Dobrý deň,
môj skoro 3-ročný synček má diagnózu detský autizmus. Navštevujeme klinickú logopédiu a centrum včasnej intervencie, kde chodíme na nácvik škôlky s inými deťmi. Skúšali sme Snoezelen. I napriek tomu, že má svetielka veľmi rád, tak ho to z nejakého dôvodu desilo. Preto to už neskúšame. Plus ABA terapie kombinované s vývojovými aktivitami.
Raz za týždeň chodíme iba na to posledné, ostatné tak 2x do mesiaca. Na terapie hrou som sa pýtala. Syn nemá problém s nervozitou, nevie ešte rozprávať, slabučko rozumie, takže to pre nás zatiaľ neni najvhodnejšie. Synček bol dlho neverbálny. Teraz ovláda základné názvy vecí, ale vetám ešte nerozumie. Ani otázkam ako sa máš, ako sa voláš, zajtra pôjdeme k babke... Takže najväčší problém je stále to porozumenie.
Rozmýšľali sme, že by sme ešte niečo pridali, keďže na to reaguje dobre a teší sa vždy, keď niekam ideme. Máme v okolí ešte felinoterapiu a hipoterapiu. Mňa lákajú tie koníky, ale mám pocit, že je to skôr iba odreagovanie pre dieťa.
Pomáha hipoterapia aj na také aspekty ako je porozumenie?
Alebo radšej zvoliť nejakú ďalšiu terapiu vo forme vývojových aktivít?
Ďakujem
Dobrý deň,
ďakujeme, že ste sa na nás obrátili.
Je vidno, že sa synovi venujete a záleží Vám na jeho rozvoji. Za najdôležitejšie asi v tomto období považujeme rozvoj jeho porozumenia. Po jeho zlepšení sa postupne bude rýchlejšie rozvíjať aj reč. Skoro každá aktivita, ktorá dieťaťu "sadne" môže dobre pôsobiť na rozvoj porozumenia. Je však dôležité, aby to bolo pravidelne a v niektorých prípadoch aj častejšie.
Správne ste podotkli, že hipoterapia môže byť len na odreagovanie dieťaťa. Podobne aj felinoterapia. Je to tak v prípade, že ste v kontakte s koníkmi alebo mačičkami tak raz za 1 - 2 týždne.
Inak to pôsobí pri dennom kontakte. Pri starostlivosti o psíka, mačičku, zajačika, morča, môže zvieratko pôsobiť terapeuticky, nielen na upokojenie, ale aj na zlepšovanie porozumenia. Ak dieťa zapojíme do starostlivosti o zvieratko, postupne sa učí rozumieť slovám a pojmom, ktoré sú s tým spojené. Uvedomujeme si však, že nie vždy je možné, aby dieťa malo zvieratko doma.
Pokiaľ ide priamo o to, aké aktivity zapojiť, pouvažujte nad osobnosťou svojho synčeka. Viete určite, čo ho baví a čo mu prekáža. Podľa toho vyberte viac aktivít, ktoré by ste mohli vyskúšať a sledujte, či majú pozitívny vplyv. Keďže píšete, že synček sa teší na pobyt mimo domova, veríme, že sa to bude postupne zlepšovať.
Veľa cvikov na zlepšenie porozumenia môžete robiť aj doma formou hry (napr. https://eduworld.sk/cd/beata-tancsakova/7804/ak...), alebo formou pomoci v domácnosti. Dobré skúsenosti máme s triedením bielizne podľa farieb, pričom každú farbu vždy popíšeme a prirovnáme k nej nejaké ovocie alebo zeleninu. Súčasne požiadame dieťa o pomoc pri plnení práčky a základných úkonoch.
Dôležité je, aby pochopilo pokyny. Po prvýkrát je zvyčajne dôležité aj priamo nasmerovať rúčky a popisovať činnosť. Taktiež pomoc pri čistení zemiakov majú radi - dospelý očistí zemiak, podá dieťaťu, ktoré ho dá do misky s vodou. Ak je voda letná, môže sa takto hrať, no súčasne sleduje, kedy je potrebné zobrať ďalší zemiak a dať ho do vody. Dôležité je neustále dieťaťu popisovať činnosť. Vopred si však musí vykasať rukávy, aby sa nezamočili. Prvýkrát to zvyčajne robí dospelý, neskôr sa to dieťa naučí samé. Pestujete si takto súčasne blízky vzťah, keďže tieto činnosti vykonávate spoločne.
Veríme, že pravidelným rozvíjaním dieťaťa, absolvovaním terapií a jeho postupným rastom sa porozumenie aj komunikácia začnú zlepšovať.
V prípade ďalších otázok nás neváhajte kontaktovať.
S pozdravom
Kristína a Veronika
Akčné rodiny
IG a FB: @akcnerodiny
V prípade otázok a potreby ďalšej pomoci nás neváhajte kontaktovať.