10-ročný syn má ADHD, dysgrafiu a dysortografiu. Bude mu lepšie v internátnej škole?

Zodpovedané
27. okt 2023

Dobrý deň,

môj 10-ročný syn má ADHD, dysgrafiu a dysortografiu. Navštevuje ZŠ, kde má osobnú asistentku. Chodil aj do prípravného ročníka. Napriek mojej snahe o učenie sa s ním dostáva päťku za päťkou. Nevie sa na nič sústrediť. Mám pocit, že ma vôbec nevníma a nepočúva. Robí sto veci pri písaní úloh, lepí lepiacu pásku, strúha ceruzky, pozerá do mobilu, búcha do stola a poškodzuje ho.

Mám ho na celý druhý stupeň umiestniť do Spojenej školy internátnej na Hrdličkovú?

Aké sú vhodné stredné školy v Bratislave pre takéto deti, aby neboli na okraji spoločnosti?

Ďakujem

Dobrý deň,

ďakujeme, že ste sa na nás obrátili.

Vo vašom popise vidíme viac problémov, budeme sa im venovať postupne.

Synove diagnózy mu určite pri učení spôsobujú viaceré problémy. Je preto dôležité, aby sa ich naučil kompenzovať, najmä aby ste našli spôsoby učenia, ktoré mu budú vyhovovať. Je zrejmé, že ani pri veľkej snahe z Vašej i jeho strany, mu doterajší spôsob nevyhovuje. 

Najväčšie problémy mu zrejme spôsobuje porucha pozornosti s hyperaktivitou. Je ľahko rozptýliteľný a nevie sa dostatočne sústrediť. Chápeme, že v tom prípade učenie trvá dlho a keďže sa nedostavia výsledky, tak ste demotivovaná vy a aj syn. Skúste nájsť nejaký iný spôsob, ktorý by mu vyhovoval. Napr. Upravte mu prostredie doma tak, aby mal okolo seba čo najmenej rušivých predmetov (mobily, pásku...). Vysvetlite mu, že je to preto, aby mu neodvádzali pozornosť. Keď si uvedomí, že sa tak skráti čas učenia, určite to pochopí.

Z dôvodu ADHD nedokáže svoju pozornosť sústrediť dostatočne dlho, je viac impulzívny a nevie ovládnuť svoju potrebu hýbať sa. Učte sa preto prerušovane. Napr. Urobte matematiku, potom mu dajte 5 - 10 minút oddych. Najlepšie by bolo, aby sa nejako hýbal, dostal zo seba nahromadenú energiu. Snaha ovládať sa je pre takéto deti veľmi unavujúca, najmä psychicky, potom im často nezostáva dosť energie na koncentráciu pozornosti na učenie.

Keďže má syn dysgrafiu a dysortografiu, je problém aj v oblasti písania a pravopisu. Úlohy, kde je veľa písania, ho zrejme veľmi demotivujú, pretože si uvedomuje, že mu to nejde tak, ako by malo i napriek jeho snahe. Skúste po dohode so školou nájsť nejaký iný spôsob, ako by si učivo zopakoval. Môžete skúsiť rôzne výučbové aplikácie. Mnohé sú sústredené práve na tieto znevýhodnenia. Poraďte sa o tom napr. v škole, alebo so špeciálnou pedagogičkou v CPP, kde chodíte.

Pokiaľ ide o vaše ďalšie otázky:

  • Spojená škola na Hrdličkovej je orientovaná pre sluchovo znevýhodnené deti, alebo deti s NKS. Vy nepíšete, že by mal syn dané diagnózy. Skúste sa tam informovať, no nevieme, či je pre dieťa s ADHD, dysortografiou a dysgrafiou vhodná, nakoľko je kladený dôraz na rozvoj iných deficitov. Je tiež dôležité, aby ste pouvažovali nad tým, či by váš syn zvládol pobyt na internáte a bolo by to pre neho prínosom. 


Podobne je to pri stredných školách. Predpokladáme, že syn je štvrták. Jeho vývoj bude ďalej pokračovať. Niektoré prejavy ADHD sa vekom znižujú, alebo sa ich dieťa naučí kompenzovať, tým sa zlepší aj pozornosť a v konečnom dôsledku aj známky. Nevieme Vám preto odporučiť strednú školu pre syna, nakoľko  sa bude ešte vyvíjať on sám, aj jeho záujmy a ciele. Vo vyššom veku určite spoločne nájdete, prípadne aj s pomocou výchovného alebo kariérneho poradcu, čo by bolo pre syna vhodné.

S prianím príjemného dňa

Kristína a Veronika


Akčné rodiny
IG a FB: @akcnerodiny

V prípade otázok a potreby ďalšej pomoci nás neváhajte kontaktovať.