Čo robiť v prípade toxického vzťahu v triede?

Zodpovedané
18. jan 2024

Dobrý deň,

môj 9-ročný syn je introvertnej citlivej povahy. Od prvej triedy má v triede jediného kamaráta - integrovaného chlapca o 2 roky staršieho. Ich vzťah je však veľmi jednostranný a s pribúdajúcim vekom tohto kamaráta (nástup puberty) sa to zhoršuje. Chlapec ho má na jednej strane veľmi rád. Mám pocit, že až moc, avšak majú aj pekne zážitky. Vyjadruje sa o synovi, že aký je úžasný, že by chcel aby bol s ním stále. Na druhej strane si z neho robí svoj majetok. Odháňa iné deti, zakazuje mu iných kamarátov, rozkazuje mu. Keď sa syn vzoprie, tak mu nadáva, že je zlý, hrozný. Vraj je to jeho chyba, že sa hádajú a pod.

Okrem toho je chlapec veľmi zhovorčivý, spieva si, opakuje to isté dookola. Byť s ním a neustále ho počúvať je pre syna nesmierne náročné a veľmi ho to vyčerpáva. Syna učíme, aby si budoval hranice, aby povedal dosť. Dokonca aj to, aby tento vzťah ukončil. Avšak nie je to jednoduché, pretože tento chlapec sa proste odradiť nedá. Skončilo to synovým výbuchom neutíšiteľného plaču v jedálni, kde to už riešili učitelia s vychovávateľkou a chlapcovou mamou. Chlapec odmieta akúkoľvek vinu. Nechápe, že čo robí zlé.

Uvažujeme nad zmenou školy, pretože si myslím, že v dlhodobom horizonte sa tieto situácie budú len opakovať.

Čo robiť v prípade takéhoto toxického vzťahu v triede?

Ďakujem

Dobrý deň,

ďakujeme, že ste sa na nás s dôverou obrátili. 

Neuvádzate z akého dôvodu je synov kamarát integrovaný. Sú totiž deti, ktoré majú Vami uvedené prejavy správania, no nie s úmyslom ublížiť. Ide o problémy v komunikácii a sociálnej interakcii. Ak ide o opakujúce sa a stereotypné správanie, súvisí to tiež so špecifikami znevýhodnenia a nerobí to náročky. 

Z popisu kamaráta sme nadobudli dojem, že môže ísť o dieťa s poruchou autistického spektra. Tieto deti vo svojej podstate nie sú zlé, potrebujú akceptáciu, prijatie, trpezlivosť, no zároveň vhodným spôsobom stanoviť hranice. Zakázať kamarátstvo je vždy až to posledné riešenie, keďže to ublíži obom stranám.

Skúste syna oboznámiť s nasledovnými odporúčaniami, ktoré Vám navrhujeme:

  • Musí kamaráta vypočuť, ale súčasne aj kamarát musí rešpektovať, keď hovorí on. Vysvetliť mu, že je to zaujímavé a rád si ho vypočuje neskôr, ale teraz musí ísť na obed, alebo niečo urobiť, resp. teraz mu chce niečo povedať on. 
  • Ak je to naozaj kamarát s PAS, má problém najmä s identifikáciou emócií. Nedokáže to intuitívne ako väčšina detí. Je preto potrebné, aby mu synček povedal ako sa cíti. Napr. ak ho urazí, alebo je na neho hrubý, mal by mu váš syn vysvetliť: "Som z toho, čo si mi povedal smutný, ublížilo mi to." Resp. ak nerešpektuje jeho želania: "Mám Ťa rád, ale toto sa mi nepáči, nechcem to. Mohli by sme robiť radšej toto?"
  • Synčekovi vysvetlite prejavy kamarátovej diagnózy, najmä to, že si niekedy neuvedomuje, že sa správa nevhodne a nemal by sa preto trápiť. Kamarát to nerobí náročky.
  • Podporte synčeka v tom, aby sa dokázal viac presadiť vo vzťahu ku kamarátovi, ale súčasne, aby bol trpezlivý, ak sa to nebude diať hneď.


Je tiež vhodné, konštruktívne sa porozprávať s chlapcovou mamou. Informovať sa ako funguje doma a aký prístup na neho platí. Prípadne nech mu skúsi tiež citlivo  vysvetliť, že niekedy je jeho správanie nevhodné a uviesť k tomu konkrétne situácie a návod ako sa má zachovať v budúcnosti.

Väčšinou je najvhodnejšou cestou spoločný postup dospelých s cieľom udržať kamarátstvo, ale stanoviť hranice tak, aby nebola ani jedna strana ukrátená.

S prianím príjemného dňa

Veronika a Kristína


Akčné rodiny
IG a FB: @akcnerodiny

V prípade otázok a potreby ďalšej pomoci nás neváhajte kontaktovať.