6 ročná dcérka stratila počas karantény záujem o akúkoľvek činnosť. Ako ju máme motivovať?

Zodpovedané
5. máj 2020

Dobrý deň,

moja 6 ročná dcérka stratila počas karanténneho obdobia záujem o akúkoľvek činnosť.

Obaja s manželom pracujeme z domu, takže nejaký čas dňa sa musíme venovať práci. Ale vieme si čas rozdeliť, resp. prispôsobiť tak, aby sme sa venovali aj dcére.

Dcéru však nebaví žiadna aktivita. V škôlke si rada kreslí, teraz nemá o kreslenie záujem. V škôlke čítajú knihy a doma sme knihu nemali otvorenú už rok. Zapájanie sa do domácich prác odmieta. Skúšam súťaže, že kto rýchlejšie uprace. Keď niečo pomôže, tak jej poďakujem.

Zaužívané povinnosti - obliecť sa, hygiena, tak na všetko má čas. Ja a manželom máme ranný rituál tak ako keby sa chodilo do práce.

Pobyt vonku, alebo v prírode jej prospieva. Viem, že ťažko znáša to, že nemôže byť s kamarátmi. Mrzí ma, že počas tohto obdobia upadá do letargie.

Cez fb nám pani učiteľky dajú na celý týždeň tému, o ktorej máme rozprávať a nakresliť. Nemotivuje ju to. Kamaráti posielajú obrázky pani učiteľke a ona nič.

V minulosti sme navštevovali napr. kurz plávania. Miluje vodu. Po 3 rázoch ju to nebaví, je to nuda. Korčuľovanie v zime je nuda.

Dcéra sa každú noc budí približne v rovnakom čase. Vtedy sa presúva k nám do postele. Pred zaspávaním jej vždy musím sľúbiť, že po ňu v noci prídem, lebo ona sa bojí. Od narodenia neprespala ešte celú noc sama.

Keď bola menšia, tak často sa v noci prebúdzala a nepokojne spala. Keď spala s nami, tak mala spánok pokojný až do rána. S manželom sme obaja doma, takže je v bezpečí.

Čo nám odporúčate?

Ďakujem

Dobrý deň,

karanténa je vážna, stresujúca udalosť a má veľký emočný dopad na ľudí, a teda aj deti. Deti a dospelí sú dobre vyzbrojení pre ťažké situácie, ak dostanú vhodnú podporu. Pri vystavení chronickej situácii, akou je hrozba koronavírusu, môžu deti prežívať rôzne pocity: smútok, vinu, hnev, strach, zmätok a úzkosť, aj ako dôsledok dlhodobej izolácie a narušenia denného režimu. Neexistuje dobrý alebo zlý spôsob cítenia sa alebo vyjadrenia smútku či obáv. Vo chvíľach nebezpečia sa dcéra spolieha na vás rodičov, že ju upokojíte. Keďže ste vystavení tej istej udalosti, môže si všimnúť vaše nevšedné nabudenie a reagovať naň.

Nuda môže byť spojená so snahou udržať krok s iným tempom života. Zatvorili jej škôlku, ostala doma a dostáva úlohy online formou. Treba mať na pamäti, že ide o radikálnu zmenu, ktorá prináša zmätok a ťažkosti v postupovaní podľa inštrukcií. Ubezpečujte ju, že ide o zmeny nariadené k ochrane nás všetkých.

Málo energie a apatia sú rovnako jednou z odpovedí na zmenu. Odráža sa nielen v atmosfére doma, ale aj v spoločnosti, teda je pre ňu vnímateľná aj vo vonkajšom prostredí (prázdne priestory, ľudia sa vzájomne vyhýbajú, všetci nosíme rúško). Ide o sťaženú sociálnu interakciu, čo samo o sebe prináša únavu. S tým vystupuje potreba väčšej pozornosti a uistenia od vás rodičov, že sa nestretávame preto, aby sme sa chránili predtým, aby sa komukoľvek mohlo niečo stať. Uistite ju, že to perfektne funguje, a tak postupne už budeme môcť robiť veci ako sme boli zvyknutí.

Vysvetlite jej, že je normálne cítiť sa zaplavená emóciami, byť vystrašená a mať obavy. Dajte jej vedieť, že všetky tieto pocity sú dôležité, aby nám pomohli uvedomiť si ako sa máme chrániť. Nepopierajte ani to, ako sa cítite vy, vysvetlite, že je to normálne a že to zvládnete. Nepohoda vzniká vtedy, ak svoje emócie potláčame, nie vtedy, keď ich vyjadrujeme. Pôjdete tak dcérke príkladom a naučí sa, že vám môže dôverovať a že je dôležité povedať o svojich emočných stavoch.

Podľa vášho popisu dcérina reakcia na stres pri učení sa nových zručností, je z jej strany verbalizovaná slovom nuda. Vyjadruje ním neistotu či danú vec zvládne. Oznam nudím sa potom v preklade znamená, baví ma to, chcem to zvládnuť, len k tomu potrebujem vašu podporu vo forme uistenia, že to pôjde.

Prajem príjemné dni v rámci možností.