Ako postupovať pri daňovom priznaní z prenájmu bytov?

Zodpovedané
17. jan 2023

Dobrý deň,

chcem sa poradiť ohľadom uplatnenia výdavkov pri prenájme v prípade dvoch bytov. Prvý byt sme počas celého roka 2022 prenajímali, druhý až od mája toho istého roku. Čo sa týka druhého bytu, ten sme koncom roka 2021 rekonštruovali. Čítala som zákon, ale nejako sa tam vylučuje jedno s druhým: Rekonštrukcia je vlastne technické zhodnotenie a ide to do výdavkov pri predaji bytu. Ďalší zákon uvádza, že náklady na prerobenie bytu pred nájdením nájomcu aj z roku 2021 sa môžu započítať do výdavkov daňovníka.

Pri prvom byte sa výdavky ako inkaso či platby za vodu, počítajú ako preplatky za vyúčtovanie?

Načo vlastne účtovníčka potrebuje tieto údaje pri vypracovaní DP?

Môžem pri druhom byte uplatniť ako daňovník výdavky na jeho rekonštrukciu na konci roka 2021 pred nájdením nájomcu od mája 2022?

Ďakujem

Dobrý deň,

áno, je možné zahrnúť do základu dane aj výdavky daňovníka, ktoré vynaložil v roku, ktorý predchádzal roku, kedy začal vykonávať činnosť a to na zásoby a iné nevyhnutne vynaložené výdavky (náklady pre prerobenie bytu z 2021).

Účtovníčka potrebuje presné vyčíslenie príjmov a výdavkov súvisiacich s prenájmom. Pokiaľ prenajímate nehnuteľnosť bez živnostenského oprávnenia, môžete si ako daňový výdavok uplatniť len výdavky na riadnu prevádzku nehnuteľnosti, ako sú napr. výdavky na energie (energia, teplo, voda), vrátane výdavkov na ostatné služby.

Ostatnými službami, súvisiacimi s prenájmom nehnuteľnosti, sú najmä:
Odvádzane odpadovej vody, osvetlenie a upratovanie spoločných priestorov v dome, používanie výťahu, kontrola a čistenie komínov, odvoz popola, smetí a splaškov, čistenie žúmp, vybavenie bytu spoločnou televíznou a rozhlasovou anténou, internet.

https://www.financnasprava.sk/sk/obcania/zivotn...


S prianím pekného dňa,
Lenka