Dobrý deň,
s manželom sme sa vymenili na materskej dovolenke. Ja som momentálne na úrade práce a plánujem si v polovici septembra otvoriť živnosť. V polovici novembra sa budem na rodičovskú dovolenku vracať.
Aké odvody a kam si mám platiť, keď si živnosť otvorím od polovice septembra?
Keď v novembri nastúpim späť na rodičovskú dovolenku, budem mať nejakú úľavu na odvodoch?
Ako si treba viesť účtovníctvo?
Môžem si nahrať faktúry, ktoré mi vznikli pri nákupe potrebných vecí na podnikanie ešte pred otvorením živosti?
Ďakujem
Dobrý deň,
svojej zdravotnej poisťovni oznámite, že ste sa stali SZČO. V prípade, ak požiadate o oznámenie pri ohlásení živnosti, máte ju už splnenú a už neoznamujete nič. Povinnosť platiť odvody do príslušnej zdravotnej poisťovne vzniká už prvým dňom vykonávania činnosti SZČO. Platenie zdravotných odvodov funguje na preddavkovom princípe. Fyzická osoba platí preddavky, pričom zdravotná poisťovňa po skončení zdaňovacieho obdobia spraví ročné zúčtovanie preddavkov. Výsledkom môže byť preplatok či nedoplatok. Viac informácii nájdete na stránkach zdravotných poisťovní.
Povinnosť platiť odvody na sociálne poistenie vzniká v prípade, ak Vaše príjmy zo živnosti prekročia hranicu platnú pre daný rok. Či vzniká povinnosť a výšku odvodov prehodnocuje sociálna poisťovňa na základe podaného daňového priznania. Povinnosť platiť vzniká vždy k 1.7. nasledujúceho roka, čiže u Vás to bude 01.07.2024 ak nepožiadate o odklad DP za rok 2023.
Po založení živností, ak požiadate o oznámenie, daňový úrad Vás zaregistruje na daň z príjmu. Podať Daňové priznanie ste povinná už formou elektronickej komunikácie s FS. Odporúčam uzavrieť Dohodu o elektronickej komunikácii s daňovým úradom.
Rodičovskú dovolenku máte iba v rámci zamestnania, ale ako SZČO môžete poberať rodičovský príspevok. Odvody budete platiť ako je vyššie uvedené.
Okrem jednoduchého účtovníctva si môže uplatňovať preukázateľné daňové výdavky:
Vedenie Jednoduchého účtovníctva je len jeden zo spôsobov uplatňovania preukázateľných (skutočných) daňových výdavkov.
V jednoduchom účtovníctve je vždy dôležitý príjem a výdavok a rozdelenie, či patria medzi ovplyvňujúci základ dane.
Ku všetkým spomínaným možnostiam budete potrebovať Vami vystavené faktúry a ich úhrady. Predpokladám, že Vám budú platby uhrádzať na Vami uvedený účet. Tým pádom výpisy z bankového účtu. Ak máte nejaké výdavky, (aj pred založením živnosti) ktoré ale súvisia s Vašou podnikateľskou činnosťou, môžete si ich ukladať a pri riešení základu dane v Daňovom priznaní si následne vybrať spôsob: Či Vám bude vhodnejší "paušál", daňové evidencia, alebo jednoduché účtovníctvo.
Pri paušáli tieto výdaje potrebovať nebudete. Medzi jednoduchým účtovníctvom a daňovou evidenciou je výhodnejšia daňová evidencia.
Pri akomkoľvek uvedenom spôsobe odporúčam využiť služby účtovníka alebo účtovnej firmy.
Potrebujete znalosti zo zákonov:
A veľa iných zákonov.
S prianím pekného dňa,
Lenka