej reakciu, skontrolujte v akom ste rozpoložení a spravte niečo pre svoje upokojenie ak treba.
Potom skúste použiť hru na prelomenie odporu k zastaveniu činnosti, ktorú nechcete dovoliť. Použite hru, ktorá vyvolá smiech. Napríklad: Čože ty nechceš prestať s .....? Tak ja ťa chytím a zoberiem ťa na plece ako vrece zemiakov a odnesiem ťa tam kam treba. Hovorte to vtipným tónom a zakrádajte sa smerom k nej. Ona sa môže začať smiať a utekať. Takto sa uvoľňuje napätie, ktoré by inak využila na slovný boj s vami.
Potom miesto príkazu ponúknite voľbu, napríklad: či sa dnes oblečiete strigôňskym alebo princeznovským spôsobom. Detský mozog v tomto veku rozumie cez hru. Dospelácka logika je mu cudzia. Využívajte teda na pomoc prostredie a postavy, ktoré pozná a ktoré sú pre ňu motivačné. Im dôveruje.
Základom práce s ňou v tomto náročnom čase je pristupovať k dcérke s pokojom, pretože to pomáha aj jej sa upokojiť. Váš pokoj jej dáva signál, že chápete a viete, čo sa s ňou deje, a preto ju aj úspešne prevediete týmto silným stavom. Samozrejme zastavujete akékoľvek nevhodné správanie, ale sprevádzate ju emóciou. Keď sa dcérka upokojí prejdite si, čo ju vlastne naštvalo, čo potrebuje a podporte ju v hľadaní konštruktívneho riešenia. Potom ju veďte k náprave toho, čo treba dať do poriadku.(ospravedlnenie, upratanie).
Buďte trpezlivá. Zmeniť správanie v tomto veku chce čas a vytrvalosť.
Viac o tomto období nájdete aj v mojej knihe Ako prežiť rodičovstvo: láskavý sprievodca rešpektujúcim prístupom.
Prajem príjemné dni.
Martina Vagačová
tel: 0903 159 488
mail: vagacova@efektivne-rodicovstvo.sk
https://efektivne-rodicovstvo.sk/