Dobrý deň,
moja 6 ročná predškoláčka má priam hysterický záchvat, keď jej dám na čokoľvek časový limit. Nezáleží pritom koľko času má, hneď je v strese.
Napr. sa babre s obedom hodinu, tak jej nastavím na rúre 15 minút na dojedenie zvyšku (inak nebude rozprávka). Ona v tom začne panikáriť, plakať, pomedzi ten hukot papá. Nahádže to do seba za 3 minúty.
Alebo jej dám spraviť 2 strany úloh zo zošita. Keď sa snaží, má to za 10 minút. Spraví čiarku, zabáva sa, obzerá sa, hrá sa s niečim. Po hodine neustáleho napomínania jej dám čas na dokončenie a zase je v panike. Mám 3 deti, ona je najstaršia. Nemám čas sedieť pri nej, tak chodím každú chvíľu pozerať ako je na tom.
Keď ju nechám samu, nerobí to. Pritom je šikovná, zvládne všetky úlohy. V škôlke už nebola 2,5 mesiaca a vzhľadom k opatrenia tak skoro ani nepôjde. Preto chcem od nej aspoň pár úloh denne.
Potrebujeme na tom zapracovať, lebo v škole budú mať časový limit na úlohy a písomky.
Ako jej môžem pomôcť zvládať tieto situácie?
Ďakujem
Dobrý deň,
každý človek je pri svojom konaní motivovaný univerzálnou potrebou či už fyziologickou (hlad, smäd), ale aj psychologickou (bezpodmienečné prijatie takej aká som, byť v spojení v bezpečnom a láskyplnom vzťahu za každých okolností, cítiť sa schopná, cítiť sa schopná a porozumená).
Čiže ak nepociťuje dieťa dostatok v niektorej z nich začne sa starať o jej naplnenie. A keďže je len dieťa a učí sa ako na to práve v momentoch, keď si nevie rady. Preto je potrebné jej pomôcť tak, že zisťujete čo sa deje , že nepapá alebo nerobí zadanie. Čo jej bráni v tejto chvíli? Nie je hladná, má z niečoho obavu?
Samozrejme, že keď v takomto momente pohrozíme odňatím niečoho na čom jej záleží, okamžite koná. Lenže konať zo strachu nie je dlhodobo udržateľné a môže jej to ubližovať. Minimálne tým, že sa neučí ako sa s problémom vysporiadať, vyriešiť ho.
Preto ju v zásade upriamujte na to ako to robí keď veci zvláda, koľko sa jej už podarilo, nech si neobľúbenú aktivitu niečím spríjemní.
Okrem toho tam môže hrať úlohu aj to, že má na seba veľmi vysoké nároky a ak si nie je istá ako danú vec presne „správne „ urobiť tak sa do nej bojí pustiť. Treba ju zamerať na to, že omyl, chyba je práve to, čo nám ukazuje ako to urobiť správne. Že je jednoducho súčasťou učenia.
Veľa oceňujte a povzbudzujte, aby si uvedomila ako vie problémy zvládať a čo jej pomáha. Jednoducho, aby si bola istá, že má v sebe výbavu, s ktorou si vie poradiť za každých okolností. Jednoducho, aby si verila.
Viac inšpirácie môžete nájsť v mojej knihe Ako prežiť rodičovstvo, či na niektorej z mojich prednášok a kurzoch, ktoré nájdete na stránke www.martina.vagacova.sk .
Martina Vagačová
tel: 0903 159 488
mail: vagacova@efektivne-rodicovstvo.sk
https://efektivne-rodicovstvo.sk/