Odvody pri živnosti

20. apr 2024

Ahojte prosim ak tu je niekto kto sa v tomto vyzna tak by som bola velmi rada za vysvetlenie, lebo ja som z tohto uplne mimo. Zalozila som si zivnost v júli 2023 a zaroven som student, takze odvody som neplatila. Tento rok do marca som podala danove priznanie. Otazka 1. kedy mi vznikne povinnost uz tie odvody platit? od júla? Otazka 2. ako si vypocitam kolko budem platit odvody ked som este studentom do augusta? Otazka 3. Ako si vypocitam kolko musim platit odvody ak uz po auguste nebudem studentom ?

jaja20
20. apr 2024

Ahoj,mohla by som sa opýtať, či tvoji rodičia stále dostávajú na teba daňový bonus a prídavky, keď máš živnosť?
Lebo dcéra o tom tiež premýšľa, že by si popri VŠ založila živnosť.
Ďakujem.

sevrin
20. apr 2024

Študent - poistenec štátu - zdravotné poistenie platí za teba štát. Ak už nebudeš študent, tak sa na ZP ohlás - možno to bude stačiť cez živnostenské - ty im povieš, že už nie si študent a oni to ohlásia ZP, to už neviem, či takto sa to dá, proste platí to, že ty musíš ZP ohlásiť, začiatkom septembra že už nie si študent - teda odvody budeš platiť ako živnostník - nerieš koľko a kedy - ZP ti následne pošle vyrozumenie v akej výške a ku ktorému dňu budeš platiť.
Odvody do SocPo začneš platiť, keď tvoj príjem presiahne určitú hranicu: momentálne takto: Hranica príjmu za rok 2023 pre vznik povinnosti SZČO platiť od 1.7.2024 odvody do Sociálnej poisťovne je 7 824 €. Povinný odvod do Sociálnej poisťovne platí vo výške 33,15 % z vymeriavacieho základu vypočítaného na základe údajov z podaného daňového priznania za predchádzajúce zdaňovacie obdobie.
Ak si pod touto sumou - odvody neplatíš - zároveň sa ti však toto obdobie nebude počítať do dôchodku.
Ty nemusíš počítať žiadne odvody, podala si daňové priznanie, predpokladám, že tak ako máš, takže formulár typu B cez portál finančnej správy. Sociálna poisťovňa sa ti ozve s odvodmi, keď to bude aktuálne.