32 mesačný syn nechce kakať do nočníka a ani do záchoda. Čo nám odporúčate?

Zodpovedané
15. aug 2020

Dobrý deň,

synček má 2 roky a 8 mesiacov a od narodenia sa nevykakal do nočníka a ani do záchoda. Cikať sa už pýta pekne, plienku dostane len na spanie. Väčšinou aj vtedy, keď sa vyprázdni, keď je sám v plienke, pred alebo po spaní.

Keď to na neho príde mimo tohto času, tak úmyselne zadržiava a výsledkom sú niekoľkodňové zápchy. Keď sa mu nepodari zadržať, tak spraví potrebu aj do nohavíc.

Keď vidím, že mu treba a ponúknem mu plienku, tak nechce. Zadrží a o nočníku ani počuť. Od narodenia je náročnejšie dieťa a je temperamentný. Veľa sa hnevá, ale je veľmi šikovný v reči.

Celkovo vo všetkom vzdoruje, má také ťažšie obdobie. Ešte k tomu má štvormesačnú sestričku. To zrejme tomu celému nepomáha.

Aký postoj by ste nám odporučili k tomu zaujať?

Dosť sa na neho v tejto veci v poslednej dobe tlačilo a malo to opačný efekt. Od septembra sme mali v pláne dať ho do kolektívu, takže aj z toho vyplynul ten nátlak.

Ďakujem za odpoveď

Dobrý deň,

ďakujem za popis rozpoloženie vášho synčeka. Vyprázdňovanie a problémy s tým spojené sú podmienené fyziologickými a duševnými faktormi dieťaťa celkovou atmosférou prostredia rodiny , v ktorej sa dieťa vyvíja. Tlaky a nároky, ktoré sa na dieťa v tejto oblasti vyvíjajú, môžu sa stať zdrojom pocitu menejcennosti v prípade, že sa mu nedarí podľa našich predstáv a je konfrontované s neúspechom napriek tomu, že robí, čo vládze.

Dôležité je uvedomenie, že samostatného ovládanie vyprázdňovania je neurobiologicky podmienené a keďže každý človek je jedinečný aj jeho priebeh tomu zodpovedá. Schopnosť ovládať zvierače pri vyprázdňovaní je komplexná a nie jednoduchá vec.

Dieťa musí byť neurofyziologicky zrelé na to, aby dokázalo vedome ovládať zvierače, a to zároveň znamená, že by malo byť aj rozumovo dostatočne vyvinuté na to, aby chápalo príčinnú súvislosť medzi akciou a následkom. K tomu sa pripájajú aj primárne vývojové úlohy medzi 18. až 36. mesiacom života, ktorými sú nácvik samostatnosti v oblasti čistoty a osamostatňovania sa od mamy. Dieťa potrebuje vynaložiť veľa úsilia na to, aby dokázalo prekonať svoju úzkosť, ktorá vyplýva zo separácie od primárnej vzťahovej osoby- mamy a vysoko autonómnym činom je aj to, že samé rozhoduje o tom, čo pôjde von a čo ostane vnútri. Vo vašom prípade ďalším stresorom je aj príchod sestričky a s tým spojené jeho existenčná istota v rodine.

Preto treba osamostatňovanie sa a vyprázdňovanie oprostiť od akéhokoľvek nátlaku a brať ho ako prirodzenú záležitosť, ktorú potrebuje synček zvládnuť ako bežnú súčasť života. Nehody nekomentovať, pomôcť mu upratať si po sebe, obliecť čisté slipy, Nemáte ho ako motivovať a ani prečo kritizovať je taký aký je. Tým vytvoríte bezpečnú, prijímajúcu a podpornú atmosféru. Skúste sa upokojiť a oslobodiť od strachu, že to nezvláda. Váš pokoj sa môže stať spúšťačom dôvery v jeho vlastné schopnosti zvládnuť tento problém. Dbajte na to, aby pil dostatok tekutín a v strave mal veľa vlákniny (zelenina, ovocie).

Nástup do škôlky by som zvažovala, keďže synček sa javí uprostred intenzívneho vývoja, ktorý je dôležité, čo najviac podporiť láskavým a rešpektujúcim vzťahom k synčekovi. Získa tak viac sebadôvery v tomto pre neho náročnom čase.

Držím palce.