Dobrý deň,
náš syn bude mať v lete 10 rokov. Je veľmi často silno negatívne naladený. Tvrdí, že je smoliar. Vždy popíše iba negatívne zážitky (škola, výlety), s čím bol nespokojný, čo bolo zlé. Pritom na výlete je často spokojný a usmiaty.
Tiež má vlastnosti, ktoré ma znepokojujú. Napr. že si nevie absolútne priznať chybu, obhajuje sa niekedy až absurdnými argumentami, za všetko viní ostatných. Druhí môžu za to, keď niečo spravil. Často má silný pocit nespravodlivosti voči sebe. Vie dobre argumentovať. Vždy sa snaží vyzerať ako ten, kto je bez chyby. Na druhých je kritický. Je niekedy veľmi náročné viesť s ním nekonečné debaty aj o zjavných maličkostiach. Navonok dodržiava pravidlá, niekedy až úzkostlivo (prejsť iba cez prechod a pod.).
Syn je z úplnej rodiny, s mužom máme dobrý vzťah a snažíme sa byť jednotní. Má o 3 roky mladšiu sestru, ktorá je živá, bezstarostná, úplne iná ako on. Povahou je syn výrazný introvert, veľmi citlivý. V škole je bezproblémový. Teda s tým, že skoro na každého má názor. Má jedného ozajstného kamaráta, o 2 roky staršieho, s ktorým hrávajú Minecraft a spoločenské hry. Je tvorivý, skúša písať knihu, kresliť komixy a pod. Má záujem o svet - ako funguje. Známky priemerné (často nestíha dopísať písomky).
Bol testovaný v CPP, kde mu "napísali" susp. AS, vyšiel mu veľký rozdiel medzi verbálnou a performačnou inteligenciou. Skoro 30 bodov v prospech verbálnej. Ešte spomeniem, že jeho emócie bývajú veľmi silné, intenzívne, dlhotrvajúce. Aj maličkosť ho dokáže rozrušiť, je hypersenzitívny. AS ešte nemáme uzavretý, ale komunikačné schopnosti má silné (avšak neverí si, nemá sebavedomie), má veľkú predstavivosť a nemá rituály.
Chcela by som poradiť najmä s prístupom k nemu.
Ako pracovať na jeho negativite, aby nebol taký "tragét"?
Ako mu pomôcť, aby mal nejakú sebareflexiu?
Ako budovať jeho sebavedomie?
Čokoľvek spraví, tak pre neho to nie je dosť dobré.
Je to stav, ktorý by si vyžadoval terapiu?
Mám obavy, aby z neho nevyrástol človek, ktorý za všetko bude obviňovať druhych.
Ďakujem
Dobrý deň,
ďakujeme, že ste sa na nás obrátili.
Z toho, čo ste popísali to vyzerá, že Váš syn má s veľkou pravdepodobnosťou naozaj Aspergerov syndróm. Všetky prejavy, ktoré popisujete, sú špecifické práve pre AS. V prvom rade je teda potrebné uzatvoriť presnú diagnózu a následne podľa toho postupovať. Niekedy je naozaj náročné s deťmi s AS pracovať, avšak s vhodným prístupom a trpezlivosťou sa to dá zvládnuť.
Čo sa týka negativity samotnej, deti s AS sú často perfekcionisti. Pokiaľ niečo pre nie nie je dokonale zvládnuté, dehonestujú to. Tak isto je pre ne charakteristický silný pocit pre spravodlivosť. Môžeme Vám poskytnúť všeobecné odporúčania, avšak je potrebné myslieť na to, že každé dieťa s AS je individuálne. V prípade, že by ste chceli konkrétnejšie, je potrebné, aby sme mali ešte ďalšie informácie. V takom prípade nás môžete kontaktovať cez sociálne siete - Akčné rodiny.
Tu je 10 odporúčaní:
1. Podpora sebavedomia: Pomáhajte dieťaťu rozpoznávať a oceňovať svoje silné stránky. Zamerajte sa na jeho úspechy, aj malé, a povzbudzujte ho, aby si uvedomovalo svoje pozitívne vlastnosti. Dobre reagujú na čiastkové ciele, ktoré sa im darí zvládnuť lepšie a tým sú spokojnejšie.
2. Poskytujte jasnú a pozitívnu spätnú väzbu: Keď dieťa urobí chybu, poskytnite mu konštruktívnu kritiku zameranú na zlepšenie. Vždy zdôrazňujte, čo urobilo dobre, a čo by mohlo nabudúce skúsiť inak.
3. Vytváranie bezpečného prostredia: Zabezpečte, aby sa dieťa cítilo v bezpečí vyjadrovať svoje pocity a myšlienky bez strachu z odsudzovania alebo kritiky. Takto môžete zmierniť jeho úzkosť a negatívne sebahodnotenie.
4. Naučte dieťa rozpoznávať a spracovávať emócie: Pomôžte mu identifikovať svoje pocity a pochopiť, že je v poriadku cítiť sa smutne alebo frustrovane. Pomáhajte mu nájsť spôsoby, ako tieto pocity spracovať. U AS je práve to problematické, identifikácia a spracovanie emócií.
5. Naučte dieťa seba-kompasii: Povzbudzujte dieťa, aby k sebe bolo láskavé. Učte ho, že nikto nie je dokonalý a že chyby sú prirodzenou súčasťou učenia sa.
6. Stanovovanie realistických cieľov: Pomáhajte dieťaťu stanoviť si malé, dosiahnuteľné ciele. Keď ich dosiahne, bude to posilňovať jeho sebavedomie a zmierňovať negatívne sebahodnotenie.
7. Modelujte pozitívne správanie: Buďte príkladom v tom, ako k sebe pristupujete, keď robíte chyby alebo čelíte výzvam. Vaše pozitívne správanie môže mať na dieťa veľký vplyv.
8. Individuálny prístup k vzdelávaniu: Prispôsobte vzdelávacie metódy potrebám dieťaťa. Umožnite mu učiť sa tempom, ktoré mu vyhovuje, a v prostredí, ktoré podporuje jeho jedinečný spôsob učenia sa.
9. Práca na sociálnych zručnostiach: Deti s Aspergerovým syndrómom môžu mať ťažkosti so sociálnymi interakciami, čo môže prispievať k negatívnemu sebahodnoteniu. Pomáhajte dieťaťu zlepšovať jeho sociálne zručnosti, napríklad prostredníctvom modelových situácií alebo spoločenských hier. Je to dlhá cesta.
10. Spolupráca s odborníkmi: Pracujte s psychológom alebo špeciálnym pedagógom, ktorý má skúsenosti s deťmi s Aspergerovým syndrómom. Odborník môže poskytnúť cenné rady a stratégie na zlepšenie sebahodnotenia dieťaťa a celkovú podporu jeho rozvoja. Týmito prístupmi môžete pomôcť dieťaťu s Aspergerovým syndrómom lepšie porozumieť sebe, zlepšiť svoje sebahodnotenie a dosiahnuť osobný rast v prostredí, ktoré podporuje jeho individuálne potreby.
V prípade potreby nás neváhajte kontaktovať.
S prianím príjemného dňa
Kristína a Veronika
Akčné rodiny
IG a FB: @akcnerodiny
V prípade otázok a potreby ďalšej pomoci nás neváhajte kontaktovať.