ľudské správanie je odrazom toho ako konkrétny jedinec vníma a prežíva danú situáciu. To znamená ako si ju svojou súkromnou logikou vysvetlí. To priamo podmieni jeho prežívanie (ako sa v nej cíti) a napokon volí správanie, ktoré by malo naplniť jeho potreby v danej situácii. Správanie dieťaťa je teda akousi kódovanou správou, ktorá ukrýva pre nás neviditeľné emócie a potreby.
Ak chceme dieťaťu účinne pomôcť, je potrebné správanie odkódovať, teda pozrieť sa pod jeho povrch a identifikovať konkrétnu emóciu, teda hnev a z neho vyplývajúcu potrebu. Nástrojom k tomu je aktívne počúvanie. Potom dieťa sprevádzame porozumením toho, či ním zvolené správanie prinieslo naplnenie želanej potreby. Ak nie podporujeme ho v nachádzaní konštruktívnych riešení.
Empatická komunikácia prináša vzájomné porozumenie a dôveru. Je to tým, že neposudzuje dieťa na základe správania. Naopak uznáva a vypočuje jeho prežívanie (emóciu). Dieťa tak vníma, že rodič je na jeho strane, že mu dôveruje. To vytvára vzájomné spojenie, ktoré je základom spolupráce. Rodič tým získava priestor na korekciu nevhodného správania, tak ako bolo vyššie uvedené.
Dobrý deň,
ľudské správanie je odrazom toho ako konkrétny jedinec vníma a prežíva danú situáciu. To znamená ako si ju svojou súkromnou logikou vysvetlí.
To priamo podmieni jeho prežívanie (ako sa v nej cíti) a napokon volí správanie, ktoré by malo naplniť jeho potreby v danej situácii. Správanie dieťaťa je teda akousi kódovanou správou, ktorá ukrýva pre nás neviditeľné emócie a potreby.
Ak chceme dieťaťu účinne pomôcť, je potrebné správanie odkódovať, teda pozrieť sa pod jeho povrch a identifikovať konkrétnu emóciu, teda hnev a z neho vyplývajúcu potrebu. Nástrojom k tomu je aktívne počúvanie. Potom dieťa sprevádzame porozumením toho, či ním zvolené správanie prinieslo naplnenie želanej potreby. Ak nie podporujeme ho v nachádzaní konštruktívnych riešení.
Empatická komunikácia prináša vzájomné porozumenie a dôveru. Je to tým, že neposudzuje dieťa na základe správania. Naopak uznáva a vypočuje jeho prežívanie (emóciu). Dieťa tak vníma, že rodič je na jeho strane, že mu dôveruje.
To vytvára vzájomné spojenie, ktoré je základom spolupráce. Rodič tým získava priestor na korekciu nevhodného správania, tak ako bolo vyššie uvedené.
Pekný deň.
Martina Vagačová
tel: 0903 159 488
mail: vagacova@efektivne-rodicovstvo.sk
https://efektivne-rodicovstvo.sk/