Dobrý deň,
mám skoro 3-ročného syna, ktorý v septembri nastúpil do jednotriednej MŠ. Nedávno som dostala info, že bije iné deti, staršie, mladšie, chlapcov aj dievčatá. Vyznelo to, že ako keby išiel rad radom. Pani učiteľky pátrali, či sa to môže prenášať z domu. Doma ho nebijeme a ani navzájom medzi sebou sa nebijeme - ani len zo žartu.
Opis správania môjho syna nezodpovedal správaniu, ktoré ja doma poznám. Rozumiem, že v kolektíve sa môže správať inak. Som za spoluprácu medzi rodičom a pedagógmi, chcem byť v tejto veci nápomocná, ale popravde neviem ako sa mám k tomu postaviť, čo robiť. Keď som sa pýtala, čo tomu predchádzalo, vraj z ničoho nič. Neviem či to on berie ako hru, kopíruje správanie starších deti, snaží sa ich zaujať, pozoruje svoju silu cez údery a ich reakcie. Možno sa tie deti nechápu medzi sebou z dôvodu rečovej bariéry, prípadne je to obranná reakcia alebo len bezduchý útok. Starší chlapci sa tam medzi sebou klbčia, to som mala možnosť vidieť, kým som čakala pred triedou na syna.
Som z toho hotová, určite to nie je v poriadku, že si ubližujú.
Na čo by som sa mala zamerať, aby sa to neopakovalo, keď sa to deje tam a nie doma?
Ďakujem
Dobrý deň,
ďakujeme, že ste sa na nás s dôverou obrátili.
V tom, čo píšete, ste si čiastočne odpovedala už sama. Skúsime to ešte doplniť, prípadne zhrnúť. Dôležité je zistiť, čo je dôvodom jeho správania.
V prvom rade to môže byť skutočne snaha o začlenenie sa do kolektívu, kde búchanie vníma ako prejav komunikácie či hry. Najmä v prípade starších chlapcov. V jeho veku ľahko preberá vzorce správania, najmä od starších detí a dospelých. Problém je viazaný na škôlku, zrejme bude spúšťačom jeho snaha opakovať po väčších deťoch. Keďže ide o zmiešaný kolektív menších a väčších detí, nedá sa ich kontaktu vyhnúť. Len trpezlivo doma i v škôlke vysvetľovať, že toto správanie nie je správne a iným to ubližuje.
Synčekovi sa snažiť vysvetliť, že deti to bolí, sú z toho smutné a zrejme sa nebudú s ním potom hrať.
Píšete tiež o nejakej rečovej bariére. Nevieme nič bližšie, či je syn neverbálny, bilingválny alebo chodí do škôlky s iným ako materinským jazykom. V prípade zhoršenej komunikácie môže byť jeho správanie snahou o začatie komunikácie. V tom prípade je mu vhodné vysvetliť, že takto sa to nerobí. Súčasne mu ukážte aj správny model ako to urobiť. Napr. "Ak niekoho udrieš, bude na teba nahnevaný a nebude sa s tebou hrať. Skús ho jemne poklepať o rúčke, alebo ho oslov menom a popros, aby sa s Tebou hral."
Je vidno, že ste ochotná komunikovať s pedagógmi s cieľom nájsť príčinu a riešenie jeho správania. Správne ste odhadli, že len spoločným úsilím sa to vyrieši. Požiadajte učiteľky, aby si odsledovali synove správanie, kedy sa vyskytujú útoky, čo im predchádzalo a podobne. Syna skúste jemne "vyspovedať", prečo to robí. Môžete skúsiť takú scénku nasimulovať doma ako hru. Spoločne so škôlkou dohodnite postup a pravidlá, ktoré bude syn dodržiavať. Všetky mu potom vysvetlite vhodným spôsobom.
Veríme, že spoluprácou a trpezlivým prístupom sa Vám spoločne podarí zistiť dôvody jeho nevhodného správania a následne nájsť spôsob ako to zmeniť.
V prípade ďalších otázok nás neváhajte kontaktovať.
S prianím pokojného a zdravého roku 2024
Kristína a Veronika.
Akčné rodiny
IG a FB: @akcnerodiny
V prípade otázok a potreby ďalšej pomoci nás neváhajte kontaktovať.