Má škola právo neprideliť dcérke asistenta?

Zodpovedané
4. okt 2024

Dobrý deň,

chcem sa poradiť ohľadom vyučovania žiakov s poruchou pozornosti. Moja dcéra má poruchu pozornosti. V triede vyrušuje ostatné deti a ja som žiadala o asistentku. Povedali, že to si musím vybaviť sama na úrade práce.

Má škola právo mi neprideliť asistenta na 100%, keď ho dieťa potrebuje na základe odporúčania CPP?

Navrhli mi individuálne vzdelávanie, s ktorým ja nesúhlasím. Nechcem dcérku vytiahnuť z kolektívu, určite jej to nepomôže. Pohoršilo by jej to.

Ďakujem

Dobrý deň,

ďakujeme, že ste sa na nás obrátili.

Vo Vašej otázke vidíme hneď niekoľko problémov:

Pedagogický asistent nie je osobný asistent.

  • Pedagogického asistenta zamestnáva škola, resp. iné vzdelávacie zariadenie.
  • Osobného asistenta zamestnávate vy a časť nákladov na neho uhrádza UPSVAR, ale osoba, ktorej je pridelený musí požiadať o príspevok na osobnú asistenciu a dokázať, že je to potrebné v dôvodu zdravotného stavu osoby, o ktorú sa má starať. Vo Vašom prípade Vašej dcérky. Ak má dcérka iba poruchu pozornosti bez ďalších diagnóz, nepredpokladáme, že by sa tak stalo, nakoľko je zvyčajne prideľovaný pri ťažších diagnózach osobám s ŤZP. Takýto asistent však nemusí byť dostatočne kvalifikovaný na to, aby vykonával pedagogického asistenta a pri Vašej dcérke by vlastne nemal byť počas vyučovania resp. by sa nemal zúčastňovať vyučovacieho procesu ako aktívny účastník. Na to je pedagogický asistent.


Pedagogického asistenta prideľuje škola na základe odporúčania CPP. O financie na neho zvyčajne žiadajú skôr (v máji), resp. ho zamestnávajú na niektorí z projektov. Môže sa stať, že Vám ho škola nevie zabezpečiť z objektívnych dôvodov - teda žiadne nemá a neboli im na neho pridelené financie.

Druhý dôvod je individuálne vzdelávanie. Niekedy je potrebné - pri veľmi ťažkých diagnózach - ale vo Vašom prípade nám to nepríde ako správne riešenie. Sme za inklúziu, pokiaľ je možná, pretože je prínosná pre intaktné aj znevýhodnené deti.

Odporúčali by sme sa porozprávať so školou o vhodných riešeniach, ak nie je možné prideliť asistenta na celý vyučovací proces. Napr. niekedy je vhodné skrátenie vyučovania (napr. na 4 hodiny), podľa toho ako dlho dokáže dcéra pracovať resp. aspoň čiastočne ovládať svoje emócie, či nevhodné prejavy. Aj to však ako podporné opatrenie musí navrhnúť CPP. Určite nájdete spoločnú reč, pretože predpokladáme, že obom stranám ide o dobro dieťaťa.

V prípade ďalších otázok nás neváhajte kontaktovať cez sociálne siete.

S pozdravom

Kristína a Veronika


Akčné rodiny
IG a FB: @akcnerodiny

V prípade otázok a potreby ďalšej pomoci nás neváhajte kontaktovať.