Dobrý deň,
mám 3,5 ročnú dcérku, ktorá od septembra tohto roku navštevuje škôlku. Máme ešte 13 mesačnú dcéru. Staršia dcéra je od malička veľmi živá, neposedná a často plače. Snaží sa tým domáhať sa veci i napriek tomu, že si na to dávame pozor a plačom si nikdy nič nevynútila.
Robí to veľmi často počas dňa. Večer pri zaspávaní máva plače ako keby pre nič za nič. Snaží sa nás dirigovať - ako si máme dať ruku a podobne. Je netýkavá a ako keby precitlivelá. To isté sa deje v noci. Budí sa veľmi často (niekedy aj 5x za noc). A to buď na cikanie a po chvíľke zaspí.
Ale veľmi často býva hore a potom aj 1-2 hodiny nevie zaspať - vykrikuje, plače. A niekedy vydrží len ticho ležať. Keď nie je po jej, spustí plač. Aj vo vzťahu k iným deťom je problém - neustále berie hračky z rúk, nedokáže sa deliť. Ako keby jej chýbala empatia a bola veľmi sebecká.
Priznávam, že už sa hanbíme s ňou niekam ísť.
Čo môže zrkadliť toto správanie?
Je toto správanie v jej veku v poriadku?
Čo nám odporúčate?
Ako reagovať v situácii, keď cielene plače?
Ako reagovať, keď nie je ochotná sa deliť a berie veci z rúk?
Ďakujem za odpoveď
Dobrý deň,
gratulujem, Vaše dieťa má skutočne pevné pripútanie a rozvinutý pocit bezpečia a istoty v živote. Preto má aj dostatok priestoru na vlastný, nerušený vývoj. A podľa popisu sa tak aj deje.
Vstúpila do obdobia, kedy prechádza výraznými vývojovými procesmi sebauvedomovania a osamostatňovania. Vyplývajú jednak z túžby spoznávať ako svet funguje a aj z uvedomenia si vlastnej schopnosti veci a ľudí ovplyvňovať. Avšak mnohokrát nemá na uskutočnenie svojich predstáv dostatočné zručnosti ani rozumové schopnosti, aby ich uplatnil podľa svojej predstavy. Vtedy nastupuje plač, dirigovanie, ktoré popisujete. Ide teda o obdobie života sprevádzané výraznými emóciami, konkrétne najmä zneistením. Takéto pocity podmieňujú rôzne typy nevhodného správania, ktorého cieľom je upútanie pozornosti, aby získala uistenie, že všetko je v poriadku a časom sa naučí potrebné veci zvládať. Za každým aj nevhodným správaním sa nachádza legitímna potreba, ktorá sa má naplniť, aby dieťa bolo schopné opäť konštruktívne konať. Nevhodné správanie vždy limitujte, avšak citlivo a s láskavosťou. Žiadne trestanie.
Potom je dôležité preukázať ochotu pochopiť, čo prežíva a dať jej najavo, že prijímate to, čo sa s ňou deje. Dáte jej najavo pochopenie, čo je veľmi ukludňujúce. Avšak nedovoľte, aby vám svojim správaním ubližovala alebo ničila veci. Ak je treba a ste na verejnom mieste či na návšteve, vezmite ju na miesto, kde môže emóciu vypustiť a upokojiť sa. Potom spoločne hľadajte ako konštruktívne naplniť jej potrebu objavovať, skúšať zvládať veci samostatne.
Keď dcérku limitujete v nevhodnom správaní, podporíte uvoľnenie prebytočného, vnútorného napätia. Tým, že jej súčasne prejavujete, ako ju máte rada aj s týmto správaním, vytvárate priestor k bezpečnému vysporiadaniu sa so situáciou. Prehlbujete jej dôveru voči vám. Vie, že ste pre ňu oporou. Inými slovami svojim prijímajúcim a pevným (limity nevhodnému správaniu) postojom ju učíte, že je dôležité emócie vypočuť a správanie zmeniť na konštruktívne.
Odporúčam knihu, ktorá je v predaji s názvom Ako prežiť rodičovstvo, láskavý sprievodca rešpektujúcim prístupom. Napísala som ju ako praktického sprievodcu, kde okrem vysvetľujúcej teórie nájdete veľa modelových situácií, príkladov dobrej praxe zo skúseností s mojimi klientami v poradenskom procese či na rodičovských kurzoch.
Viac o knihe tu: https://martina.vagacova.sk/?page_id=1086
Kúpite ju v Artfore, Martinuse a iných knihkupectvách.
Prajem veľa trpezlivosti.
S pozdravom,
Martina Vagačová
tel: 0903 159 488
mail: vagacova@efektivne-rodicovstvo.sk
https://efektivne-rodicovstvo.sk/