Dobrý deň,
od budúceho mesiaca ideme prenajať náš dvojzbový byt.
Viem, že je potrebné sa zaregistrovať na daňovom úrade.
Bude postačovať ak sa prihlásim iba ja?
Je potrebné, aby bol registrovaný aj manžel?
Ako sa platí potom daň?
Dajú sa odpočítať všetky náklady, ktoré na byt máme?
Napr: nájom, energie, poplatok za TV + internet, provízie realitnej kancelárie a časť hypotéky - istina.
Ďakujem
Dobrý deň,
v prípade prenájmu bytu, ktorý je v bezpodielovom spoluvlastníctve manželov sa registrácia vzťahuje na toho z manželov, ktorý je účastníkom zmluvného vzťahu.
Povinnosť požiadať o registráciu má ten z manželov, ktorý je v zmluve uvedený ako prenajímateľ bytu. Ak sú účastníkmi zmluvného vzťahu obidvaja manželia, povinnosť registrácie vzniká obidvom manželom.
Daňovú povinnosť z dosiahnutých príjmov z prenájmu je daňovník povinný vysporiadať osobne podaním daňového priznania k dani z príjmov FO. Výška dane je 19%.
Čo sa týka príjmov z prenájmu, príjem z prenájmu nehnuteľností je oslobodený od dane z príjmov do výšky 500 eur za rok. Daňovník zahrnie do základu dane len príjem z prenájmu nehnuteľností presahujúci sumu 500 eur. Dosiahnutý príjem z prenájmu si ako manželia v bezpodielovom vlastníctve môžete rozdeliť v rovnakom pomere, alebo v inom dohodnutom pomere, ktorý je pre Vás výhodnejší. V tom istom pomere si následne rozdelíte aj výdavky vynaložené na dosiahnutie príjmu, pričom obidvaja si môžete uplatniť oslobodenie príjmu v sume 500 eur.
Čo sa týka výdavkov, daňovník môže uplatniť len preukázateľné výdavky. A to podľa toho, či má nehnuteľnosť zaradenú v majetku. Ak si danú nehnuteľnosť nezaradíte do obchodného majetku, môžete si ako daňový výdavok uplatniť len výdavky na riadnu prevádzku nehnuteľnosti. Napr. výdavky na energie vrátane výdavkov na ostatné služby. Do daňových výdavkov si v takomto prípade nemôžete zahrnúť napr. výdavky na poistenie nehnuteľnosti, daň z nehnuteľnosti, ani príspevky do fondu opráv a údržby.
Ak si nehnuteľnosť zaradíte do majetku, tak potom si môžete okrem vyššie spomínaných výdavkov zahrnúť aj výdavky na poistenie prenajímanej nehnuteľnosti, daň z nehnuteľností, výdavky týkajúce sa úhrad vlastníka bytu a nebytových priestorov v dome do fondu prevádzky, údržby a opráv, úroky z úverov a pôžičiek na zakúpenie prenajímanej nehnuteľnosti, výdavky na jej opravy a udržiavanie, výdavky na obstaranie prenajímanej nehnuteľnosti (formou odpisov), výdavky na technické zhodnotenie.
Poplatok za internet a tv - pokiaľ máte zahrnuté v nájomnej zmluve, že bude súčasťou
nájmu, tak áno.
V prípade ak by ste potrebovali nejakú odpoveď doplniť či upresniť, napíšte konkrétnu otázku.
S pozdravom
S prianím pekného dňa,
Lenka