Dobrý deň,
mám syna, ktorý má ADHD a Aspergerov syndróm. Navštevuje 1. ročník bežnej základnej školy. Školu po intelektovej stránke zvláda veľmi dobre. Oproti spolužiakom mám pocit, že má nadpriemerné IQ. Má aj IVP, ktoré škola konzultuje s príslušným CPP a tiež asistentku, ale vzhľadom k ADHD. Problém je ten, že je až nad mieru úprimný, súťaživý a veľmi emotívny. Čítať vedel ako 3-ročný, čísla ovláda od 2,5 roka a písať začal ako 4-ročný. Takže škola je pre neho nuda. To povie učiteľke a aj asistentke.
Má nervy, keď nejaké dieťa v škole nevie odpovedať, alebo mu odpoveď trvá dlhšie. Vždy vykrikuje správne odpovede. Ak náhodou v nejakej hre či zadaní nie je prvý, tak vybuchne. Učiteľka s asistentkou to riešia aj častými prestávkami a prechádzkami po chodbe. Lenže teraz to začal zneužívať. Schválne vyrušuje, aby ho poslali z triedy von a robí si z nich srandu. Minule učiteľku tak vytočil, že povedala, že ak sa bude takto správať, tak zavolá mame a príde po neho. Odvtedy je jeho správanie nezvládnuteľné. Učiteľka navrhuje skrátenie vyučovania len na 3 vyučovacie hodiny denne. Ja však viem, že práve o toto synovi ide. Chce, aby bol v škole čo najmenej, lebo sa tam nudí. On ako Asperger si veľmi uvedomuje svoje správanie.
Ako máme postupovať?
Aj učiteľka vie, že je to náročky, ale nevie si s ním poradiť. Ani naše dohováranie nepomáha.
Ďakujem
Dobrý deň,
ďakujeme, že ste sa na nás obrátili.
Vynikajúco ste vystihli situáciu a aj motiváciu Vášho syna. Mali sme podobný prípad Aspergera s ADHD a nadaním, ktorý robil podobné veci.
Môžeme Vám dať pár odporúčaní, čo u nich zabralo. Nezaručujeme, že to zaberie aj u Vás, keďže každé dieťa je iné.
1. Stretnite sa s učiteľkou a asistentkou a spoločne prediskutujte, ako by bolo najlepšie postupovať. Ako rodičia viete ako na neho, aká je asi jeho motivácia. Učitelia si zase všímajú jeho správanie v škole. Povedzte si všetky info a dohodnite spoločný postup doma aj v škole. Navzájom sa denne informujte, môžete skúsiť zaviesť komunikačný zošit.
2. Skúste sa dohodnúť s CPP o možnosti potvrdiť nadanie. Ak by ho mal potvrdené, škola mu môže upraviť vzdelávací plán aj ohľadom učiva. Teda, že dostane iné zadania ako spolužiaci, ktoré budú vhodné pre neho, aby sa nenudil. Ak bude zaujatý, nebude mať potrebu toľko vystrájať. Zatiaľ to môžu skúsiť aj bez "papierov" o nadaní. Je rozhodne potrebné mu dať náročnejšie zadania.
3. Určite mu krátkodobé ciele a za ich splnenie ho odmeňte. Je už na Vás, že čím bude odmenený. Napr. Vydrž aspoň 3 hodiny pracovať bez toho, aby si musel odísť z triedy (WC a pobyt mimo triedy cez prestávky sa do toho neráta). V prípade ADHD a AS sú na začiatku vhodné krátkodobé ciele, pretože dieťa kvôli svojim diagnózam hneď nedokáže splniť tie dlhšie.
4. Stanovte mu pravidlá a aj tresty. Môžete to nazvať aj inak, ak by na to reagoval nevhodne. Napr. ak po neho budete musieť prísť kvôli nevhodnému správaniu, v daný deň nebude pozerať TV a podobne.
Z našich skúseností vieme, že skrátenie vyučovania v tomto období určite nepomôže. U AS je najväčší problém so socializáciou a adaptovaním sa na školské a triedne prostredie. To sa pri 3 hodinách nedá trénovať a ani zlepšovať.
Ak sa mu teraz urobí po vôli, bude to pre neho signál, že si môže robiť, čo chce. Je dôležité nájsť správny režim, ktorý mu stanoví pravidlá, ale súčasne bude brať do úvahy aj jeho osobitosť.
Veríme, že spoločne nájdete spôsob ako syna motivovať k upraveniu jeho správania.
S pozdravom
Kristína a Veronika
Akčné rodiny
IG a FB: @akcnerodiny
V prípade otázok a potreby ďalšej pomoci nás neváhajte kontaktovať.