Dobrý deň,
keď mal môj synček 20 mesiacov, tak som si všimla, že sa nevyvíja ako by mal. Neukazoval prstom, nerozprával, slabá imitácia. Očný kontakt mal raz dobrý, inokedy slabý. Ďalšie znaky - jednoduchá hra a slabé porozumenie.
Keď mal 2 roky, tak začal ukazovať prstom a pýtať si tak veci či ukazovať len tak, keď niečo videl - chcel. Začal bľabotať oveľa viac a začal napodobňovať zvuky a pohyby. Nie všetko, ale jednoduché napodobňoval. Hrá sa funkčne, teda tak sa hrá s hračkami na čo sú určené. Hru viac nerozvíja. Naučil sa piť z pohára, teraz začína sám jesť. Je odplienkovany a učí sa vyzliekať. Jemná motorika je oslabená a hrubá tiež. Nevie ísť pekne po schodoch, musí sa držať a každý schod ide opatrne. Neskáče na mieste a nekope do lopty. Rád lezie po preliezkach a po šmýkaľke sa rád šmýka.
Porozumenie sa zlepšuje, no stále je slabé. Keď mu poviem prines topánky, tak nevie čo chcem. Keď poviem poď obúvať, tak hneď príde, sadne si a nastavuje nohu. Rozumie jednoduchým pokynom, ale zložitejším nerozumie. Vie dať pusu, objať, prísť sa pozrieť, keď akože plačem, aby zistil, čo mi je. Žaluje, keď mu nedá sestra čo chce. Komunikuje neverbálne rukami, nohami očami, gestami, pantomímou, aby ukázal čo chce. Rád sa hrá v spoločnosti a nevadí mu, keď sa k nemu pripojí niekto a aj on sa pripojí do mojej hry. Nosí mi hračku ukázať, ponúkne ma svojim jedlom či pitím. Nevadí mu hluk a ani zmeny. Nemá ani rituály a ani amoky hnevu.
Má 2 roky a 8 mesiacov a nerozpráva, iba bľaboce. Inak je šikovný. Občas porkči prsty na rukách, ale asi tak 2x3x za deň. Logopédiu, neurológiu, psychológiu a aj ORL už máme za sebou. Všade vravia niečo iné. Niekto hovorí, že nezrelá CNS alebo VJP či NVR.
Čo nám odporúčate?
Na čo sa máme zamerať?
Odporúčate nejaké terapie?
Ďakujem
Dobrý deň,
ďakujeme, že ste sa na nás obrátili.
Vidíme, že synov rozvoj vám leží na srdci a robíte všetko pre to, aby napredoval. Je vynikajúce, že ste už absolvovali viaceré vyšetrenia. Teraz je dôležité, aby ste u syna rozvíjali porozumenie a v spolupráci s odborníkmi aj slovnú zásobu.
Podľa vášho popisu je šikovný, má komunikačný zámer, ale ešte má problémy vo verbálnom vyjadrovaní. V tomto období je určite dôležitá najmä logopedická intervencia. Vieme, že s termínmi je to niekedy problém, preto sa skúste s logopedičkou dohodnúť, ako postupovať aj doma. Určite to však robte len hravou formou a cca 15 minút denne. V prípade veľkého tlaku by sa mohlo dieťa zaťať, najmä v tomto veku, ktorý je často typický práve obdobím vzdoru a sebauvedomovania.
V domácom prostredí obohacujte jeho slovnú zásobu, napr. pomenovávaním vecí, ktoré robíte, ich mimovoľným opisom. Zatiaľ dbajte na pasívnu slovnú zásobu - teda na porozumenie. V prípade, že začne funkčne verbalizovať (viac hovoriť slová i vety), chváľte ho. Dajte mu na vedomie, že keď rozpráva, lepšie mu chápete a on skôr dostane to, čo chce resp. potrebuje. Vždy však dbajte na prirodzenejšie a voľnejšie, resp. hravejšie spôsoby. Napr. dáva veci do práčky a vy hovoríte farby, alebo komu vec patrí a podobne. Skúste sa ho párkrát aj opýtať a tak ho motivovať k reči.
Tiež by sme vám odporučili obrátiť sa na CVI, ktoré vám vie poskytnúť aj ďalšie nápady na prácu s ním a rôzne terapie.
Veríme, že spoločným úsilím rodiny a odborníkov sa dá pre dieťa veľa dosiahnuť. Držíme palce, aby sa synova reč aktivovala v blízkom čase. Vidíme, že tomu venujete veľa síl a veríme, že čoskoro bude vaša snaha odmenená.
S pozdravom
Kristína a Veronika
Akčné rodiny
IG a FB: @akcnerodiny
V prípade otázok a potreby ďalšej pomoci nás neváhajte kontaktovať.