Dobrý deň,
môj 10-ročný syn má ADHD, poruchy učenia (dysgrafiu, dyslexiu, dyskalkúliu) a poruchy správania. Je veľmi ťažko zvládnuteľný, nerešpektuje ma. Keď hocičo od neho chcem, tak je nervózny. Vôbec sa nepripravuje do školy, nevymieňa si knihy v taške, je absolútne nesamostatný. Úlohy si píšeme s krikom a nesústredene odflákne. Jeho písmo je nečitateľné.
V podstate nič nevie. Je ako keby negramotný. Chodí do normálnej základnej školy, kde len presedí. Často nerobí na hodinách nič. Je integrovaný.
Mne odvráva a za všetko na mňa nadáva. V podstate ho baví len mobil a bicyklovanie. S deťmi sa hrá rád a má veľa kamarátov. Mňa už veľakrát napadol fyzicky a aj slovne.
Lieky neberie, lebo ich nevie a nechce prehltnúť. Psychiater odporučil detskú psychiatrickú liečebňu alebo liečebno-výchovné sanatórium. Psychológ, ktorého častejšie navštevujeme radí zmenu školy alebo liečebno-výchovné sanatórium.
Čo robiť, keď syn chodí rád do školy?
Ďakujem
Dobrý deň,
ďakujeme, že ste sa na nás s dôverou obrátili. Váš problém je dosť náročný, ale možno aspoň trochu pomôže niektorý z našich návrhov.
V prvom rade úlohy. Skúšali ste nastaviť nejakú motiváciu? Napríklad v prípade pokojného vypracovania úloh by dostal odmenu alebo pochvalu. Treba však trvať na tom pokojnom vypracovaní a snahe z jeho strany.
Píšete, že ho baví mobil a bicyklovanie. Regulujete mu čas na mobile? Má mobil vždy, alebo ho dostáva ako odmenu za vhodné správanie? Pri deťoch s ADHD je obzvlášť dôležité mať nastavené pevné hranice a neustúpiť. Bohužiaľ, je to súčasne aj náročné. Skúste mu dávať mobil len za odmenu, alebo obmedziť čas na ňom. Alebo v opačnom prípade, za nevhodné alebo agresívne správanie mu ho zabaviť a vrátiť až po upokojení, ospravedlnení a pokuse o nápravu chyby, ktorú urobil.
V takýchto ťažkých prípadoch sú už lieky potrebné a pomôžu najmä jemu. Pokúste sa dosiahnuť pravidelné užívanie liekov tým, že mu ich zo začiatku pridáte do nápoja alebo do jedla. Keď sa situácia stabilizuje, pokúste sa dosiahnuť, aby ich užíval dobrovoľne.
Vysvetlite mu aké sú dôsledky jeho nevhodného správania. Ak skončí v LVS alebo DPL, nebude môcť byť s kamarátmi, nebude mať mobil a nebude chodiť do školy. Vysvetlite ako to reálne v takých zariadeniach funguje. Prípadne mu to zvizualizujte nejakým videom, aby si sám uvedomil, o čo všetko príde, ak bude musieť ísť do ústavnej liečby.
Pokiaľ sa vy aj odborníci rozhodnete, že je naozaj jediným riešením umiestnenie do zariadenia, necíťte sa pre to zle. Uvedomte si, že ste vyčerpala všetky možnosti, urobila pre syna maximum a toto je už posledná možnosť na jeho záchranu.
V prípade akýchkoľvek otázok sa na nás neváhajte obrátiť.
Kristína a Veronika
Akčné rodiny
IG a FB: @akcnerodiny
V prípade otázok a potreby ďalšej pomoci nás neváhajte kontaktovať.