Dobrý deň,
mám už tretie dieťa - dcérku. Znepokojuje ma jej pomalé napredovanie, čo sa týka reči. Asi v 8. mesiacoch bľabotala "bababa, dedede, mamama" bez toho, že by tým pomenúvala konkrétnu osobu.
Od nejakých 13 mesiacov vie napodobniť zvieratká - ale aj to len ako zvuk, napríklad, že had robí "sss", krava "mmm", sova "vuu", koník - "tľoskne" jazykom. Slovo mama začala hovoriť v podobnom období, aj pomenovala na fotke.
V poslednej dobe ale odmieta hovoriť aj slovo mama. Ukážeme jej obrázok, fotku, spýtame sa, kto je to. Len krúti hlavou v zmysle nie, nie. Asi pred mesiacom - dvoma mala asi 3 slová, kde povedala prvú slabiku. Napríklad "za" ako zajo, ale už ich nepoužíva.
Inak je veľmi citlivá, nemá rada nové prostredie, cestovanie, množstvo ľudí, hoci už sa to lepší a aj veľmi zle spí od narodenia. Malé detičky zbožňuje. Inak rozumie takmer všetkému už dávno. Vie ukázať všetky časti tela na sebe, na iných, rozumie pokynom (prines, podaj), kde je hračka - uteká, prinesie. Keď poviem, že ideme na prechádzku - ide sa obúvať, natiahne si čiapku. Veľmi rada si číta, pekne prevracia stránky. Keď sa spýtame, kde je čo v knihe, pekne ukáže. Pasívnu slovnú zásobu má veľmi dobrú. Veľa sa jej venujeme, vždy opisujem, čo robím, komentujem činnosti, hovorím v jednoduchých vetách: "Ideme variť, bábo spí, dáme prať."
Staršie deti v tomto veku recitovali básničky, poznali farby, takmer všetky písmenká. Viem, že deti sa porovnávať nemajú, ale o to viac ma jej vývoj zneisťuje. Inak, staršie deti sú z 1. manželstva, teda majú iného biologického otca.
Vnímam, že ocko tejto tretej dcérky má občas problémy so slovami. Nevie si zapamätať text piesne, ktorú pozná roky, občas sa mu mýlia slová. Na ZŠ písal diktáty na 4, 5, mýli si pravú a ľavú stranu. Preto mi aj napadlo, či nemôže mať manžel trebárs nediagnostikovanú dyslexiu a či to dcérka nemohla zdediť po ňom.
Ako pátrať po príčine slabšieho rozvoja reči u 20-mesačnej dcéry?
Ďakujem
Dobrý deň,
môže byť, že ten genetický podklad je iný a teda aj dcérka sa preto vyvíja inak. Skúste sa opýtať aj starých rodičov od partnera ako sa vyvíjal rečovo on.
V tomto veku by už dieťa malo mať aktívnu slovnú zásobu desiatok slov. Deti pomaly začínajú tvoriť prvé vety. Nakoľko pasívne rozumie, problém so sluchom by nemal byť.
Pri spomalenom vývoji reči vždy odporúčam spraviť rodičov dotazník M-CHAT, vylúčiť poruchu sluchu a následne v 2 rokoch logopedická intervencia.
Dovtedy skúste stiahnuť knihu - Kniha o detskej reči, kde sú rôzne komunikčné stratégie.
Prajem pekný zvyšok dňa.
MUDr. Denisa Jaššová
Instagram: @pediatricka_denjas