Dobrý deň,
rada by som poprosila o radu, keďže u pediatričky vždy skončíme vetou" je to normálne".
Syn má 8,5 roka a od malička je neposedný. Stále sa už ako malý hýbal, prešiel veľa a stále mal energiu. Noci sme mali ťažké snáď do 5 rokov. Bol každú chvíľu hore. Boli noci, keď mu stačil spánok 3 - 4 hodiny a bol vyspatý ako ryba.
Momentálne je druhák a je veľmi šikovný. Má samé jednotky. Učiteľka tvrdí, že je veľmi šikovný a má na to mať samé jednotky. Ale ako to ona nazýva, robí sa gerojom. Hrá sa na niečo, čo nie je.
Teraz mu dala poznámku a aj si ma zastavila, že mali 5-minútovku z matematiky. On chcel byť prvý, tak rýchlo vyrátal príklady a všetky zle. Mal z 20 asi 5 dobre. Inak rátať vie, bez problémov vyráta čísla, ktoré sa ešte neučili. Vie násobiť a deliť. Proste len chce/chcel byť prvý.
Učiteľka sa naštvala, vynadala mu a dala mu poznámku, že sa s ním máme doma učiť. Doma urobil všetky príklady bez chyby. Ešte sme aj vysvetľovali, ale vedel všetko.
Je veľmi aktívny od útleho veku, ale teraz to naberá na obrátkach. Nevie minútu sedieť v kľude bez pohnutia. Teda bez toho, aby sa nejako pohol, mykol plecom, urobil grimasu.
Keď mu poviem, že nech už konečne prestane, tak aspoň hlavou musí hýbať. Má problém ísť pomaly, väčšinou stále behá, aj doma skáče na sedačku. Vymýšľa. Keď to nejde vysvetľovaním, tak už aj kričím. Keď je chvíľu v kľude, tak už vymýšľa, že čo by urobil. Jeho 3-ročný súrodenec potom po ňom opakuje.
Keď som to vravela doktorke, tak podľa nej je to normálne. V škole si učiteľka tiež myslí, že je ok. Len niekedy je mysľou inde. Keď sa spamätá, tak hneď nabehne.
Je toto fakt normálne u 8-ročných detí?
Ako mám reagovať?
Ďakujem
Dobrý deň,
ďakujeme, že ste sa na nás obrátili.
ADHD, alebo inak povedané porucha pozornosti s hyperaktivitou je špecifická porucha správania. Je dôležité, že má fyzický základ a je ju možné diagnostikovať aj u neurológa za základe výsledkov EEG resp. MRI. Prejavy sa zvyčajne objavujú už v predškolskom období, u niektorých detí dominuje porucha pozornosti, u iných je to skôr hyperaktivita. Prejavy sa po nástupe do školy zvyčajne zhoršujú a sú veľmi výrazné, často majú dopad aj na školskú úspešnosť.
Podľa Vášho popisu je synček veľmi aktívny, ale prevažne nemá problém s pozornosťou alebo sústredením. Skôr tam vidíme inteligenciu, priebojnosť a občas asi aj neochotu rešpektovať dospelých. S podobným správaním sa v tomto veku stretávame u väčšiny detí. Je potrebné stanoviť mu pravidlá doma i v škole. Ako ste písali, niekedy stvára kaskadérske kúsky, ktoré môžu byť nebezpečné pre neho, ale aj pre mladšieho súrodenca, ktorý po ňom opakuje. Dbajte na to, aby pochopil každé z pravidiel, potom ich bude skôr dodržiavať a bude vedieť prečo sú dôležité. Je šikovný, určite pochopí, že Vám nejde o zákazy, ale o jeho dobro a bezpečnosť.
Napriek tomu, ak by sa jeho úspešnosť v škole zhoršovala, nepozornosť (zasnenosť) by sa objavovala častejšie, alebo sa objavili iné prejavy (impulzivita, agresia a pod.), opätovne sa porozprávajte s vyučujúcou a pediatričkou. Prípadne môžete kontaktovať aj centrum poradenstva a prevencie v okolí.
S pozdravom
Kristína a Veronika
Akčné rodiny
IG a FB: @akcnerodiny
V prípade otázok a potreby ďalšej pomoci nás neváhajte kontaktovať.