2-ročná dcéra len slabikuje. Máme kontaktovať logopéda?

Zodpovedané
18. aug 2022

Dobrý deň,

dcéra bude mať o mesiac dva roky a zatiaľ nerozpráva celé slová. Hovorí len slabiky. Veci pomenováva len prvými dvoma písmenami. Napr. mucha - mu, kameň - ka, motorka - mo a podobne. Inak rozumie, na všetko ukazuje prštekom, donesie na požiadanie veci.

Máme to už riešiť s logopédom?

Ďakujem

Dobrý deň,

dieťa okolo dvoch rokov by už mohlo začať tvoriť dvojslovné vety typu: mama papa (komentuje, že vy ako matka práve jete), alebo mama von (pýta sa von), alebo pit tu (pýta si pitie), alebo XY (meno dcérky, či ako si hovorí) mňam (komentuje, že papá)...

Nie je problém, že slová ešte vyslovuje po svojom.

Kedy v tomto veku vyhľadať logopéda?
• Ak dvojročné dieťa nemá potrebu vyjadriť svoje pocity, nekomentuje a nerozpráva, čo vidí, nežiada mamu o opakovanie činností a ani o podanie predmetu či hračky.
• V dvoch rokoch používa menej ako 10 zrozumiteľných slov.
• Ako dvojročné netvorí žiadne dvojslovné kombinácie (baba tam, toto da a pod.).

Na rozvoj reči sú v tomto veku fajn nasledovné aktivity. Čerpám z knižky Kniha o detskej reči. Dá sa stiahnuť, ak máte záujem.

To je moje! Čo sa stalo?
Rozvíjame: Dvojslovné spojenia, používanie zámen.
Vyberte zo skrinky na topánky niekoľko párov topánok a papúč. Všetky prikryte dekou. S dieťaťom sa posaďte tak, aby ste pod deku nevideli. Potom vytiahnite spolu s dieťaťom, alebo nechajte dieťa samo vytiahnuť jednu topánku a hádajte, že komu patrí. Ak vyberiete vlastnú, povedzte: „To je mamino. Mamina topánka.“
Rozvíjame: Chápanie jednoduchého príbehu, chápanie poradia (najprv a potom), používanie dvojslovných spojení a minulého času.

Z rodinného albumu skúste vybrať sériu dvoch fotiek, ktoré sa viažu k jednej udalosti. Napríklad: Pri téme narodeniny vyberte fotky s horiacou sviečkou na torte a ďalšiu fotku, na ktorej dieťa sviečku sfúklo, alebo ako papá tortu. Fotky položte vedľa seba a dieťa „číta“: „Fúkal sviečku. Papal koláčik.“ Ako obmenu tejto činnosti môžete deťom ponúknuť originálnu lotto hru, ktorá pozostáva z dvojice alebo trojice obrázkov opisujúcich jednoduchý príbeh alebočinnosť (sekvencie, ako zajko spí a potom sa zobudil, tiger sa potkolo kameň a spadol).

Malí kuchári
Rozvíjame: Komunikáciu v rámci hry, pohyby rúk (jemnú motoriku), tvorivosť.
Môžete vopred pripraviť cesto, alebo použiť detskú plastelínu. Tiež si pripravte malé formičky na vykrajovanie. Spolu s dieťaťom vyvaľkajte cesto (urobte tenšiu placku). Vykrajujte rôzne tvary, ktoré môžete uložiť na papier alebo plech. Rozprávajte sa o tom, čo vám tvary pripomínajú. Napríklad hádajte: „Ja mám kvetinku. A ty?“. Ako obmenu môžete vytvárať aj rôzne rožteky, buchty, guľôčky, hadíky a podobne.

Zvieracia dráha
Rozvíjame: Slovnú zásobu, pohyblivosť, predstavivosť.
Na zem vo vzdialenosti jedného metra poukladajte obrázky rôznych zvierat, napr. obrázok žabky, medveďa, psa, včielky alebo motýľa. Potom spolu s dieťaťom prechádzajte od obrázka k obrázku a napodobňujte chôdzou i zvukom dané zvieratko. Napríklad, keď stúpite na žabku, začnite skákať a hovoriť „kvak-kvak, kvak-kvak“, až kým nedoskáčete k obrázku medveďa. Tam začnete chodiť pomalšie, kývajte sa zo strany na stranu a hovorte „brum-brum, brum-brum“.

Veselé pečenie „Pečieme koláčiky.“
Rozvíjame: Používanie množného čísla, koordináciu ruky a oka, pohyby rúk (jemnú motoriku). Pred dieťa poukladajte na stôl rôzne kúsky potravín, napr. kúsky čokolády, lentilky, vločky, tyčinky. Zároveň si pripravte prázdne nádobky (čisté obaly od jogurtov, papierové poháriky). S dieťaťom trieďte rovnaké kúsky jedla do rovnakých pohárikov, alebo ich rozdeľujte podľa predstáv dieťaťa. Hrajte sa, že „pečiete“ malé koláčiky. Pri hre precvičujte množné číslo: „koláčiky máme“, „dáme cukríky“, „dáme tyčinky“, „vločky malé“.

Panáčik
Rozvíjame: Slovnú zásobu, predstavivosť.
Vyberte zo skrine rôzne druhy oblečenia a položte ich pred dieťa. Spolu ich začnite ukladať na koberec – predstierajte, že obliekate panáčika. Rozprestrite tričko, dole uložte nohavice a topánky. Každú časť oblečenia, ktorú chcete uložiť, pomenúvajte spolu s dieťaťom. Napríklad hovorte: „Dáme tričko. Tatovo tričko. Tričko je veľké.“

No a veľa si aktívne pozerať knižky, či s Vašou pomocou albi pero...


Prajem pekný zvyšok dňa.
MUDr. Denisa Jaššová
Instagram: @pediatricka_denjas