Účtovníčky v potravinách a vedúce potravín, prosím o radu v zmysle zákona.

livka_
23. máj 2019

Ahojte.. prosim o radu uctovnicky a veduce, v zmysle zakona a skusenosti, nie dojmy..s tym vybavim belu.
Stala sa mi situacia. Platba kartou v potravinach bez pinu, odisla som domov s nakupom a s uctom a kartu zabudla na terminali. Po mne prisiel zakaznik, platil 19 eur, rovno mi to stiahlo z karty. (Do 20eur staci kartu prilozit). Predavacka to zistila a zakaznik platil este raz 19€, svojou kartou. Dnes som sa vratila do obchodu po kartu a veduca mi povedala ze za 19 eur si mam spravit nakup, ze sa s uctovnickou o tom
rozpravali a inak to nejde. Prosim ak ste veduca alebo uctovnicka v potravinach, je tento postup jediny mozny?

miriam439
23. máj 2019

@livka_ No ak ti neodpovie nikto kompetentný, tak možno ti pomôže aspoň toto: čo mám info z mojej banky o platbách kartou, tak obchodník má možnosť do určitého času od nákupu zablokovať platbu alebo vystornovať, už bližšie neviem, viac som sa o to nezaujímala. Ale keď platím kartou, nikdy mi to nenapíše na účte hneď ako zaúčtovana platba, len ako vykonaná platba a zaúčtujú ju až neskôr o 1-3 dni. Robilo mi to aj na prelome mesiacov a nezaratavalo do obratu uplynulého mesiaca, preto som sa o to informovala a tak mi to vysvetlili v banke.
Takže je to možné tú platbu zvrátiť, ale za určitých podmienok. Obchodníci to asi neradi robia alebo nevedia. Ale možno by aj pre teba bolo jednoduchšie si tam niekedy znovu nakúpiť a neplatiť, ako potom naháňať sa po banke, ak to v tých potravinách zbabrú, ak to nevedia poriadne spraviť.
Ostáva na tvojom zvážení.

janka474
23. máj 2019

@livka_ Dá sa to tak, že dana predajňa, teda vedúca alebo účtovníčka, musia požiadať príslušnú banku ktorá poskytuje platobný terminál, z mojej skúsenosti to býva väčšinou Slovenská sporiteľňa ale môže byť aj iná banka poskytovateľom. Tam musia požiadať o storno danej platby, spolu s vami, no je to dosť zdĺhavé, aj niekoľko mesiacov, kým sa dopracujete k výsledku.. Preto je pre predajňu jednoduchšie aby vám navrhli riešenie vo forme nákupu.. Ak by však chceli jednať férovo, mali by vám peniaze vrátiť v hotovosti, nakoľko ste ich zákazník a treba Vzdy veci riešiť v spokojnosť zakaznikov😉..

ladyblcha
23. máj 2019

Kedze je to tvoja vina, z casti hlavne preto, ze si si neustrazila kartu, tak by som im vysla s tymto navrhom v ustrety a spravila si nakup.

ceklis
23. máj 2019

@livka_ skús sa ich opýtať či ta ich navrhovaná možnosť je limitovaná nejakým usmernením, alebo legislatívou!!! Príde mi to pritiahnuté za vlasy. Ok, nerobila som účtovníctvo v potravinách, ale venujem sa mu cez 20rokov a poviem ti, že v účtovníctve sa s týmto dajú robiť kadejaké veci. Vrátiť v hotovosti by nemal byt tiež problém. Jednoducho si platbu zaúčtuju ako mylnu a hotovo. Skús sa ich opýtať či sú limitovaný nejakou smernicou alebo zákonom. Držím palce. A keď tak potom reklamovať platbu v banke. Ona by to mala vedieť riešiť ako neoprávnenú platbu. Škoda že si nepoužila kreditku. Tam by to bolo najjednoduchšie. Daj vedieť ako to dopadlo ✊🏻

janka474
23. máj 2019

@livka_ a ešte jedna vec ma napadla. Oni vlastne za jeden a ten istý nákup, v hodnote 19eur,urobili platbu cez terminál... V tom prípade, im pri uzávierke na kase a termináli, vznikol rozdiel plus 19eur.Na mesačnej uzávierke im to tiež prevyšuje, a tým pádom o tu sumu odvedú menej hotovosti. Úplne jednoducho im ostanú prachu, ktoré ti môžu vrátiť

ladyblcha
23. máj 2019

@janka474 stiahlo za nakup iny, za nejakeho cudzieho, nakolko autorka svoju plat. kartu nechala na terminaly.

ceklis
23. máj 2019

@ladyblcha nevieme či to ten chlap náhodou ešte duplicitne neuhradil🙄či??? On to zaplatil cudzou kartou a tváril sa pritom úplne v pohode??? Ach jo

ladyblcha
23. máj 2019

@ceklis jaj ozaj, ona tam pise, ze on to este raz zaplatil svojou kartou, takze ano, mas pravdu. Platili 2x za rovnaky nakup.

janka474
23. máj 2019

@ladyblcha ale písala ze potom aj od neho ešte zobrali platbu ešte raz... Tým pádom to nahodili do terminálu dva krát.. Ale nákup v kase bol len jeden.

janka474
23. máj 2019

@ladyblcha tým pádom sú oni v pluse o tu sumu.. Čistý odrb potom, nemajú čo špekulovať, nech jej vrátia peniaze lebo oni o tu sumu mohli odviezť menej v hotovosti na firme alebo teda na účet firmy.

livka_
autor
23. máj 2019

@janka474 o to ide. Vraj sa to jednoducho neda a hotovo

hennyinnsbruck
23. máj 2019

Mne raz v Tescu 2x strhlo platbu z karty... - mali oni technický problém, síce som čakala nejaké 2mes ale dostala som peniaze naspäť.

katren
23. máj 2019

@livka_ u nas v predajni vieme na kartu vratit peniaze cez terminal naspat....ale musi tam byt strcena karta, na ktoru tie peniaze pojdu....

katarinamarkova
23. máj 2019

@livka_
1) pani mala hneď transakciu stornovať!
2) zneužitie platobnej karty je trestným činom
3) ak to bolo bezkontaktne stačilo ísť - volať hneď do banky - transakciu by stornovali - pozastavili - lebo tieto transakcie bezkontaktne prebiehajú off-line
4) žiadne také, že nákup 🙂 🙂 🙂

katarinamarkova
23. máj 2019

@miriam439 presne tak! nevedia? nechcú? lenivosť? nezáujem? hmm...veľa možností. pritom jednoduchá vec.

katarinamarkova
23. máj 2019

@janka474 nie. keďže platba prebehla len off - line - storno nie je také komplikované ako píšete.

tiumen
23. máj 2019

@livka_ veru, mali tú platbu hneď vystornovať.. Mne sa to raz stalo v Lidli, niekto predo mnou tiež zabudol kartu na termináli.. Hneď celý môj nákup vystornovali a hotovosť odložili ku karte aj s blokom pre majiteľa karty 🤷‍♀️

livka_
autor
23. máj 2019

Baby vdaka. Napisem im do centraly email plus im po zaslani aj zavolam a pouzijem nejake vety z vasich prispevkov. Ak mate pravdu vy (co si myslim) tak lady sa rychlo pohnu. Ak ma pravdu uctovnicka s veducou, vedenie cba mi to len potvrdi a v tom pripade sa zariadim tou jedinou moznostou ktoru spomenuli.

veronika3184
24. máj 2019

Mne ked sa take stalo na pokladni, poprosila som zakaznika ktoreho bol nakup ci nema hotovost, mal, bez problemov mi dal a ja som vratila tomu co mu patrila karta. V pripade ze by hotovost nemal, by som nakup jednoducho zostornovala, peniaze dala bokom pre majitela karty, a nablokovala opat a on by si nakup zaplatil vlastnou kartou. So stornom je viac papierovaciek lebo vsetko sa odklada pre danovakov aj so zdovodnenim storna, ale neni to ziadny problem urobit

livka_
autor
24. máj 2019

@veronika3184 poslala som im ten email..volala mi uctovnicka z dunajskej stredy.. neochota velka..vraj to nie je bezny postup vratit peniaze..ale ja tiez nie bezne kartu nechavam v obchode. Vrati mi veduca peniaze v hotovosti..alebo na ucet. Zajtra tam skocim. Myslim ze by sa to v inom obchode nestalo takto. Len toto je mini CBA, ceny maju vysoke tak maximalne po rozky tam chodim

veronika3184
25. máj 2019

@livka_ nechcem krivdit ale asi si chcu takto umelo navysit trzby ked chcu aby ste tolko nakupili ak tam chodi malo ludi.

katarinamarkova
25. máj 2019

@livka_ hmmm a čo ti povedala? Aký je bežný postup? Že bežne volajú zákazníkov na druhý nákup ak iný zákazník zneužije ich kartu?
🙂 Aby si niekto nemyslel že ta tu moc obhajujem....áno je to v prvom rade tvoja chyba že si ju tam nechala...... ale tety to riešia riadne zvláštne

livka_
autor
25. máj 2019

@katarinamarkova no neviem preco mam u nich nechat dvadsat eur za trest lebo som urobila chybu..znie to ako vychovna metoda zo zakladnej skoly aj to zla. Ak pracuju s terminalom mali by mat za sebou skolenie alebo musia mat nejaku internu metodiku podla ktorej sa postupuje v tomto pripade. Toto nie je mimoriadna situacia ale pripad, s ktorym sa v obchodoch musia stretnut a stretavaju sa, hoci zriedkavejsie. Bez emocne riesenie by som ocakavala. A nie ze ukazat prstom tzv "A je to tvoooja chyba.. urob tolko z vdaky a si nakup a nerob problemy s papierovackami a podvol sa". Keby slo o 300eurovy nakup tiez by bola rada rovnaka? Hoho pozor na to. Niektore si to tu pletu a preferuju osobny teda sukromny navrh riesenia. Preto v zaciatku bola prosba o radu v zmysle zakona a nie dojmy mamiciek ktore nie su predavacky ani uctovnicky pre potraviny.. Veta ktora v tom emaili zabrala bola podla mna to moje zneuzitie karty. Skutocne mala predavacka nakup stornovat, nie nechat to nevsimavo a nechat pana platit este raz..a to su paragrafy uz. Sama veduca to povedala "urobili sme chybu a my sa k tomu priznavame ale blablabla" a uz to chcela doriesit tak aby mali s tym najmenej roboty.

katarinamarkova
25. máj 2019

@livka_ a to ich štandardné riešenie ti neprezradila?

livka_
autor
25. máj 2019

@katarinamarkova nie, to neviem -))

oslo1
25. máj 2019

Jezis, to co su za truby. A takisto ten pan, co platil tvojou kartou. Mne sa uz velakrat stalo, ze mi kricala pokladnicka, ze som tam nechala kartu. Takisto sa mi stalo aj to, ze mi karta v predajni s latkami vypadla, predavacka ma hladala v supermarkete a kartu mi priniesla. Hold, kazdy mame niekedy zly den.
Mne to skor pride ako neochota. Ved predsa aj ked vraciam tovar v obchode, tak mi to hned daju na party.

katarinamarkova
25. máj 2019

@livka_ 🙂 no ja by som šla do nich.....milá pani xy ak je teda neštandardná metóda zákazníkovi vrátiť peniaze.....v prípade že predavačka si nechala zaplatiť za jeden nákup dva krát.....vedela že došlo v tomto momente k zneužitiu PK a nenahlásila to polícii...... aký je teda štandardný postup?
Donútiť klamanim a vyhovaranim sa zákazníka k ďalšiemu nákupu? Fakt? Inšpekcia u vás dávno nebola?

veronika3184
25. máj 2019

A okrem toho ak by ju k tomu dalsiemu nakupu donutili a dovolila by ako by to prebiehalo? Lebo tovar treba zas len nablokovat cez pokladnu aby bol doklad. Ci by jej dali len tovar a bez dokladu? Za taketo nieco by dostali pokutu v desattisicoch eur lebo blocek je povinnost dat vzdy. Pokuty su prisne. Na druhej strane ak by to pokladnou preslo, zas by im len musela za tovar zaplatit lebo by to v pokladni chybalo, mali by manko. Normalne sa mi rozum zastavuje nad tym ako zmyslaju. Pritom storno sa da robit kedykolvek, kludne aj za 2 dni

natalia11111
25. máj 2019

@livka_ urob nákup nerob im starosti ;) ;) fakt to môže byť pre nich komplikovane a nákup určite spraviť potrebuješ ;) fakt ich netráp 🙂 riadny miš máš im to muselo narobiť..

veronika3184
25. máj 2019

@oslo1 ani ten pan nemoze za to. Ked pani pred nim zabudla kartu na terminali prilozenu, predavacka zapla v pokladni platbu kartou, pan si medzitym z penazenky vyberal svoju kartu ale kedze bol terminal zapnuty, tak tu platbu stiahlo z jej prilozenej karty nez sa stihol spamatat. Vinu ma predavacka ze to neporiesila ako mala.