Dobrý deň,
syn je siedmak. Na prvom stupni mu boli v CPPPaP diagnostikované diagnózy - ADHD, ADD a dysortografia bez ďalšej diagnostiky, diagnostiky psychiatria/neurológa. V tom čase si ho párkrát zobrala špeciálna pedagogička v škole, no teraz od covidu nič.
V škole je to celkom v rámci normy, ale doma to je so školou katastrofa. Keď ho ja nedonútim učiť a chystať do školy, tak to má v paži. Keď ho nútim učiť sa, tak reve, že sa musí učiť, že načo mu to je. Keď ho nevyskúšam, tak povie, že sa učil a dostane štvorku. Je mu to úplne jedno.
Ako ho motivovať a čo s ním robiť?
Keď má zaracha, tak to nepomáha. Žiaľ, ani vysvetľovanie v kľude nepomáha.
Ďakujem
Dobrý deň,
ďakujeme, že ste sa na nás s dôverou obrátili.
Na situáciu, ktorú popisujete môže pôsobiť niekoľko faktorov. Syn sa v prvom rade pravdepodobne nachádza na začiatku puberty, s ktorou prichádzajú aj výkyvy nálad. Je to dôsledok hormonálnych zmien v organizme. Súčasne nastupuje snaha o presadenie svojho názoru voči názoru dospelých.
V druhom rade pôsobia diagnózy, ktoré popisujete. Deti s ADD sú ľahko unaviteľné, lebo dlhšie sústredenie im spôsobuje veľké problémy. Je možné, že syn vynakladá množstvo energie, aby zvládol fungovať v škole a doma už jednoducho nemá silu ďalej pokračovať. Hľadá pokoj a chce vypnúť od učenia. Rozhodne by boli potrebné opätovné vyšetrenia v CPP, ale aj u neurológa.
CPP Vám po vyšetrení vie napísať aj podporné opatrenia, čo sa týka školy. Možno bude stačiť len redukcia domácich úloh.
Pokiaľ ide o motiváciu doma, najprv docieľte, aby sa pripravoval pravidelne. Preskúšajte ho. Môžete zvoliť nejakú voľnejšiu formu a len pár otázkami zistiť, či sa naozaj pripravoval. Súčasne mu vysvetlite, že odsúvaním sa problém nevyrieši, len nadobudne väčšie rozmery. Je dosť veľký, aby ste apelovali aj na jeho logiku a ciele do budúcnosti. Stanovte spoločne cieľ, ktorý chce dosiahnuť on sám. Aj keď má obdobie vzdoru a nechuti k učeniu, asi Vám nechce byť aj v dospelosti na krku. Má predstavu o budúcnosti, ale je potrebné niečo urobiť.
Ak to pomôže, postupne môžete začať presúvať zodpovednosť za učenie na neho, menej ho kontrolovať a dať mu pocítiť, že mu veríte.
Veríme, že v kombinácii s vyšetreniami, by tento model mohol zafungovať.
S prianím príjemného dňa
Kristína a Veronika
Akčné rodiny
IG a FB: @akcnerodiny
V prípade otázok a potreby ďalšej pomoci nás neváhajte kontaktovať.